WIFI-HVITEVARER FØR JUL

Candy Hoover vil i løpet av året ha kjøleskap, stekeovn, koketopp og oppvaskmaskin med trådløs nettverkstilkopling i norske butikker.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis alt går som vi håper, vil produktene være tilgjengelig i butikk før jul, sier Riccardo Sottocorno i Candy Hoover-gruppen som har hovedkontor i Brugherio i Italia.

Han er direktør for de nordiske landene, og vi møter ham på Eurocucina-messen i Milano der wifi-produktene med varemerkene Candy og Hoover står sentralt plassert.

– Wifi-produktene er bare en del av sortimentet vårt, men de er et godt eksempel på at vi ønsker å levere innovative produkter til en pris alle kan ha råd til, sier Sottocorno til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi vil starte med enkle løsninger vi kan selge allerede i år

Med et smil sier han produktene med trådløst nettverk ikke bare blir for de ti rikeste i Norge. Tvert om, sier Sottocorno, de skal bare koste litt mer enn tilsvarende produkter uten wifi.

Ingen sikkerhetsrisiko

– Vi lanserer wifi-produktene fordi vi tror det har et potensiale, de gir en merverdi for forbrukerne, sier Sottocorno.

– Hvilken nytte har man av trådløse hvitevarer?

– Via en applikasjon som lastes ned til smarttelefoner og nettbrett kan man få informasjon om og styre hvitevarene. For eksempel kan man i sofaen bla gjennom oppskrifter og via applikasjonen slå på komfyren og forhåndsvarme den til ønsket temperatur. Man kan se om noen åpner og kanskje glemmer å lukke døren til kjøleskapet, og hvis det oppstår en teknisk feil får man melding om dette – med mulighet til å bestille service, sier Sottocorno.

– Er det ikke en sikkerhetsrisiko at man kan starte komfyren eller koketoppen når man ikke er hjemme, ved en menneskelig eller en teknisk feil?

– Det er sikkerhetsbegrensninger for å unngå feilbruk. Dette er ingen applikasjon som kan brenne ned huset ditt, sier Sottocorno.

Først på engelsk

– Vil du selv bruke disse løsningene?

– Ja, i hvert fall når det gjelder basisfunksjonene. Siden teknologien er interaktiv er noe av det første som blir tilgjengelig en guiding til hvordan produktene brukes. Applikasjonen er intuitiv og kan gi hjelp hvis man får tekniske problemer, sier Sottocorno.

Applikasjonen er så godt som ferdig utviklet, Candy Hoover er i ferd med å foreta de siste justeringene. Den vil i første omgang være tilgjengelig på engelsk, med tilgang til brukermanualer på norsk. Sottocorno anslår at applikasjonen vil komme i norsk versjon om 12 til 18 måneder.

Wifi-produktene kommer både som varemerkene Candy og Hoover, som i Norge selges av henholdsvis Elkjøp og Expert. I første omgang kommer kjøleskap, stekeovn, koketopp og oppvaskmaskin med trådløst nettverk. Sottocorno sier avtrekksvifte og vaskemaskin er de neste aktuelle produktene.

Imponerer gjestene

– Hvilken nytte har man av å kunne fjernstyre avtrekksviften?

– Man kan selvsagt slå den og lyset i den av og på, om ikke annet for å imponere gjestene, smiler Sottocorno og legger til:

– Hvem vet hva fremtiden vil bringe. Vi vil starte med enkle løsninger vi kan selge allerede i år, men bruksmulighetene er utallige. Kanskje kan kjøleskapet automatisk bestille matvarene man mangler? Når man har teknologien kan applikasjonene videreutvikles. Vi ønsker å levere innovative produkter folk har råd til, og dette er en av våre viktigste og mest innovative satsinger, sier Sottocorno.

– Er det en fare for at forbrukerne blir skuffet hvis de oppdager at bruksmulighetene kanskje ikke er så mange?

76 liters ovn

– Dette er en risiko med alle produkter. Det er derfor vi trener butikkselgerne godt, slik at de kan gi de riktige rådene til kundene. Vår wifi-løsning er en støtte for hvitevarene. Det er ikke bare snakk om en ekstrafunksjon, men en viktig del av produktene. Vi har også en rekke andre innovasjoner, for eksempel har stekeovnen i serien en kapasitet på 76 liter – noe vi tror er markedets største, sier Sottocorno.

I Norge selges Candy og Hoover som nevnt hos Elkjøp og Expert. Hos Expert selges også komfyrer under varemerket Hoover Grepa, disse er produsert i Tyrkia. Sottocorno forteller at de nå ønsker å gå inn i kjøkkenbransjen.

– Ettermarkedet i Norge er en utfordring på grunn av den utvidede reklamasjonsretten samt at det er snakk om et geografisk stort og langstrakt land. Forbrukerne er svært krevende, men vi er i dag godt dekket gjennom over 90 serviceverksteder, sier Sottocorno.

STEKEOVN MED MIKROFON

Vil vi i fremtiden kontrollere stekeovnen med bevegelse og tale? Candy leker med tanken, i samarbeid med Hypermedia Open Center som er en del av avdelingen for elektronikk og informasjon ved Politecnico-universitetet i Milano. I en pressemelding skriver Candy at man ved hjelp av en mikrofon og en bevegelsessensor kan styre alle ovnens funksjoner. Konseptet har fått navnet U.Motion.

Fra Hoovers side presenteres en løsning der ovnsdøren er en berøringsskjerm. Når denne ikke er i bruk, kan man se inn i stekeovnen gjennom den transparente døren.

CANDY HOOVER-GRUPPEN

Candy Hoover-gruppen er eid av den italienske Fumagalli-familien, og de selger de internasjonale varemerkene Candy og Hoover, samt de regionale merkene Hoover-Grepa, Rosières, Iberna, Jinling, Hoover-Otsein, Süsler, Vyatka, Zerowatt og Hoover-Helkama.

Selskapet ble etablert i 1945 i Monza nord for Milano, der de produserte den første hel-italienske vaskemaskinen. Året etter ble varemerket Candy lansert. Gjennom årene er en rekke selskap kjøpt opp, i 1995 kom Hoover European Appliances Group inn i gruppen. I 2011 produserte Candy-gruppen 6,5 millioner hvitevarer ved fabrikker i Italia, Frankrike, Spania, Russland, Tsjekkia, Tyrkia og Kina for 935 millioner euro, og 38 millioner euro ble brukt til forskning og utvikling. Selskapet er i dag representert i 48 land.

Powered by Labrador CMS