ELPRICE/DEAL FÅR IGJEN NYE EIERE

Datavarehusene AS kjøpte 30. juli Elprice AS og Deal AS av Holta Invest AS. – Vi skal skape positiv drift meget hurtig, sier Knut Voigt.

Han er daglig leder i selskapene Elprice Drift AS og Deal Drift AS, som han eier sammen med Carl Christian Strømberg, Arno Berg og Erik Braathen gjennom Datavarehusene AS. De fire har kjøpt innmaten i Elprice/Deal av Kjetil Holta som har vært eneeier siden november 2008. Da hadde Holta først kjøpt seg opp i Deal AS, siden Elprice AS, før han slo sammen driften av selskapene.

– Elprice/Deal har drevet med enorme tap hver måned de siste to-tre årene. Vi kommer inn for å skape positiv drift meget hurtig, gjennom en kombinasjon av dugnad fra leverandørene og reduserte driftskostnader, sier Voigt.

Da tCom-gründeren sluttet i Aurora-gruppen for et års tid siden, kjøpte han seg opp i Mamoz og AR Data som driver i samme segment som Elprice/Deal.

– Vi har kjøpt merkevaren og en landsdekkende kjede. AR Data og Mamoz har ikke samme posisjon, og det ligger i kortene at en del av Mamoz- og AR Data-butikkene vil bytte navn, sier Voigt.

Reduserer bemanningen

Holdingsselskapet Datavarehusene AS har sju butikker innen samme segment som Elprice: AR Data (Kristiansund, Molde, Ålesund og Volda) og Mamoz (to i Trondheim og en Fredrikstad). I tillegg til mamoz.no og ardata.no inngår Webhandel AS med profilene abbo.no og thandel.no i gruppa. Med oppkjøpet får de i tillegg 22 Elprice-butikker samt elprice.no og deal.no. I Molde og Ålesund finnes både AR Data og Elprice, og Voigt sier det vil være naturlig å slå sammen disse butikkene.

Med i ledergruppa har han Carl Christian Strømberg og Vegard Waldal, tidligere styreleder i Datakjeden. Vegard Waldal er ny innkjøpssjef for gruppa.

– Selskapet skal ledes fra Oslo, Bergen og Trondheim. Deler av servicekontoret opprettholdes i Bergen, men vi må redusere bemanningen i alle ledd i organisasjonen, sier Voigt.

– Hva med sortimentet?

– Det er 80 prosent ok, men det har vært alt for lite tilbehør. Vi fortsetter med hvitevarer, og skal være best på data, sier Voigt.

Monsterkonkurrenter

Alle småvarer vil gå fra eget lager, Furuset Distribusjon AS, mens alle pallevarer håndteres fra Elprices hovedlager i Sarpsborg.

– Hvordan vil du beskrive markedet?

– Konkurransesituasjonen i Norge i dag er definitivt ikke sunn. Nå er også Lefdal blitt en monster, sammen med søsterselskapet Elkjøp og konkurrenten Expert. Å møte de store med normale markedsmidler er helt umulig. Vi er nødt til å finne vår nisje, og skal ha samme pris på nett og i butikk. Der differensierer vi oss med én gang. På sikt ønsker vi frachisetakere i vår nye Elprice, sier Voigt.

Han legger ikke skjul på at leverandørene ønsker konkurrenter til de store velkommen.

– Det skal være mulig å tjene penger på små butikker kombinert med effektive datasystemer og nettbutikk med henting i butikk. Vi styrer logistikken hundre prosent; da er man som leverandør enten med eller ikke. Hvis bransjen ønsker en konkurrent til de store må de kjenne sin besøkelsestid, sier Voigt.

Powered by Labrador CMS