SAMSUNG SATSER PÅ BEDRIFT

– Vi har gjort det best i forbrukermarkedet, men Samsung ansatte i fjor 25.000 nye medarbeidere som skal jobbe mot bedrift.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Christian De Lange, nøkkelkundesjef i Samsung med ansvar for alt av datamaskiner i detaljhandelskanalene, når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på CES-messen i Las Vegas.

– Vi har fokusert på forbrukermarkedet, og har gjort det best her. Vi har begynt å arbeidet med bedriftsmarkedet, og har store ambisjoner også her.

– Hvordan lykkes Samsung på PC-siden i Norge?

Vi har fokus på midt- og høysegmentet, og de nye områdene som kommer

– Veldig bra. Vi har fokus på midt- og høysegmentet, og de nye områdene som kommer; berøringsskjerm og smart-PC der man kan kople av skjermen og gjøre den om til et nettbrett. Det er på disse områdene man ser størst vekst, og vi er i dag markedsleder i Ultrabook-segmentet, og kommer til å bli ledende innen smart-PC før sommeren, sier DeLange.

Monitor med touch

På CES viste Samsung en datamonitor med berøringsfunksjonalitet, på 24 og 27 tommer.

– Den fungerer på mange måter som en alt-i-ett-PC, bortsett fra at den ikke inneholder en PC. Man kan kople til en hvilken som helst datamaskin, og får dermed en rimelig inngang til berøringsskjermverdenen. Man kan bruke skjermen på samme måte som en mye dyrere alt-i-ett-PC, og Samsung har utviklet konseptet først og fremst med tanke på Windows 8-brukere. Prisen blir fra 3.000 kroner når den kommer på markedet i mars.

– Hvorfor kjøpe en alt-i-ett-maskin når dette alternativet finnes?

– Du slipper jo å kople til en ekstern PC, og klarer seg med én enhet.

Innen bærbare datamaskiner bruker Samsung de samme serienavnene som man kjenner fra TV-siden i det koreanske selskapet, med 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Partallene er for bedriftsmarkedet, oddetall for forbrukermarkedet.

Chronos og Ultra

– 7-serien har fått to nye medlemmer; Chronos har fokus på ytelse, mens Ultra er ekstremt tynn. Chronos tilfredsstiller de fysiske kravene til å bli kalt en Ultrabook, men spesifikasjonene er for kraftige til at vi kaller den det.

– Hvor stor andel av de bærbare datamaskinene deres har berøringsskjerm?

– I rent salg ligger vi per i dag på rundt 15 prosent. Av modellene er det 25 prosent som har berøringsskjerm.

– Om et års tid er dere oppe i 100 prosent?

– Det skal jeg være forsiktig med å si, men de vil i hvert fall stå for over halvparten av salget.

– Berøringsskjermene fører til at maskinene blir 200-300 gram tyngre?

– Det er riktig. Det er flere måter å lage berøringsskjermer på. Den måten vi har valgt er dyr; vi legger en ekstra skjerm oppå en allerede eksisterende skjerm, og da blir vekten nødvendigvis høyere. Men hvis man ser på 9-serien vår, som uten berøringsskjerm veier 1,19 kilo, så ligger vi fortsatt godt under halvannen kilo - selv med berøringsskjerm.

Powered by Labrador CMS