OLED OG 4K – HVA SÅ?

Som ventet kommer store oled-TVer i butikkene i år. Mer overraskende er det at de får selskap av 4K-paneler fra flere TV-produsenter.

Publisert Sist oppdatert

Også i år var CES-messen i Las Vegas i januar stedet for de store lanseringer innen forbrukerelektronikk. Rundt 140.000 bransjefolk kunne se over 20.000 produkter utstilt i messehallene i Nevada-ørkenen.

Det knyttet seg spenning til om de forhåndsannonserte lanseringene av 55-tommers oled-TVer fra LG og Samsung representerte enda et år med prototyper, eller om de faktisk ville vise produkter klare for butikkene. Begge de koreanske selskapene, som har valgt hver sin panelteknologi, avslørte på CES at de vil ha apparatene klare for salg andre halvår 2012. Prisene er ikke klare, men det er fra LGs side antydet i overkant av 50.000 kroner. Trolig må vi vente til IFA i månedsskiftet august-september for å få nøyaktige spesifikasjoner, priser og tid for når produktene kommer i norske butikker.

55 tommer på 7,5 kilo

Skeptikerne har sikkert glemt hva de sa ved lanseringen av HD og 3D

Oled er en forkortelse for organic light-emitting diode, på norsk organiske lysdioder. Mens Samsung går for RGB-diodene vi tidligere har sett i prototypene, de kaller sitt panel super-oled, har LG utviklet en ny løsning med hvite dioder og fargefilter i RGB. Samsung argumenterer med at de er verdens desidert største oled-produsent, LG fremhever at et panel med hvite dioder har vil leve lenger – problemet har vært holdbarheten til de blå diodene.

Samsungs oled-modell vil tilhøre 9-serien. Den veier 12 kilo, panelet er 1,6 millimeter tykt og hele TV-en har en dybde på 7,6 millimeter. LGs versjon er både lettere og tynnere: 7,5 kilo og 4 mm. Hvor mye av elektronikk og lyd som plasseres i eller utenfor selve skjermen må vi vente til nærmere lansering for å få vite.

Ekte led

Som om ikke oled-lanseringen er nok, presenterte Sony det de kaller Crystal Led Display. De 55 tommer store prototypene som ble vist i messehallene er ekte led-TVer, da panelene består av lysdioder (Light Emitting Diode) og ikke et led-belyst LCD-panel – noe Samsung som kjent har yndet å kalle led-TV. Sonys panel består av seks millioner lysdioder; to millioner punkter med subpiklser i primærfargene rød, grønn og blå (RGB).

Sony-sjef Howard Stringer forsikret i sin presentasjon at det japanske selskapet også arbeider videre med utviklingen av 4K- og oled-TVer, men han understreket samtidig at Sony mener fremtiden ligger i Crystal Led. Mer informasjon om når Sony eventuelt vil ha disse TVene klare for handelen foreligger ikke.

4K-TV

På samme måte som produsentene har vist oled-prototyper i en årrekke, er det på messer som CES og IFA vist 4K-TVer på utviklingsstadiet. Ryktet gikk i høst om at Toshiba snart er klare med en 4K-TV. På CES avslørte både LG og Sharp at de vil ha modeller klare for norske butikker i 2012 – på henholdsvis 84 og 60 tommer. LG antyder at deres 4K-TV med LCD-panel og bakmontert led (det de kaller Nano) vil koste omtrent det samme som oled-modellen.

Sharp har sin 4K-TV Europa-klar på IFA til høsten, i 60 tommer og kanskje større. De har sammen med det japanske forskningsinstituttet ICC utviklet en videoprosessor som forsøker å etterligne den menneskelige hjernen i måten vi ser bilder, de kaller dette en kognitiv videoprosessor, og resultatet skal gi en tilnærmet 3D-opplevelse når 2D-innhold i HD oppskaleres.

…og 8K

Også Panasonic viste 4K, i en 20 tommers LCD-skjerm med IPS-teknologi. Dette skal være verdens minste 4K, men det vites ikke når og om denne er blir klar for handelen.

4K har en oppløsning på 3840x2160 bildepunkter, altså fire ganger så mye som en HD-TV. Som det var med HD og 3D er spørsmålet igjen når innholdet kommer. Den japanske kringkasteren NHK har sagt de er på lufta med 4K i 2020, inntil videre drar TV-leverandørene nytte av oppløsningen ved å oppskalere innholdet. Skeptikerne, som sikker har glemt hva de sa ved lanseringen av HD og 3D, får nok ytterligere vann på mølla når de får høre at Sharp viste en prototyp på 8K. Denne skjermen har en oppløsning som er fire ganger større enn 4K og 16 ganger større enn dagens HDTVer.

Mer TV-kraft

Nok snakk om panelteknologi. Innhold og brukeropplevelse var det som virkelig preget CES 2012. Flere av produsentene viste nye smart-TVer, med forbedret prosessorkraft og nye måter å styre dem på. For første gang tilbyr Samsung et innebygd kamera i enkelte av sine TV-modeller. Dette kan brukes til videokonferanser, men har også ansiktsgjenkjenning slik at menyene kan personifiseres basert på hvem som sitter foran skjermen. Et vittig journalisthode fra Holmlia mente løsningen for barn som ønsker tilgang til mer spennende innhold nå blir å ha et bilde av far liggende klart. For fars del håper vi denne funksjonen trenger et levende ansikt.

Andre løsninger som ble vist av flere produsenter er kontroll av TVen med å bevege kroppen foran et kamera, bevegelse av fjernkontrollen, og stemmestyring. Sistnevnte finnes i flere varianter, med mikrofonen i TV eller fjernkontroll. Fjernkontroller med berøringsplate, slik vi kjenner fra bærbare datamaskiner, kommer også i markedet – med og uten fullverdig tastatur. Ved å laste ned en applikasjon til smarttelefon eller nettbrett får man samme muligheter.

Snakker med seg selv

Smarte TVer krever smart innhold. Sony-konsernet legger vekt på at de leverer både film og musikk, og fra scenen offentliggjorde Stringer at strømmingstjenesten Music Unlimited nå er tilgjengelig i det nordiske markedet som en del av Sony Entertainment Network. På sitt pressemøte kunngjorde Samsung at Angry Birds blir gratis tilgjengelig på alle deres smart-TVer av årgang 2010, 2011 og 2012. Flere produsenter legger vekt på at det skal bli lettere å dele egne bilder og filmer, både gjennom hjemmenettverket og nettskyen. I varierende grad blir innhold tilgjengelig mellom produkter fra ulike produsenter, som tidligere ønskes det lojale kunder. For eksempel tilbyr Samsung, som lanserer fire nye kamera med trådløst nettverk, 5 GB gratis lagring i skyen via deres Allshare Play. Her kan man fra kamera, nettbrett eller mobiltelefon laste opp filmer og bilder, som venner og familie siden kan se på TVen. Inntil videre er tjenesten kun tilgjengelig med Samsung-produkter. Sony lanserer en tilsvarende tjeneste via Sony Entertainment Network.

Hvor ble det av PMA?

Fotobransjen var sterkt representert på CES. PMA-messen hadde valgt å bli en del av CES, men i deres dedikerte hall glimret de største aktørene med sitt fravær. De stilte de hovedsakelig ut i de allmenne messehallene.

Det ble også vist hvite produkter i Las Vegas, men i større grad enn for brunevarene var dette produkter rettet mot det amerikanske markedet.

Trenden med smartere hvitevarer går absolutt videre. LG viste for eksempel hvordan man via nettet kan holde kontroll på hva som ligger i kjøleskapet, eller fjernstyre både stekeovn og vaskemaskin. De viste også et kjøleskap med et lite rom som i løpet av minutter kan kjøle ned drikke.

Panasonic brukte det meste av sitt pressemøte på å presentere sin satsing på grønne energiprodukter. Ute i messehallene fikk vi imidlertid forsikringer om at de satser like sterkt som tidligere på lyd og bilde. Samtidig som plasma-TVene videreutvikles, tilbyr den japanske produsenten nå større led-belyste LCD-TVer. Endog kommer Panasonic, som har vært en av de ivrigste forkjemperne av aktiv 3D-teknologi, med en modell med passive 3D-briller.

Exit Ericsson

Mens Panasonic hadde med seg Justin Timberlake, som er inne på eiersiden i MySpace, på scenen for å presentere MySpace TV, kastet Will Smith glans over Sonys arrangement med å presentere den nye Men In Black-filmen.

Sony slapp også en annen katt ut av sekken; Ericsson-navnet forsvinner fra mobiltelefonene deres etter at de har kjøpt ut det svenske selskapet. Sony Ericsson blir døpt til Sony Mobile Communications, og selges under navnet Sony. Også Huawei slapp en mobilnyhet; de lanserte verdens tynneste mobiltelefon: Ascend P1S er 6,68 millimeter tykk og leveres med Android 4.0 Ice Cream Sandwich.

Powered by Labrador CMS