HPS MEST SPENNENDE PC-ÅR

– Å skille ut PC-divisjonen fra HP var et dårlig forslag. Produktene på årets lanseringsplan er de beste jeg har sett noen gang.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Verner Hølleland, som leder HPs norske PC-divisjon. Under et arrangement i Oslo for norsk presse ga han tydelig uttrykk for at personlige datamaskiner er en god forretning å beholde i selskapet.

– Vi har fått fart på sakene og bruker nå mer penger enn noen sinne på forskning og utvikling av PC-teknologi. Noe viser vi nå, mer spenstige ting kommer det ut over 2012, sier Hølleland.

Han viser til analyseselskapet IDCs totaltall for PC-markedet, der HP har ligget jevnt og stabilt på i overkant av 30 prosent markedsandel både når det gjelder enheter og verdi.

Veksten innen PC kommer fordi dette er en avgjørende enhet for at man skal være produktiv

– Prognosen for 2011 var 1,6 millioner solgte PCer i Norge. Markedet endret seg, mest på konsumentsiden, og fasiten ble 1,4 millioner solgte maskiner. 750.000 av disse var i forretningsmarkedet og offentlig sektor, noe som ga en vekst på 14 prosent. 650.000 gikk i detaljhandelen, en reduksjonen på 15 prosent fra året før, sier Hølleland.

Harddiskene druknet

Han viser til at HP vokste med 7,3 prosent i et marked som gikk tilbake med 1,8 prosent.

– Vi styrket oss ytterligere innen forretningsmarkedet, hvor vi i 2011 hadde 40,6 prosent markedsandel. Vi er suverene innen kraftige arbeidsstasjoner, med 70 prosent markedsandel. For de bærbare i dette segmentet har vi en andel på 75 prosent. I storkundemarkedet økte vi med 60 prosent, til en markedsandel på 48,4 prosent. Gjennom 2011 vant vi de aller fleste avtaler av noe størrelse, sier Hølleland.

Han innrømmer at det har vært nok av utfordringer både for HP og for industrien generelt, blant annet med flom- og jordskjelvrammede fabrikker.

– Man kan si at harddisken druknet i 2011. Fordelen er at kundene har oppdaget fordelen med SSD (Solid State Drive, fastminne). Når ultrabooks blir dominerende på forbrukermarkedet vil det samme skje med SSD også her, spår Hølleland.

Ti prosent vekst i 2012

HPs klart største kunde er Statoil, med 30.000 PCer i 2011. De aller fleste kundene til HP er nå kommet over på Windows 7.

– Vi har 90 prosent av elev-PC-volumet. Det meste leverer vi sammen med Atea, vi har funnet en god markeds- og logistikkmodell sammen med dem og leverte over 50.000 enheter til fylkeskommunene i fjor.

Hølleland sier HP ser på 2012 med stor tro og spenning.

– IDC venter et PC-salg på 1,55 millioner enheter i Norge, med 820.000 i forretningsmarkedet og 720.000 i forbrukermarkedet - tilsvarende ni og elleve prosent vekst. I tillegg til disse tallene kommer nettbrett-salget, i konsumentmarkedet er det ingen tvil om at en del av pengene går til nettbrett og smartmobiler, sier Hølleland.

Han mener Intels ultrabook-teknologi vil være med å skape ny vekst.

– Mini-PCene løste oppgavene vel og bra, men når nettbrettene kom valgte forbrukerne disse. Veksten innen PC kommer fordi dette er en avgjørende enhet for at man skal være produktiv, sier Hølleland og fortsetter:

Ultrabook revitaliserer

– Når HP har bestemt seg for å satse på PC gjør vi det med full kraft. Vi pøser på med ny teknologi og innovasjon. Ultrabook er en revitalisering av PC-plattformen. Det blir fokus på mobilitet, vi ser nye enheter i mange varianter. Vi driver verdens beste og mest profitable PC-forretning, der operasjonell effektivitet gir oss viktige konkurransefortrinn. HP er i en ekstremt god posisjon, siden vi både er i forbruker- og det profesjonelle markedet, sier Hølleland.

Ved siden av Intels Ultrabook-teknologi trekker han frem Microsofts nye operativsystem Windows 8 som en viktig lansering i 2012.

– Endelig får vi et skalerbart, elegant og effektivt operativsystem, tilpasset alt fra arbeidsstasjoner og datamaskiner til nettbrett og smarttelefoner. Vi kommer til høsten med en superspennende lansering sammen med Microsoft når det gjelder et nettbrett med prosessorer bygget på Arm-arkitekturen og Windows 8, sier Hølleland.

HP skrinla i fjor satsingen på smarttelefoner de var i gang med etter oppkjøpet av Palm. Hølleland sier selskapet ikke kommer til å lansere produkter i denne kategorien i 2012.

Ikke smarttelefoner

– Vi hadde et godt operativsystem (webOS), men vi vet alle hvordan det gikk med dette. Når vi ser hvor mye aktører som Samsung og Nokia bruker på å konkurrere i dette markedet, er det greit at vi fokuserer på det vi kan. Nettbrettene satser vi absolutt på, det blir spennende å se hvordan disse tar form, sier Hølleland.

På produktsiden fremhever HP sin nye bærbare datamaskin Folio 13, som både selges i bedrifts- og konsumentmarkedet.

– I en fersk test kom denne ut med en batteritid på 6,08 timer mens konkurrentene havnet på 5,5 timer. Når vi kommer til mai har vi mer i vente, vi tar inn en skog av ulike varianter, sier produktsjef Kristin Alnes.

Hølleland supplerer:

– Vi tar hensyn til markedsutviklingen og anerkjenner vi at det er behov for ulike løsninger, derfor leverer vi modeller som ser helt like ut men med ulike oppsett.

Det Windowsbaserte nettbrettet Slate er ifølge HP det beste i kategorien. Nå kommer andre generasjon.

Slate 2

– Slate har ikke vært for forbrukermarkedet, med Arm og Windows 8 blir situasjonen en helt annen, mener Hølleland.

På monitorsiden lanserer HP en 23 tommers led-belyst LCD-skjerm (L2311C) med integrert dokking, der én kabel skal være nok til alle PCer med USB 3.0.

Medio 2012 kommer HP med en monitor med innebygd tynnklient. Den eneste tilkoplingen som trengs er en nettverkskabel, som også leverer strøm.

– Forbruket er 11 watt. Dette er et kvantesprang innenfor grønn IT, og er et samarbeid med 3M som leverer en film på skjermen som henter inn energi fra rommet, sier Hølleland.

Mini-PC kom og gikk

Staffan Sjöberg er nordisk kategoridirektør for konsumentprodukter. Han forteller at bærbare PCer står for drøyt 80 prosent av salget i kategorien.

– Vi har sett mini-PCer komme og gå i løpet av tre-fire år, nedgangen er et direkte resultat av nettbrettene som hadde et eksplosjonsartet salg i fjor. Det nye og hete på markedet er ultrabooks. Dette er et konsept Intel har kommet med, maskinene er tynnere og lettere – men fremfor alt raskere. I fjor ble det solgt 12.000 enheter i løpet av seks uker, i følge Intel. Dette er et marked som kommer til å vokse, og Intel venter at ultrabooks i løpet av året vil utgjøre 40 prosent av PC-salget i Norden. På verdensbasis vil man komme på samme nivå i 2015. Prisnivået ligger på 9.000-10.000 kroner, men prisene behøver gå ned for at volumene skal gå opp. I og med Intels nye prosessorer oppnår man 90 prosent ytelse av dagens ordinære maskiner, Windows 8 vil også være med å styrke denne kategorien, sier Sjöberg.

Alt i ett øker

Han vedgår at HP ikke var først ute i kategorien, men forsikrer at selskapet nå går for full maskin i segmentet.

– Fra sommeren vil vi vise en del nytt, sier han.

Sjöberg mener Envy 14 Spectre er et produkt som skiller seg ut i mengden, på grunn av design og materialvalg som glass og aluminium.

– Betraktningsvinkelen er 178 grader, maskinen er utstyrt med Beats Audio og vår egen Wireless Audio for trådløs overføring av lyd. Denne kommer til Norge i juni. HP Wireless Audio selges også som et tilbehør for bruk med andre datamaskiner, vi bruker samme teknologi fra KleerNet som for eksempel Monster har i sine høyttalere. Lyden formidles på en egen frekvens, og gjør at man ikke er avhengig av en ruter eller et trådløst nettverk, sier Sjöberg.

I 2014 tror HP 20 prosent av stasjonære PCer være av typen alt i ett (AIO, All In One).

– Vi lanserer i denne kategorien Omni 27 med full HD-skjerm og glass på hele fronten. Denne kan veggmonteres, er utstyrt med Beats Audio og vårt eget Magic Canvas-grensesnitt. Dette ble utviklet for våre produkter med berøringsskjerm, men er svært brukervennlig også ved bruk av tastatur og mus, sier Sjöberg.

Power uten Tower

Erik Andreassen er kategorisjef for klientløsninger, og avsluttet presentasjonen med en verdenslansering. Z1 er en alt i ett-arbeidsstasjon, og er det Andreassen kaller Power uten Tower.

– Denne er beregnet på proffmarkedet, men vil kanskje også slå an for avanserte forbrukere. Det finnes ikke noe tilsvarende produkt når det gjelder oppgraderbarhet, og maskinen kan brukes til spill og simulering. Den er sertifisert av tredjeparts utviklere som Adobe og Autodesk Avid, dette er viktig i profesjonell sammenheng fordi dette er testede og støttede løsninger. Skjermen på 27 tommer viser over én milliard farger, og dette er absolutt et aktuelt produkt for alle i grafisk bransje. Støynivået er svært lavt, og det er lett å åpne enheten for service. Vekten er 16 kilo, seks av disse ligger i foten for at skjermen skal stå støtt. Prisen blir fra 12.500,- uten moms, og vi regner med at den også blir solgt via for eksempel Komplett og MPX, sier Andreassen.

Powered by Labrador CMS