Mario Munoz, felttrener i Motorola Sverige, sier selskapet satser mer på høyend-emarkedet enn tidligere. Foto: Marte Ottemo

MOTOROLA OPP I TOPPSJIKTET

Motorola viser fram sine nyeste G- og Edge-serier på Elkjøp Campus, og varsler kamp om høyende-markedet.

Publisert Sist oppdatert

– Hvilke telefoner er det dere viser fram på Campus i år?

– Vi presenterer vårt nye konsept og har fokus på G- og Edge-serien vår, hvor sistnevnte er våre toppmodeller, mens G-serien retter seg mot mellomsjiktet. Her på messen har vi med oss Moto G31, Moto G41, Moto G51, Edge 30 og Edge 30 Pro, sier Mario Munoz, felttrener i Motorola Sverige, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Testresultater selger

Motorola Moto G31 har en 6,4 tommer stor skjerm med en oppløsning på 2.400 ganger 1.080 piksler, et 50+8+2MP-trippelkamera og 5.000 mAh-batteri. Telefonen er vannavstøtende, har 3,5 mm lydkontakt, og kjører på en åttekjernet MediaTek Helio G85-prosessor som akkompagneres av 4 GB RAM. Prisen ligger rett under 2.000 kroner.

Motorola Moto G41 har også en 6,4 tommers skjerm med samme oppløsning som G31, et 48+8+2MP-trippelkamera med OIS og 5.000 mAh-batteri med 30W hurtiglading. G41 kjører på samme prosessor som G31, og koster rundt 2.500 kroner.

Storebror Motorola Moto G51 er en 5G smarttelefon med en 6,8-tommers 120 Hz-touchskjerm, oppløsning på 2.400 x 1.800 piksler, et 50+8+2MP-trippelkamera og 5.000 mAh-batteri. Mobilen bruker en Qualcomm SD480 Pro -prosessor og har 4 GB RAM, det hele til en pris på rundt 2.700 kroner.

–Dere har fått gode tester i norsk IT-presse, hvor viktig er det for salget deres?

Motorolas stand på Campus ligger rett ved siden av morselskapet Lenovo, og de viser fram fem modeller under Elkjøp-messen. Foto: Marte Ottemo

–For oss er det veldig viktig, det viser at vi gir folk verdi for pengene med telefoner som er bedre enn det prisen tilsier. Vi vil tilby et bra produkt for en rimelig pris, og da er pressen og tester superviktig. Men viktigst av alt er det å få ut et godt produkt til konsumenten, sier Munoz.

Vil utfordre i toppen

– Hva er det dere ønsker å formidle til de Elkjøp-ansatte på Campus i år?

– Jeg bruker å si at vi har en rød tråd i Motorola gjennom alle våre modeller, fra den laveste til den høyeste spesifiserte. Det er tre hovedsaker; et stort batteri, en bra prosessor og ren Android. De tre faktorene til sammen gjør at telefonen blir veldig rask og kraftig. Og det gjør vi fra vår billigste modell som ligger på 900 kroner, til toppmodellen på 7.000 kroner, sier han.

Vi har jo vært veldig store i midtsjiktet på mobiler, nå vil vi ta steget opp i høyende-delen av markedet

– Dere konkurrerer mot to store markedsledere med Samsung og Apple. Hva er deres ambisjoner på det norske markedet?

Motorola Edge 30 Pro er selskapets toppmodell, til en pris på rundt 7.000 kroner. Foto: Motorola

– Det kommer litt an på hvor i segmentet du er. Vi konkurrerer mot to kjempestore selskaper som det går veldig bra for, men vi forsøker å fokusere mer på våre egne produkter, og levere en god telefon til konsumenten. Vi har for eksempel veldig få telefoner som kommer tilbake til oss på grunn av feil. Vi har jo vært veldig store i midtsjiktet på mobiler, nå vil vi ta steget opp i høyende-delen av markedet. Den line-upen vi har nå er den beste vi har hatt noensinne, og vi klatrer sakte, men sikkert i markedsandeler, sier Munoz.

Det er Edge 30 og Edge 30 Pro som er Motorolas høyendemodeller i skrivende stund, der Edge 30 kommer med en 144Hz skjerm på 6,5 tommer og en oppløsning på 2.400 x 1.800 pikser, et 50+50+2 MP-kamera og en Snapdragon 778G+ prosessor med 5G-støtte. Batteriet er på 4.020 mAh og støtter 30 W hurtiglading, og Edge 30 koster rundt 5.000 kroner.

Toppmodellen Edge 30 Pro Motorola har en 6,7 tommer stor 144Hz skjerm med en oppløsning på 2.400p x 1.080p, et 50+50+2MP trippelkamera og et solie 4.800mAh-batteri. Det hele kjører på den åttekjernede Snapdragon 8 Gen 1-prosessoren med 5G-støtte, og modellen koster rundt 7.000 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS