Nesten halvparten av TVene som selges er nå større enn 55 tommer. Før sommeren kom Samsung QN900D i handelen, i 65, 75 og 85 tommer. Foto: Samsung
– Våre tall for første halvår viser at det selges nesten like mange produkter som i fjor. Målt i verdi det en nedgang på åtte prosent, sier Jan Røsholm.
Han er administrerende direktør i Stiftelsen
Elektronikkbransjen, som fører statistikk over det norske elektronikksalget, målt
fra leverandører til detaljhandelen.
– Nedgangen i verdi første halvår 2024, sammenlignet med
samme periode året før, er den samme som fra 2022 til 2023, med åtte prosent. Målt
i volum er nedgangen derimot bremset, fra 13 prosent første halvår 2023, til
tre prosent første halvår i år. Det viser at kundene i tider med inflasjon og
høye renter fortsatt setter tæring etter næring, og i mange tilfeller velger
rimeligere produkter, men det finnes også eksempler på det motsatte. For
eksempel viser de fleste produktgrupper innen kategorien småelektrisk en
positiv trend, sier Jan Røsholm.
Annonse
Økning for småelektrisk
Totalt innen den småelektriske kategorien er det
en økning på nesten 10 prosent i volum, og 12 prosent i verdi.
– Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere. Her
ser vi en seksdobling i volum, og en verdiøkning på 113 prosent. Også her
velges det altså rimeligere modeller, sier Røsholm.
Kaffe er fortsatt populært i Norge, og kaffemaskiner har en
verdiøkning på nesten åtte prosent. Når det gjelder kjøkkenmaskiner er det også
en stor økning, på hele 28 prosent i volum.
Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere
– Innen produkter for personlig pleie er det opp sju prosent
i volum og nesten 15 prosent i verdi. Hårfjerningsprodukter for kvinner har
størst økning, sier Røsholm.
Annonse
Det er imidlertid én varegruppe innen småelektriske
produkter som utmerker seg med en negativ trend, og det er luftfrityr.
Nedgangen i volum er på nesten 50 prosent; en halvering av salget sammenlignet
med samme periode i fjor.
– Airfryer var den store vinneren i fjor, og siden mange
allerede har kjøpt er det naturlig at vi ser en nedgang her, sier Røsholm.
Svak kronekurs påvirker
De fleste produktgrupper innen store hvitevarer
har en nedgang, både i verdi og volum. Den største nedgangen ser vi på
kombinasjonsmodeller for vask og tørk; her er nedgangen 32 prosent. For de
fleste produktgruppene er nedgangen i verdi lavere enn i volum.
– Vi ser at de norske kundene velger produkter i høyere
prisklasser. Dette tror vi skyldes et ønske om å kjøpe kvalitetsprodukter som
varer, samtidig som den svake kronekursen også bidrar til økningen i verdi,
sier Røsholm.
Tørketrommel er imidlertid en produktgruppe som har oppgang
første halvår. Økningen i volum er på sju prosent, mens den er 14 prosent opp i
verdi. Verkstedene melder imidlertid om sterk økning i serviceoppdrag.
Annonse
– Økningen i reparasjoner forklarer vi med et ønske om å
forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det
faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.
Fortsatt store TV-skjermer
Det norske markedet kjøper fortsatt store
TV-skjermer. Skjermer mellom 56 og 65 tommer utgjør nå 32,5 prosent av salget,
mot 26,7 prosent samme periode i fjor.
Nesten halvparten av TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer
– Olympiske leker og fotball-EM er populært å se på TV, og
skjermene blir stadig større. De aller største skjermene, over 66 tommer,
utgjør 14,5 prosent av totalsalget første halvår. Dette er en økning på 2,5
prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Nesten halvparten av
TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer, med 47 prosent, sier Røsholm.
Mange bruker også mobiltelefonen til å se på TV.
– Mobilsalget har en nedgang i verdi første halvår på to
prosent, men også her har nok kronekursen en betydning, sier Røsholm.
Det er fortsatt flaggskipsmodellene til leverandørene som er
mest populære.