JURIDISK: I denne saken er problemstillingen skade på produktet, og spørsmålet er når denne oppstod. Enten før kunden fikk badekaret, eller etter at hun mottok det.
Sammendrag av faktiske forhold og partenes anførsler:
Annonse
Klageren kjøpte den 29.02.2020 et hjørnebadekar for kr 15.490,-
og et av- og overløpssett for kr 3.770,-. Kjøpesummen, på totalt kr 19.490,- er
betalt jf. fremlagt faktura av 02.03.2020. Det fremkommer av fakturaen at
leveringsdato var 02.03.2020. Det fremgår videre at det var anmerket følgende:
«MERK! VENNLIGST KONTROLLER GODSET FOR SKADE VED MOTTAK:
DETTE MÅ ANMERKES PÅ FRAKTBREVET, OG MELDES TIL SELGER INNEN 7 DAGER.».
Klageren opplyser at badekaret ble levert av Bring den
06.03.2020. Ifølge klageren var det et familiemedlem som tok imot varen.
Klageren opplyser videre at badekaret ble pakket ut 20.04.2020, og at det da
ble oppdaget en sprekk i badekaret. Frem til da skal badekaret ha blitt
oppbevart i en garasje. Klageren fremholder at det også var skade på
emballasjen som badekaret var pakket inn i. Klageren opplyser at hun reklamerte
til innklagde per e-post av 20.04.2020. Det er fremlagt e-postkorrespondanse
mellom partene fra perioden 20.04.2020 til 24.04.2020. 2 Det fremgår av
e-postene fra klageren at en sprekk i badekaret ble oppdaget da badekaret ble
pakket ut, og at badekaret ikke var montert eller båret opp til leilighet.
Videre at badekaret var stroppet svært hardt til pallen, og at det ble tatt
bilde av dette på leveransetidspunktet. Det fremgår videre at transportøren
skal ha blitt orientert om skaden på emballasjen, og at vedkommende var enig i
at badekaret var stroppet stramt til pallen. Transportøren skal ifølge klageren
ha uttalt at det var avsenderen som hadde stroppet badekaret til pallen. Det
fremgår av innklagdes e-post av 21.04.2020 at de ville kontakte transportøren
angående skaden. Det fremgår av e-posten at innklagde samtidig bemerket at «varer/gods
skal pakkes opp og sjekkes så fort det er mottatt, skader skal meldes
omgående». Innklagde viste videre til at denne informasjon var gitt i
e-post til klageren, og var merket direkte på varen, på leveringsbekreftelsen,
på fakturaen og på innklagdes nettside. I e-post av 23.04.2020 sendt til
klageren opplyste innklagde at de hadde kontaktet transportøren, og at det ikke
var registrert merknader om skader på varen. Innklagde fremholdt videre i
e-post av 24.04.2020 at det heller ikke var registrert merknader om skader på
emballasjen. Innklagde bemerket dessuten at «det høres merkelig ut at hvis
det skal ha vært synlig skade på leveransen at man da ikke pakker opp og
sjekker det man har bestilt og mottatt.».
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter leveringen, formodes å ha eksistert ved leveringen
I e-postene tilbød innklagde 50% avslag ved kjøp av nytt
badekar som «goodwill». Klageren har fremlagt bilde av badekaret og bilde av
pakken. Bilde av badekaret viser en sprekk oppe på den ene kanten av badekaret,
og at plastikken rundt ikke er tatt av. Bilde av pakken viser en pappeske
festet med stropper til en pall, og to mindre skader i emballasjen. Klageren
anfører at kvaliteten på badekaret ikke er slik man kan forvente, og krever
heving av kjøpet. Det vises særlig til formodningsregelen i forbrukerkjøpsloven
§ 18 annet ledd. Innklagde bestrider klagerens anførsler og avviser klagerens
krav. Innklagde fremholder at det ble reklamert nærmere to måneder etter
levering, og at det derfor ikke kan fastslås når og hvor skaden har oppstått.
Innklagde anfører videre at det ikke er noen garantier for hvordan varen er
håndtert og oppbevart i ukene etter utlevering.
Annonse
Påstand:
Klageren har nedlagt påstand om heving av kjøpet, med
tilbakebetaling av kr 19.490,-. Subsidiært kreves omlevering.
Utvalget ser slik på saken:
Saken gjelder et kjøp mellom en næringsdrivende og en
forbruker, og forholdet reguleres derfor av forbrukerkjøpsloven. Det følger av
fkjl. § 16 første ledd bokstav a, jf. § 15 annet ledd bokstav b, at dersom ikke
annet følger av avtalen, foreligger mangel dersom tingen ikke svarer til det
som forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre
egenskaper. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen
seks måneder etter leveringen, formodes å ha eksistert ved leveringen. Dette
gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens
art, jf. fkjl. § 18 annet ledd. Klageren reklamerte over skade på badekaret
nærmere to måneder etter leveringen, og han har vist til ovenfor nevnte
bestemmelse. Det synes å være enighet om at skaden skyldes ytre påvirkning, og
tvisten står om når skaden har oppstått og hvem som er ansvarlig for den.
Bestemmelsen i § 18 annet ledd om at mangel som viser seg innen seks måneder
skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang, gjelder først og fremst
ved funksjonsfeil. Denne regelen gir i seg selv liten veiledning i tilfeller
hvor tingen er blitt skadet ved en ytre begivenhet, og hvor tvilen gjelder om
dette skjedde før eller etter at risikoen gikk over fra selgeren til
forbrukeren. Forarbeidene til bestemmelsen nevner som et unntak for
presumsjonsregelen i §18 annet ledd «tilfeller hvor det foreligger
indikasjoner om etterfølgende ytre påvirkning, for eksempel støt, slag, som
varen normalt ikke er ment å tåle». Utvalget legger etter dette til grunn
at presumsjonsbestemmelsen ikke kommer til anvendelse. Selv om det ikke
foreligger noen undersøkelsesplikt for klageren, og reklamasjonsfristen er
overholdt, er utvalget av den oppfatning at den tid som gikk fra levering til
reklamasjon har bevismessig betydning for mangelsspørsmålet. Utvalget bemerker
at de fremlagte bildene ikke gir tilstrekkelig holdepunkter for å fastsette
årsaken til eller tidspunktet for når skaden oppsto, herunder om det var under
transporten eller etter leveringen. Klageren har ikke fremlagt en sakkyndig
uttalelse for å belyse årsaken til sprekken i badekaret, til tross for at
Forbrukerrådet har oppfordret henne til å innhente dette. Risikoen for
bevistvil om hvorvidt en skade på varen forelå ved leveringen, kan reduseres
ved rutiner som innebærer at forhandleren og/eller forbrukeren krysser av eller
signerer for at varen og emballasjen er kontrollert ved leveringen og
montering, eller på annen måte innfører rutiner som skal avbøte dette
problemet. Forhandleren som den profesjonelle aktøren er nærmest til å etablere
slike rutiner. Det er dokumentert i fremlagt faktura at innklagde har etablert
rutine for undersøkelse av eventuelle skader ved mottak. Badekaret ble pakket
ut først nærmere to måneder etter levering. Klageren har således ikke fulgt
innklagdes rutine om undersøkelse. Klageren har selv vist til at skade på
emballasje ble oppdaget ved levering. Utvalget finner at den tvil som har
oppstått om tidspunktet for når og hvordan sprekken har oppstått må gå ut over
klageren. Utvalget finner det ikke tilstrekkelig sannsynliggjort at badekaret
var skadet allerede ved overleveringen. Det er således ikke sannsynliggjort at
badekaret er beheftet med en kjøpsrettslig mangel som kan føres tilbake til
leveringen, jf. fkjl. § 18 første ledd, jf. § 14 og § 7. Klageren gis følgelig
ikke medhold.