Susan Hagerty Bonsak er ny sjef i Nespresso Norge, og skal blant annet jobbe for å få ungdom til å se kapselmaskinens fortreffelighet. Foto: Marte Ottemo

NY NESPRESSO-SJEF VIL NÅ DE UNGE

Susan Hagerty Bonsak er ny sjef i Nespresso Norge, og skal blant annet jobbe for at ungdommen oppdager kapselmaskinenes fortreffelighet.

Publisert

Vi møtte den nye sjefen under en kaffesmaking i Nespressos flaggskip-butikk på Eger i Oslo.

– En slik type «golden cup»-smaking er det Nespresso selv kjører dette for sine ansatte rundt om i verden. Hvert år presenterer vi nye maskiner, ny teknologi og nye smaker. Alt for å gjøre opplevelsen rikere, men aller mest for å servere god kaffe, sier den nye Nespresso-sjefen.

Nespresso på topp-restauranterStjernekokk Terje Ness var også til stede, og snakket om hvorfor han har valgt å bruke Nespresso-maskiner i sine restauranter.

– Jeg har jobbet med Nespresso siden de lanserte i Norge i 2003 på Oro restaurant. Kollegaer lurte på om jeg var blitt helt gæern, jeg drev en restaurant med stjerne i Michelin-guiden og så velger jeg Nespresso? Men maskinene gjorde at vi kunne lage en god nok kaffe til våre kunder hele tiden, ikke bare når baristaen var på jobb. I dag har de fleste trestjerners restauranter en Nespresso-maskin på bruket, sier Ness.

Susan Hagerty Bonsak tok over som Nespresso Norge-sjef 1. mars, men har vært lenge i selskapet tidligere.

Stjernekokk Terje Ness mener de fleste trestjerners restauranter en Nespresso-maskin på bruket. Foto: Marte Ottemo

– Fra 2003 til 2007 var jeg nordisk B2B-direktør i Nespresso, og i fjor ble jeg kontaktet for å høre om jeg var interessert i å bli sjef for Nespresso Norge.  Nespresso uten tvil et selskap jeg har elsket å jobbe med, de lever merkevaren sin og tar ikke snarveier. Selskapet har blitt mye større siden sist jeg jobbet her, men de har ikke mistet lidenskapen, sier Bonsak til fagbladet Elektronikkbransjen.

Frir til ungdommenHun har lang erfaring innen selskaper som selger konsumentprodukter.

– Jeg har vært halvparten av livet mitt innen FMCG (fast moving consumer goods). Jeg har jobbet i Telenor med markedsføring, merkevarebygging og utvikling av ansatte, og sittet i konsernledelsen i Profdoc. Før jeg begynte i Nespresso igjen var jeg konsulent i fire år, og bistod selskaper innen dagligvare, netthandel og det siste året i USA i et selskap som drev med salgsfremming, sier Bonsak.

– Hvordan har utviklingen i Nespresso Norge vært det siste året?

– Vi er fortsatt uten tvil markedsledende innen kapselmaskiner, og det er fortsatt interesse for denne type maskiner. Nordmenn elsker kaffe og har gjerne flere enheter hjemme. Det er likevel en vei å gå, særlig for å nå den yngre generasjonen som drikker kaffe på en annen måte. De liker ofte mer melkebaserte drinker, så vi må få deres øyne opp for hvor enkelt det er å bruke en kapselmaskin. Å begeistre med teknologi er smart sier Nespresso-sjefen.

Hun skal nå jobbe for å nå ungdommen.

Vi skal ha en Usain Bolt-avstand til konkurrentene

– Vi kommer til å ha en litt annen kommunikasjonsplattform, og erkjenner at vi også må vokse og utvikle oss for å få de unge med og kapre fremtidige kunder. Vi får konkurranse fra liknende konsepter, så vi må bli flinkere til å differensiere oss. Vi skal ha en Usain Bolt-avstand til konkurrentene, sier Bonsak.

Kaffen har hovedrollenOm selve kapselmaskinene er viktige, er det kaffen som står i høysetet for Nespresso Norge-sjefen.

– Det er uten tvil kaffen som er viktigst, maskinen er verktøyet. Vi skal fornye sortimentet og ha flere «limited edition»-varianter. Vi fortsetter å fokusere på bærekraft, aluminium kan gjenvinnes i det uendelige og vi skal gjøre resirkulering enklere for våre kunder. Folk skal ikke ha dårlig samvittighet for at de kjøper Nespresso, sier hun.

– Dere er et globalt selskap, hvordan skille folks kaffevaner seg fra land til land?

Den nye Nespresso Norge-sjefen er opptatt av at kaffen skal spille hovedrollen. Foto: Marte Ottemo

– Det er en stor forskjell på Norge og andre land. I Norge drikker vi lungo, med opptil 150 eller 180 milliliter vann. Vi liker større kopper, men vi vil gjerne at folk her også skal oppdage espresso. I Italia og omegn drikkes det mest espresso og risretto, mens folk i Midt-Europa liker melkebaserte drikker, sier Bonsak.

I dag har Nespresso åtte butikker i Norge, og Bonsak skal utvikle konseptet videre.

– Vi vil ser mer til Apple Store-konseptet og gjøre shoppingen litt mer personlig. Vi kommer med pick-up-points for de som vet hva de vil ha, slik at handelen går kjapt om man ønsker det. Retail-døden har vi ikke sett noe til i Nespresso Norge, butikkene våre er en destinasjon hvor folk kommer inn også bare for å ta en kopp kaffe. Retail kommer til å overleve om vi klarer å by på opplevelser, avslutter Bonsak.

En smakstesting hos Nespresso involverer smaksnotater og ulike kaffetyper. Foto: Marte Ottemo
Powered by Labrador CMS