GRENSESNITTETS ÅR

– 2012 blir grensesnittets år. Vi vil se økende bruk av bevegelses- og stemmekontroll, og produktene blir mer personifisert.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Shawn Dubravac i CEA (Consumer Electronics Assosiation), som eier og arrangerer CES-messen som åpner mandag 9. januar i Las Vegas. Han er sjeføkonom og direktør for forskningsavdelingen i den amerikanske bransjeorganisasjonen, og holdt dagen før messen åpnet et foredrag om hvilke trender han tror vil gjøre seg gjeldende på årets messe.

– Dataproduktene blir mer diversifisert, samtidig som vi finner datakraft i stadig flere produkttyper. Vi vil også se at smarttelefoner og nettbrett får et stort økosystem rundt seg, sier Dubravac til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han mener teknologien i enda større grad blir allestedsnærværende.

Vi vil se en lang rekke nye tilbehør, som gjør det mulig å personifisere produktene

Skjult teknologi

– Likevel vil fremtidens hjem se ut som fortidens, da teknologien blir skjult. Et historisk eksempel på dette er fjernkontrollen; de første modellene hadde svært få knapper, men antall knapper økte etter hvert fra fire til 40. Nå er vi tilbake der vi startet, fjernkontrollene er igjen enkle å bruke. Bevegelses- og stemmekontroll er en trend, i fjor ble fjernkontrollen The Magic Wand med bevegelsessensor lansert. Nå kommer denne med stemmestyring i tillegg. Vi vil se bevegelses- og stemmestyring i stadig flere produkter, som for eksempel nettbrett, sier Dubravac.

Han mener produktutviklingen ikke vil dreie seg om økt datakraft, men hvordan produktene kommuniserer med hverandre.

– Vi vil se en lang rekke nye tilbehør, som gjør det mulig å personifisere produktene. Bruken av sensorer blir viktig, med produkter tilknyttet helse og velvære. Andre trender er innendørs navigasjon, hvordan produkter og tjenester integreres med sosiale nettsteder, sier Dubravac.

Mer trådløst

Under sitt foredrag sa han at CES i fjor i stor grad var preget av trådløse produkter og løsninger, og at dette vil eskalere på årets messe.

– Stadig mer bruk av sensorer og applikasjoner er en annen trend, sier Dubracac.

Han mener overgangen fra analoge til digitale produkter i 2012 går inn i en ny fase, og at det blir lagt vekt på at alt digitalt innhold organiseres og gjøres tilgjengelig på enhetene – både i hjemmenettverket og via internett.

Nettbrett og smarttelefoner står for en stadig større del av bransjens globale omsetning, på CES venter Dubracac at det blir vist 50 nye nettbrett. Likevel er TV fortsatt en viktig kategori på messen i Las Vegas, som Dubracac tror blir preget av Smart-TV. I USA ventes det at halvparten av alle TVer som selges i 2012 vil kunne koples til internett.

Siden 1997 har de store TV-nyhetene kommet hvert andre eller tredje år, stikkordene har vært digital-TV, HD, stort, flatt og tynt. På årets messe vil fokuset ved siden av smart-TV ligge på 4K, 3D uten briller (autostereoskopi) og Oled.

Powered by Labrador CMS