NEDGANGEN I SALGET BREMSER

Nesten halvparten av TVene som selges er nå større enn 55 tommer. Før sommeren kom Samsung QN900D i handelen, i 65, 75 og 85 tommer. Foto: Samsung

– Våre tall for første halvår viser at det selges nesten like mange produkter som i fjor. Målt i verdi det en nedgang på åtte prosent, sier Jan Røsholm.

Publisert

Han er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som fører statistikk over det norske elektronikksalget, målt fra leverandører til detaljhandelen.

– Nedgangen i verdi første halvår 2024, sammenlignet med samme periode året før, er den samme som fra 2022 til 2023, med åtte prosent. Målt i volum er nedgangen derimot bremset, fra 13 prosent første halvår 2023, til tre prosent første halvår i år. Det viser at kundene i tider med inflasjon og høye renter fortsatt setter tæring etter næring, og i mange tilfeller velger rimeligere produkter, men det finnes også eksempler på det motsatte. For eksempel viser de fleste produktgrupper innen kategorien småelektrisk en positiv trend, sier Jan Røsholm.

 

Økning for småelektrisk

Totalt innen den småelektriske kategorien er det en økning på nesten 10 prosent i volum, og 12 prosent i verdi.

Luftfrityr var salgsvinneren i fjor. På bildet Philips Combi 700 XXL HD988090. Foto: Versuni
Salget av kjøkkenmaskiner har økt med 28 prosent. På bildet Bosch Serie 6. Foto: BSH

– Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere. Her ser vi en seksdobling i volum, og en verdiøkning på 113 prosent. Også her velges det altså rimeligere modeller, sier Røsholm.

Kaffe er fortsatt populært i Norge, og kaffemaskiner har en verdiøkning på nesten åtte prosent. Når det gjelder kjøkkenmaskiner er det også en stor økning, på hele 28 prosent i volum.

Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng. Last ned bildet her

– Innen produkter for personlig pleie er det opp sju prosent i volum og nesten 15 prosent i verdi. Hårfjerningsprodukter for kvinner har størst økning, sier Røsholm.

Det er imidlertid én varegruppe innen småelektriske produkter som utmerker seg med en negativ trend, og det er luftfrityr. Nedgangen i volum er på nesten 50 prosent; en halvering av salget sammenlignet med samme periode i fjor.

– Airfryer var den store vinneren i fjor, og siden mange allerede har kjøpt er det naturlig at vi ser en nedgang her, sier Røsholm.

 

Salget av robotstøvsugere er seksdoblet første halvår. På bildet Roborock på S8 MaxV Ultra, som ble lansert før sommeren. Foto: Roborock

Svak kronekurs påvirker

Flaggskipmodellene er fremdeles de mest populære. På bildet Sony Xperia 1 VI. Foto: Sony

De fleste produktgrupper innen store hvitevarer har en nedgang, både i verdi og volum. Den største nedgangen ser vi på kombinasjonsmodeller for vask og tørk; her er nedgangen 32 prosent. For de fleste produktgruppene er nedgangen i verdi lavere enn i volum.

– Vi ser at de norske kundene velger produkter i høyere prisklasser. Dette tror vi skyldes et ønske om å kjøpe kvalitetsprodukter som varer, samtidig som den svake kronekursen også bidrar til økningen i verdi, sier Røsholm.

Tørketrommel er imidlertid en produktgruppe som har oppgang første halvår. Økningen i volum er på sju prosent, mens den er 14 prosent opp i verdi. Verkstedene melder imidlertid om sterk økning i serviceoppdrag.

– Økningen i reparasjoner forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.

Kaffemaskiner har verdiøkning første halvår. På bildet Dedica Maestro Plus Foto: De'Longhi
Salget av tørketromler øker første halvår 2024. På bildet LGs vasketårn WashTower. Foto: LG

 

Fortsatt store TV-skjermer

Det norske markedet kjøper fortsatt store TV-skjermer. Skjermer mellom 56 og 65 tommer utgjør nå 32,5 prosent av salget, mot 26,7 prosent samme periode i fjor.

Nesten halvparten av TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer

– Olympiske leker og fotball-EM er populært å se på TV, og skjermene blir stadig større. De aller største skjermene, over 66 tommer, utgjør 14,5 prosent av totalsalget første halvår. Dette er en økning på 2,5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Nesten halvparten av TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer, med 47 prosent, sier Røsholm.

Mange bruker også mobiltelefonen til å se på TV.

– Mobilsalget har en nedgang i verdi første halvår på to prosent, men også her har nok kronekursen en betydning, sier Røsholm.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Det er fortsatt flaggskipsmodellene til leverandørene som er mest populære.

Powered by Labrador CMS