– Salget av hele kaffebønner har doblet seg hvert år de tre siste årene. Derfor er det naturlig for oss å samarbeide med DeLonghi, siden de leverer helautomatiske kaffemaskiner av høy kvalitet, sier markedsdirektør Ted Allergoth i Joh. Johannson kaffe.
– Hvilke type bønner er det nordmenn kjøper?
– Vi ser at nordmenn i hovedsak drikker det vi kaller light medium roast, som er den brenningsgraden som er på de fleste typer kaffe i Norge. Men det har også vært en liten vekst på det som heter mørkbrent, eller dark roast, som ikke er like mørk som espresso, sier Allergoth.
I høst vil DeLonghi være en del av Evergoods nye reklamefilmer
– Hvorfor foretrekker nordmenn denne brenningsgraden fremfor espresso?
– Det har nok noe med måten vi drikker kaffe på. Nordmenn nyter kaffen og drikker den i store kopper. Vi er vant til å kose oss med kaffen, i motsetning til folk i Sør-Europa, spesielt italienerne, som drikker en espresso som en stimuli, som en shot. I en kaffebar i Norge setter folk seg ned og koser seg med kaffen, og den største drikken på norske kaffebarer er ikke kaffelatte eller espresso - men en vanlig svart kaffe, gjerne dagens. I Italia går man inn på kaffebaren, styrter en espresso og løper ut igjen. Bilen står gjerne og går mens man er inne og drikker, sier Allergoth.
Kaffe er som vin
– Salget av filterkaffe er økende. Kaffekjennere vil heller ha lysbrent kaffe fremfor espresso?
– For å få fram de gode smakene kan du ikke brenne kaffen for mye, man sier for spøk at du kan skjule mye dårlig kaffe bak en hard brenning. Jo hardere du brenner kaffen, dess mindre får du ut av aromaen og smakene som ligger i kaffebønnen. Kaffe kan sammenlignes med vin; den utvikles av jordsmonn, vær og vind og næringen den tar til seg. For å få disse smakene til kaffekoppen kan ikke brenningen være for hard, sier Allergoth.
Han beskriver arbeidsgiveren Joh. Johannson som en ledende aktør innen kvalitetskaffe i Norge siden oppstarten i 1866.
– Det som var revolusjonerende var at vi på 50-tallet begynte med blandinger av kaffe, altså merkevarebygging. Man introduserte Evergood, og det ble bestemt at vi skulle kjøpe en litt dyrere kaffe som holdt jevn og god smak. Vi kjøper i dag inn kaffe fra store deler av de kaffeproduserende landene, i hovedsak Arabica. Kaffe vokser som kjent i området mellom 20 grader nord og 20 grader syd for ekvator, den tempererte delen av den subtropiske sone. Det som er spesielt med for eksempel Evergood er at vi har en base med kaffe fra Columbia. De fleste andre kaffeblandinger har basis i brasiliansk kaffe. Så krydrer vi med andre typer. Columbia er et veldig viktig land for Evergood kvalitetsmessig, sier Allergoth.
Produksjon i Oslo
– Brenning og maling, hvor skjer det?
– All brenning og maling foregår hos oss på Filipstad i Oslo. Vi er blant de få gjenværende industribedrifter som fortsatt produserer og jobber i Oslo sentrum.
– Har dere noen tanker om hvorfor nordmenn som bor såpass langt fra ekvator er blitt et av verdens mest kaffedrikkende folk?
– Det kan ha med forbudstiden i Norge og gjøre. Da man ikke fikk lov til å drikke alkohol ble kaffe et stimuli. Samtidig har det nok også med kvaliteten på kaffen som importeres og gjøre, den er av de høyeste på verdensbasis. Det vi bruker i Evergood kalles speciality coffee. Det er faktisk slik at når små spesialbrennerier går tom for kaffe, ringer de oss og spør om de kan kjøpe et par sekker. Det sier sitt om kvaliteten vi tilbyr. Noe av forklaringen på at store utenlandske aktører ikke har klart å etablere seg på det norske markedet er at de har ikke god nok kvalitet i blandingene sine, sier Allergoth.
– Hvor stor andel har dere av kaffesalget?
– Vi ligger et sted mellom 36 og 37 prosent av totalmarkedet.
Filter- og kokmalt
– Hvilken utvikling har dere sett når det gjelder på hvilken måte nordmenn tilbereder kaffen på?
– Går vi ti år tilbake i tid gikk det i filterkaffe og kokmalt, og det har vært regionale forskjeller. På Vestlandet var man veldig tidlig ute med filterkaffe, i Nord-Norge foretrakk man kokmalt, og på Østlandet filtermalt. De senere årene er det blitt større fokus på andre metoder, knyttet opp til nytt tilberedningsutstyr. Man har fått maskiner som kverner og tilbereder en enkelt kopp. Det er også kommet med nyvinninger der filterkaffe lages på ulike måter, og man prøver med maskiner å gjenskape måten å lage kokmalt kaffe på. Etter hvert har man fått enkoppsløsninger med kapsler og puter, der kaffen er porsjonspakket. Dette er en trend vi, som Norges største kaffeleverandør, ser på med spenning - men også litt frykt av hensyn til miljøet. Hvis man kjøper hele bønner og lager det på en maskin, filtertrakting, koktrakting eller presskanne, er det mer miljøvennlig enn når man bruke energi først på å pakke kaffen i porsjoner, siden på å brytes ned emballasjen. Vi tilbyr også denne typer produkter, men det er feil vei å gå miljømessig, mener Allergoth.
Kvalitet i koppen
– Hva er motivasjonen for Joh. Johannson for inngå samarbeidet med DeLonghi?
– Vi har alltid vært opptatt av å sikre kvalitet i kaffekoppen, og har i alle år anbefalt og vært en stor bidragsyter til og pådriver for godkjennelse av tilberedningsutstyr via Norsk kaffeinformasjon. Vi kan sikre kvaliteten helt fram til kundene åpner posen og tilbereder kaffen, men da kan de på fem sekunder ødelegge det vi har brukt mye tid og resurser på. Derfor har vi sett viktigheten av å ta ansvar for tilberedningsutstyret som brukes. I og med det økte salget av hele bønner har det vært naturlig å se på hvem som tilbyr de mest driftssikre maskinene som gir best resultat i koppen. DeLonghi utkrystalliserte seg kontra de andre i forhold til kvalitet, sier Allergoth.
Martin Vinje, som representerer DeLonghi i Norge, er stolt av valget Joh. Johansson har gjort.
Mer på TV
– Vi føler at samarbeidet er i sin spede begynnelse, og er selvfølgelig glade for at Evergood og Joh. Johannson har valgt oss som sin strategiske samarbeidspartner. Evergood er det største kaffemerket i Norge, mens DeLonghi i særklasse er det største merket innen helautomatiske kaffemaskiner i Europa. Derfor er det morsomt at man finner hverandre for å utvikle denne spennende nye måten å lage god kaffe på, sier Vinje.
– I praksis medfører samarbeidet at Joh. Johansson i dagligvarebutikkene stiller ut DeLonghi-maskiner sammen med kaffen?
– Ja, vi anbefaler kundene å kjøpe en DeLonghi-maskin. Vi har gjort noen kampanjer der vi selger kaffe og maskiner sammen, og vi vil i fremtiden i enda større grad markedsføre Evergood sammen med DeLonghi. I høst vil DeLonghi være en del av Evergoods nye reklamefilmer, sier Allergoth.
Fra én farm
I høst lanserer Joh. Johannson en kaffeserie der kunden kan spore bønnene tilbake til farmen de kommer fra.
– Den 1. september lanserer vi denne under navnet Coffee of the World, der vi introduserer ti nye kaffesorter hvor hele fire av variantene er det vi kaller Single Estates. Dette er kaffe som kommer fra én enkelt farm, plukket ut fra den kvaliteten og smaken vi vil ha. Dette gjør vi fordi vi ønsker å gi det norske folk et bredere tilbud, men også fordi vi ønsker å arbeide med kaffe slik man gjør med vin. For eksempel kjøper vi inn seks eller ti tonn kaffe fra en farm i Nicaragua, ved neste anledning fra annen farm – kanskje i et annet land, sier Allergoth.
Martin Vinje mener den økte interessen for kaffe er spennende.
Rimeligere enn porsjonskaffe
– Jeg husker fra den tiden jeg satt i styret i Norsk kaffeinformasjon at vi slet med rekrutering av unge kaffedrikkere i konkurranse med andre drikker. Enhetsmaskinene har medvirket til at ungdommen er kommet tilbake, men det er som nevnt uheldig at det går ut over miljøet. Et annet aspekt er prisen. Hele bønner eller malt kaffe koster en brøkdel av kaffen som er pakket i enhetsampuller, og jeg tror derfor helautomatiske kaffemaskiner har en fantastisk spennende utviklingsmulighet. For bransjen bør det være viktig at man kan selge maskiner som koster mer, og som på sikt sparer kunden for penger. Siden dette er et intervju i et fagblad er det viktig å understreke at man som handelsfolk vil ha et konsept og en produktgruppe som gir et signifikant bidrag til driften av virksomheten, sier Vinje.
Bundet på hender og føtter
Allergoth stiller spørsmål ved at forbrukere handler et produkt som låser dem på hender og føtter.
– Hvis man kjøper en porsjonsmaskin er man i produsentens hender. Hvem ville kjøpt en bil som bare gikk på bensin fra ett oljeselskap? sier Allergoth.
Vinje sier utviklingen av helautomatiske kaffemaskiner er gått fra store enheter til mer kompakte modeller.
– De virker bedre, er mer stillegående og gjør jobben mye enklere. Mange tar dessuten mindre plass på kjøkkenbenken enn en tradisjonell trakter, noe som er viktig siden vi vet at kampen om plassen på kjøkkenbenken er noe forbrukeren har fokus på, sier Vinje.
Enklere maskiner kommer
– Når det gjelder prisnivået, hva har skjedd her?
– Nå er det slik at dette er veldig avanserte maskiner, som koster en god del mer enn porsjonsmaskinene som også er sterkt subsidiert av kaffeleverandørene. Prisen er nådd et nivå som ikke vil bli nevneverdig lavere. Jeg tror likevel det vil komme enklere og rimeligere maskiner, som går i retning tradisjonell kaffelaging etter norsk standard, uten alle mulighetene dagens maskiner har, sier Vinje.
– Hvor mye må du betale for en god nok helautomatisk kaffemaskin i dag?
– Mellom 5.000 og 10.000 kroner. Fra DeLonghi tilbyr vi maskiner som dekker de fleste prissegmenter fra 4.000 til 15.000 kroner, sier Vinje.
– Wilfa har lansert en maskin for håndtrakting, der du har vannkoker og selv tømmer vannet over kaffen i filteret. Er det aktuelt for Kenwood eller DeLonghi å lansere noe tilsvarende?
– Vi har alltid fokus på utviklingen i markedet, men ut over det har jeg ingen kommentar, sier Vinje og smiler lurt.