Både Sony og Panasonic presenterte på CES i Las Vegas prototyper på 56 tommers oled-TVer med ultra HD-oppløsning. Verdens største! slår de fast. I juni 2012 offentliggjorde de to japanske selskapene at de vil samarbeide om utviklingen av oled, men i Las Vegas ønsket ikke Sonys nordiske markedssjef Jonathan White å si noe om hvorvidt prototypen de viste er et resultat av dette samarbeidet.
– Oled-TVen med 4K er en prototyp, og vi har ikke sagt noe om når produktet vil komme på markedet. Vi viser her på CES kun teknologien, og sier ikke noe om hvem vi har produsert panelet sammen med. Sony annonserte i sommer at vi samarbeider med Panasonic når det gjelder utviklingen av oled. Dette samarbeidet er i gang, og det kan hende at vi på et senere tidspunkt offentliggjør at vi vil samarbeide om produksjonen av oled-paneler, sier White til fagbladet Elektronikkbransjen.
Crystal led
Oled og Crystal led er viktige teknologier for Sony når det gjelder fremtidens TV-skjermer
– På CES i fjor lanserte dere det dere kaller Crystal led, med selvlysende RGB led-dioder. Dette produktet ble ikke nevnt med et ord på årets pressemøte her på CES?
– Vi ser Crystal led som en alternativ panelteknologi for fremtiden, sammen med oled, og vi fortsetter absolutt utviklingen av denne, sier White.
Han påpeker at Sony var de første som introduserte en TV med oled-panel på markedet. Denne kom i butikkene i januar 2009, og var på elleve-tommer. Prislappen den gang var 46.000 kroner.
– Siden har vi produsert oled-monitorer for profesjonell bruk. Oled og Crystal led er viktige teknologier for Sony når det gjelder fremtidens TV-skjermer, sier White.
Ultra HD (4K)
På IFA i september lanserte Sony sin 4K-TV på 84 tommer. Bransjen er kommet til enighet om at de nye høyoppløste TV-apparatene skal kalles ultra HD, men Sony og enkelte andre selskap bruker fortsatt betegnelsen 4K. Oppløsning på disse skjermene er på åtte millioner bildepunkter (3.840x2.160), dette er fire ganger så mye som en full HD-skjerm.
Ultra HD-TVen Bravia KD-84X9005 på 84-tommer kom i butikkene i desember, men White vil ikke si noe om hvor mange de har solgt hittil i Norden. På CES følger de opp med ytterligere to ultra HD-modeller, på 55 og 65 tommer, i X-serien. Disse kommer i norske butikker til sommeren, foreløpig pris er 5.000 og 8.000 euro, tilsvarende 37.000 og 59.500 kroner.
Oppskalering til ultra HD
– Sony legger vekt på sin teknologi som skal oppskalere full HD-signaler til ultra HD (4K). Hvor viktig vil dette være for salget av ultra HD-TVer?
– Her på CES annonserer vi at vi til sommeren vil lansere en løsning for distribusjon av 4K-innhold i det amerikanske markedet. Med en skjermoppløsning som er fire ganger så høy som på en full HD-skjerm er det viktig at innholdet er tilgjengelig, men det er en rekke måter du kan få oppsiktsvekkende bilder på en 4K-skjerm. De tre 4K-modellene vi til nå har lansert har alle en bildeprosessor som gjør en fantastisk jobb med å oppskalere 2K-innhold til 4K. Ser man på de seneste Hollywood-filmene foreligger originalmaterialet allerede i 4K, og Sony arbeider dessuten med å oppskalere eldre filmer til 4K. For eksempel Lawrence of Arabia, der vi tar de originale negativene og digitaliserer disse i 4K, sier White.
Komplisert i Europa
Han innrømmer at det er mer komplisert å få til en distribusjonsløsning av ultra HD-materiale i Europa enn i USA.
– Det er mange nasjoner og selskap involvert, men vi arbeider hardt for å gjøre 4K-innhold også tilgjengelig her, sier White.
Han forteller at Sony på CES for Europa lanserer seriene W9, W8 og W6, i midt- og toppsegmentet.
– Disse kommer i butikkene i mai. W9 og X-serien i 65 og 55 tommer kommer med vår nye Triluminous-skjerm, som er et LCD-panel med en ny type filterteknologi på led-lampene som gir en langt renere hvitfarge. Dette er viktig for visningen av spesielt grønt og blått, og når man ser disse skjermene ved siden av modeller med standard bakbelysning ser man virkelig forskjellen i bildekvaliteten som får et mye bredere fargespekter. Filteret er plassert på de sidemonterte led-lampene, sier White til fagbladet Elektronikkbransjen.
Færre divisjoner
– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Sony i Norden i dag?
– 2012 bød på en rekke utfordringer for Sony. 2013 venter vi vil bli et fantastisk år, med flere 4K-modeller og vår introduksjon av NFC for å kople produktene sammen med én enkelt berøring. Vi lanserer også en lang rekke nye stillkamera med wifi og nye videokamera. Sonys andre generasjon nettbrett kommer i butikkene til sommeren, og vi samarbeider med Sony Mobile om disse, sier White.
– Sony har i noen år snakket om hvordan de ulike divisjonene skal arbeide tettere sammen. Hvordan går dette?
– Det er færre divisjoner i Sony enn det var tidligere, ler White og fortsetter:
– I dag samarbeides det tett på tvers av de ulike områdene i Sony. For eksempel samarbeider vi svært tett med Sony Mobile, både når det gjelder produktutvikling og markedsføring. Vi samarbeider tett med Sony Picture Home Entertainment og Sony Music, og de siste seks til tolv månedene har dette eskalert både lokalt og globalt.
Strømming
– Hvordan har dere lykkes med strømmingstjenestene Music Unlimited, og når kommer Video Unlimited i Norden?
– Music Unlimited ble lansert i Norden i januar 2012, og vi har hatt suksess med denne tjenesten - ikke minst takket være den høye penetrasjonen av internett i husholdningene. Vi har ikke lansert Video Unlimited ennå, og var glade da Netflix etablerte seg i Norden. Vi har sørget for at denne tjenesten blir tilgjengelig i produktene våre, og imøteser tredjepartsleverandører i markedet.
– Det er flere sterke aktører i markedet som tilbyr strømming av musikk. Tror du Sony vil fortsette utviklingen av Music Unlimited?
– Globalt fortsetter utviklingen av både Music Unlimited og Video Unlimited, og det er ingen planer om å stenge disse tjenestene.