TILBAKE TIL DEN KLASSISKE BÆRBARE

Toshiba har lagt på is de nye PC-variantene som ble lansert i forbindelse med Windows 8 og fokuserer igjen på tradisjonelle bærbare datamaskiner.

Publisert Sist oppdatert

– Da Windows 8 kom lanserte vi en drøss produkter; vribare, flippbare og snubare, med tastatur foran og bak, opp og ned og én i mente. Så viser det seg at ikke alle disse produktene er forretningsdyktige. Siden vi som alle andre firma driver for å tjene penger, fokuserer vi denne sesongen mer på kjerneporteføljen. Vi har stukket fingeren i jorda og sett på hva kundene faktisk kjøper. I volum er det en smarttelefon, et nettbrett og en tradisjonell bærbar datamaskin, sistnevnte i stadig større grad med berøringsskjerm, sier Per Jostein Ørslien i Toshiba.

Han er selskapets ansvarlige for PC og TV i Norge, og vi møter ham ved en europeisk presselansering i Hamburg. Toshiba har betalt reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen.

Ørslien sier Toshiba ved denne lanseringen av nye bærbare datamaskiner er tilbake til utgangspunktet.

Selvfølgelig arbeider vi med mange nye konsepter, men ingenting av det vi har tilbudt til nå har vært nær nok det folk etterspør til den prisen de er villige til å betale

– Selvfølgelig arbeider vi med mange nye konsepter, men ingenting av det vi har tilbudt til nå har vært nær nok det folk etterspør til den prisen de er villige til å betale, sier Ørslien.

En trend i markedet

– Hva er årsaken til at folk foretrekker den tradisjonelle bærbare datamaskinen?

– Det er nok så enkelt som at når du skal konsumere innhold bruker du kanskje telefonen eller nettbrettet, mens når du skal produsere; gjøre lekser, skrive et brev eller betale regninger i nettbanken, så foretrekker du en bedre arbeidsplass med et godt tastatur. Her gir en tradisjonell bærbar kundene det beste for en best mulig penge. Det er ikke noe mer avansert enn dette, sier Ørslien.

– Er dette en utvikling du ser også ellers i markedet?

– Jeg kan ikke snakke for andre, men har observert at dette er en trend, sier Ørslien.

– Hva er de viktigste PC-nyhetene fra Toshiba?

– Den viktigste nyheten er at den PCen som ble solgt for ett år siden er blitt mye tynnere, men koster det samme. Vi kommer dessuten med ultra-HD-skjermer, og vil med det første lansere Chromebook i Norge. Dette er et helt fantastisk produkt når det gjelder forholdet pris/ytelse, når man befinner seg i Android-verdenen.

Kutter heller volum

– Hvordan gikk PC-salget for Toshiba i Norge i fjor?

– Det gikk som beregnet. Vi har en litt annen filosofi enn enkelte konkurrenter: vi er et japansk selskap der forbrukerelektronikk med TV og PC bare utgjør 15 prosent av totalomsetningen. For oss er det ikke avgjørende om vi selger 50.000 eller 20.000 PCer et kvartal; det som teller er at vi gjør det med profitt. Hvis vi ser at prisingen i markedet går litt galt, kutter vi heller volumet og holder oss i bakgrunnen til forholdene blir sunnere igjen. Vi er ikke dem som kjøper markedsandeler og taper penger på det. Det er kanskje derfor vi har eksistert siden 1875, smiler Ørslien.

– Hvordan er det da å komme seg inn igjen, når dere har vært borte fra butikkhyllene og folks bevissthet?

– Vi er jo ikke borte fra hyllene, og er godt representert hos de store kjedene som er vårt hovedfokus. Når bransjen skriver at Toshiba er gått fra 15 prosent markedsandel, som vi hadde for halvannet år siden, til kanskje fem i et kvartal, ser vi ikke på det som en krise i det hele tatt. Vi kan leve godt med det, sier Ørslien til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han anslår at Toshiba i Norge i 2013 kom ut med en markedsandel på 12 prosent.

Konkurrentene er kunder

Toshiba produserer selv minne og komponenter på hovedkortet i sine PCer.

– Vi er så heldige at vi er en av de største produsentene på lagring, og har derfor mange av konkurrentene som kunder. Vi forsøker å ikke utkonkurrere dem, og her ligger det en faktor mange kanskje ikke tenker over. Vi forsøker å oppfører oss ordentlig, slik at vårt eget varemerke ikke stikker av med alt selv.

– Hvilken posisjon vil du si Toshiba har som varemerke innen datamaskiner?

– Vi er en kvalitetsleverandør med gode produkter. Vi er ikke kjent for å være først med det siste, men kanskje sist med det beste.

– Dere samarbeider med kjente varemerker, for eksempel på lydsiden med Harman/Kardon og nå sist med Skullcandy. Hvorfor gjør dere det?

– Harman/Kardon har vi samarbeidet med i rundt ti år, Skullcandy er helt nytt. Jeg kjenner ikke til hvilke avtaler som ligger til grunn for disse samarbeidene, annet enn at dette er gode teknologipartnere som bidrar til å gi en best mulig lydopplevelse fra de innebygde høyttalerene.

– Et par av svarene dine kan oppsummeres med at Toshiba har store muskler og ikke er avhengig av de store svingningene i markedet. Er det en holdning som gjennomsyrer selskapet?

– Nå kjenner jeg ikke hele Toshiba; men vi er robuste, og det er klart det er en styrke. Vi setter kanskje profitt foran volum.

Nr. 5 på TV

– Hvordan opplever kundene Toshiba som leverandør?

– Jeg tror de som har oss i porteføljen opplever at de har en god partner, i tykt og tynt, sier Ørslien.

Han har nordisk ansvar for Expert og Elkjøp, og ansvar for Norge som marked. Selskapet har 15 ansatte i Norden, er et regionskontor av Toshiba Information Systems Ltd. i London, der også det nordiske hovedkontoret er lokalisert.

– Hvordan ligger Toshiba an i Norge sammenlignet med de andre nordiske landene?

– Vi er et jevnt og godt Toshiba-land, og går i Norden kanskje best sammen med Sverige.

– På TV-siden var det tidligere mange Toshiba-modeller i butikkene. Hvordan er situasjonen i dag?

– På verdensbasis er Toshiba fortsatt den femte største TV-produsenten. I Norden har vi historisk vært sett på som et rimeligere annonsemerke med små skjermer. Det er først de siste to-tre årene vi er kommet med ordentlig store og gode TVer, og vi får stadig gode tester. Posisjonen vår er blitt slik at når alle annonserer store og kjente koreanske merker, er det våre modeller som står ved siden av i butikken; de er litt bedre og koster litt mer; såkalt oppsalgsprodukter. Vi har langt flere TVer i markedet enn det man ser i kjedenes markedsføring, men når man kommer inn i butikkene, er vi der.

Chromebook

– Hva er nytt på TV-siden?

– Vår hovedfokus er bedre bilde, bedre lyd, og så blir jo alt litt smartere år for år. Vi lanserer også smart-TV lenger og lenger ned i produktporteføljen.

I Hamburg viser Toshiba en buet LCD-TV, det er ennå ikke avgjort om denne tas inn i Norden.

Toshiba har 205.000 ansatte på verdensbasis, og er involvert i en rekke industrier. I 1960 produserte de sin første farge-TV, i 1995 laget de den første bærbare datamaskinen med CD-rom, og de har til i dag produsert 100 millioner bærbare datamaskiner.

Paul Hicks, produktsjef for konsumentprodukter i Nord-Europa, sier lanseringen av Microsoft Windows 8 i 2012 ga Toshiba en rekke muligheter.

– I 2013 breddet vi porteføljen, vi lanserte vår første Chromebook, og vårt første Windows-nettbrett på 8 tommer ble lansert i desember. Vi har en komplett portefølje bærbare datamaskiner, som gjorde det godt i 2013. I 2014 er det fire ting vi konsentrerer oss om: slankere design som appellerer til øyet, førsteklasses lyd der vi har samarbeidet med leverandører av premiumlyd, neste generasjon skjermer, samt det nyeste innen maskinvare, sier Hicks.

PC-seriene

De bærbare datamaskinene for konsumentmarkedet fra Toshiba har alle undermerket Satellite.

C50 er innstegsmodellen, med mulighet for berøringsskjerm. Den er blitt 20 prosent tynnere enn forgjengeren.

L50 er 23,5 mm tynn, kommer i flere farger, har Skullcandy-justert lyd og høyttalere, og mulighet for berøringsskjerm.

S50 er 19,9 mm tynn, er bygd for underholdning og i metallutførelse. Her har Toshiba samarbeidet med Harman/Kardon på lydsiden.

P50 er Toshibas første bærbare med ultra HD-skjerm. Denne er kalibrert i samarbeid med ChromaTune og Technicolor-sertifisert.

Som nevnt er Toshiba store på lagring. Lorenzo Martinez-Palomo, senior marketingsjef i lagringsdivisjonen, viser til de enorme datamengdene som finnes globalt.

– Hvor lagres alt dette? Vi fokuserer på tre produktområder: lokal lagring, eksterne lagringsenheter, og fastminne (flash). Toshiba er det eneste selskapet i verden som tilbyr alle disse tre, sier Martinez-Palomo.

Selskapet bak flash

Han mener flash, som Toshiba fant opp i 1987 har revolusjonert verden.

– I dag er vi fortsatt innovasjonsleder innen flashrelaterte produkter, og vi produserer hvert fjerde flash-produkt som kommer på markedet, sier Martinez-Palomo.

SD-kort er en stor produktgruppe for Toshiba, som også har et SD-kort med trådløs overføring.

– Innen internminne har vi den tradisjonelle harddisken, og Solid State Drive (SSD). Toshiba leder utviklingen og produksjonen av SSD; vi er på verdensbasis bare tre selskap som selv produserer alle komponentene i en SSD, og Toshiba bruker MLC-versjonen i våre konsumentprodukter. Solid State Hybrid Drive er en kombinasjonsprodukt, der en 1 TB HDD er kombinert med 8 GB NAND Flash. En ideell målgruppe her er spillerne, sier Martinez-Palomo.

Han viser til at Toshiba har en markedsandel på 30 prosent på eksterne harddisker, og tilbyr skyløsninger, fjerntilgang, auto-backup og passordbeskyttelse.

Intelligent TV-opptak

Glenn Zanoni er produktsjef for AV-produkter i Nord-Europa. Han viser til at man på TV-siden i 2013 globalt så en økende etterspørsel etter strømmingsinnhold.

– Skjermene ble større og vi lanserte vår første Ultra HD-serie. I 2014 vil de store skjermene dominere, smart-TV videreutvikles, og bildeprosesseringsteknologien CEVO kommer tilbake. I vår nye portefølje finner man smart-TV lenger ned i modellene enn tidligere. Vår basisversjon inneholder både Netflix og Youtube. Over 5-serien tilbyr vi Smart-TV Cloud, som tilbyr en raskere brukeropplevelse med dual core-teknologi. Via denne kan du søke å alt innhold tilgjengelig i nettverket, også det som ligger på eksterne disker og i strømmingstjenester, sier Zanoni.

Media Guide Replay er navnet på Toshibas intelligent auto-opptak, som skal analysere tidligere sette programmer og hva brukeren pleier ta opp. Ser du det samme programmet en dag i uka, tar TVen automatisk opp neste episode. Denne funksjonen skal fungere med både RiksTV og Canal Digital, dersom man har kortene deres i TVen.

Panel med 700 nit

Toshiba slipper fire nye serier på markedet. Serie 1 starter med de minste skjermstørrelsene. Fra Serie 3 kommer smart-TV inn, og har finner man blant annet D3 med innebygd DVD og Wifi, beregnet på små rom og soverom. Serie 5 er led-belyst, tynn og med tynn ramme, full HD og 3D. Serie 7 går fra 47 til 57 tommer, og har CEVO Picture og Audio som skal gi bedre sortnivå, rikere farger, økt volum og bass uten å kompromisse med designet.

– Bildet i Serie 7 er resultatet av både software og hardware. Panelet er 700 nit, og gir hvitere hvitt. Vi har et helt nytt baklyssystem med lokal dimming som kontrollerer lyset slik at kontrasten er langt bedre. CEVO Engine er en multilayer videoprosessor som reverserer kompresjonen i kringkastingen og gjenskaper det originale opptaket, sier Zanoni.

Også på lydsiden presenterte Toshiba nyheter, som lydplanken Mini Soud Bar II. Denne har trådløs dypbasshøyttaler (subwoofer), har samme bredde som en tradisjonell bærbar datamaskin - og skal derfor lett kunne plasseres ved TVen.

Powered by Labrador CMS