NYE ULTRABOOKS FRA HP

HP kommer med 10 nye bærbare, 10 nye skrivere og en «sikkerhetsjakke» til sine nettbrett i ElitePad-serien.

Publisert Sist oppdatert

Under sin globale lansering i Barcelona i høst, presenterte Herbert Koeck, sjef for HP Emeas PC- og printdivisjon, både et lass med nye produkter, men også hvordan HP har tenkt å møte utviklingen i markedet framover.

– På 90-tallet var det klienter og servere, på 2000-tallet handlet alt om internett og i dag er det fire store hovedtrender som påvirker markedet vi er i: Mobil, sosiale medier, «big data» og skyen, sier han.

Jobb og privat smelter sammen

Dette er første gang vi viser fram en maskin med avtakbar skjerm for proffmarkedet

HP mener vi er midt i en dyptgripende endring i hvordan folk jobber og forholder seg til arbeidsverktøyene sine, og sier endringen er drevet av økte forventninger både hva gjelder produktivitet og stil på produktene fra de ansattes side, den mye omtalte glidningen i hva som er privat og hva som er jobb, og framveksten av stadig flere som jobber off-site og på hjemmekontor.

– Vi mener HP kan være med å drive denne transformasjonen. Da må vi designe produkter som BÅDE brukerne vil ha, og som møter IT-sjefens krav. Tidligere har IT-sjefen vært viktigst når vi utviklet produkter, nå må vi lage stilige enheter som folk vil ha. Vi må levere innovative formfaktorer, og vi må bygge et økosystem av sikkerhetsløsninger, fra silisiumet til skyen, sier Enrique Lores, sjef for HPs PC-divisjon for business. 

Han mener trenden mot at folk tar med egne produkter på jobb, gjør at man kan snakke om en ny stil innen IT.

– Kule produkter er det som ligger i bånn. Det kan være en PC, et nettbrett eller andre produkter, men med sammensmeltingen mellom jobb og fritid betyr design mye for folk, sier han.

På slankekur

Lores forteller de nye PC-ene fra HP alle er tynnere og lettere enn tidligere modeller, og har blant annet fått utvidet touch-funksjonalitet.

Den nye HP Elitebook 800-serien series er toppmodellene for businessbrukeren, og skal være 40 prosent lettere og 28 prosent tynnere enn forgjengeren.

– Denne Ultrabooken viser HPs nye designfilosofi. Vi bruker magnesium i skallet for lav vekt og robusthet, og lokket har fått en spesielt behandling vanligvis brukt i biler for å simulere følelsen av skinn. Et enkelt avtakbart baklokk gjør at man enkelt kommer til komponenter som må fikses eller byttets ut.

800-serien skal komme med opp til 33 timer batterikapasitet (med ekstra batterideksel) og kommer med 12,5, 14 og 15,6 tommer skjerm.  HP Pro Book 600 og HP Pro Book 400 er de to andre seriene HP viste fram.  

På HP EliteBooks finnes også SureStart, ifølge selskapet selv bransjens  eneste selvhelbredende teknologi som automatisk tilbakestiller systemets BIOS til en tidligere sikker versjon dersom det har skjedd et angrep eller noe har blitt ødelagt.

Lores viste også fram en HP-maskin med en helt ny formfaktor, HP Spectre x2 Pro.

– Dette er første gang vi viser fram en maskin med avtakbar skjerm for proffmarkedet, sier han.

Spectre x2 Pro er den første vifteløse maskinen basert på Intels Haswell-prosessor, og hybridmaskinen kommer med en 13 tommer stor skjerm som kan tas av og brukes som et eget nettverk. 

Nye konkurrenter

Hva er viktigst for HP å fokusere på i en verden hvor ansatte blir mer og mer villige til å bruke egne penger på å kjøpe utstyr som brukes både privat og på jobb?

– Våre brukere sier det viktigste er at PC-en er tynn og lett, og det nest viktigste er at den ser bra ut og er et produkt jeg kan være stolt av å legge på bordet. Men vi vet at IT-sjefen fortsatt er viktig, og vil ha et produkt som også er enkelt å administrere og sikkert. Så med de nye modellene har vi lagt disse tre faktorene sammen, sier Gerwald van der Gijp, sjef for profesjonelle PC-er i Emea, til fagbladet Elektronikkbransjen.  

Blant trendene som utmerker seg, er fokus på trykkfølsomme skjermer.

– På vår 800-serie tror vi rundt 30-40 prosent kommer til å være trykkfølsomme versjoner, sier van der Gijp.

Dere er ikke redd for konkurransen fra merkevarer som tradisjonelt ikke har vært så sterkt inne i proffmarkedet, som Apple og Samsung, når brukeren nå får stadig større påvirkningskraft i valget av jobb-PC?

– Hadde vi kun vært en PC-leverandør hadde jeg vært mer bekymret. Men vi er ikke gift med ett operativsystem, vi vinner på BYOD-trenden så lenge maskinene de skriver ut på er våre, og økosystemet rundt er levert av oss, sier han.

Sikkerhet og mobilitet

For økt sikkerhet viste HP også fram en egen sikkerhetsjakke til sine nettbrett, ElitePad. Den sørger for at kun autentiserte enheter får tilgang til nettverk og programvare via flere ulike autentiseringsmuligheter. Her er både smartkortleser og fingeravtrykkskanner.

– Løsningen er ideell for helsevesenet, offentlige instanser og selskaper som har mye forretningskritisk informasjon og beskytte, sier Lores.

For selskaper med ansatte som er mye ute og reiser, kommer HP med Mobile Connect, en mobilt bredbånd-tjeneste integrert i PC-en. Sammen med Cubic Telecom lar løsningen deg surfe og lese epost uten å måtte tenke på roaming-priser, via en forhåndsbetalt plan. Foreløpig finnes tjenesten ikke i Norden.

Forenkler utskriften

HP lanserte også en rekke nye skrivere for businessmarkedet, og George Brasher, sjef for HPs LaserJet og proffløsninger, kunne viser fram helt ny teknologi for selskapets multifunksjonsskrivere.

– Våre undersøkelser viser at 90 prosent av smarttelefonbrukere ønsker å skrive ut fra mobilen, men de vet enten ikke hvordan de gjør det, eller synes det er for vanskelig. Og fra IT-sjefens perspektiv må det være sikkert.  

HP kommer nå med løsningen «Touch-to-print», basert på NFC-teknologien. Bare sett nettbrettet eller smarttelefonen i utskriftmodus, berør NFC-brikken på skriveren og trykk på skriv ut. Brasher sier løsningen også er sikret mot angrep utenfra, da det trådløse nettet som settes opp ikke er koblet til selskapets interne nett.

– Dette er bransjens første multifunksjonsskrivere med denne funksjonen. «Touch-to-print» kommer på fire nye modeller i vår LaserJet 800-serie, og de som allerede har HP-printere i bedriften kan kjøpe HP 1200w Mobile og HP JetDirect 2800w som kobles til den eksisterende enheten. På denne måte gjør vi nå over 40 millioner LaserJet-kunder mobile, sier skriversjefen.

Han sier HP nå ser et skifte mot færre utskrifter, og mer skanning og lagring i skyen.

– Vi har bevegd oss fra et papirbasert landskap til en hybrid-modell. Det papirløse kontor kommer antakelig når mine barn pensjonerer seg, så nå trenger vi løsninger som virker både med den digitale og fysiske verdene, sier Brasher.

Vil samle partnerne

HP har også kommet med et nytt partnerprogram, som nå skal være likt på tvers av land og forretningsområder.

– Vi har nå fire nivå, inkludert et nytt platinum-nivå, for våre partnere. Det nye programmet er designet for å få våre partnere til å fokusere på områdene vi ser det er markedsvekst i, og komme i synk med det som er HPs målsettinger, sier Doug Oathout, global ansvarlig for kanalmarkedsføring  i HP til fagbladet Elektronikkbransjen.

Bakgrunnen for endringen i EMEA, er ifølge Oathout  at mange av selskapets store partnere har fokus på ett eller to produkter, mens partnerprogrammet nå skal gi insentiver for partnerne å bredde produkttilbudet sitt på hele HPs plattform.

Powered by Labrador CMS