– Express Pedi fra Scholl er et produkt vi har store forventninger til. Dette er en elektrisk fotfil, en hardhudfjerner for bruk under føttene, som kommer i butikkene i vår til 400 kroner. For faghandelen må dette være en velsignelse. Vi mener Scholl med sitt varemerke for føtter kommer til å gi et godt salg, sier Reidar Vindenes som er daglig leder og bedriftseier.
Net Eltorget holder til på Sotra utenfor Bergen, og har i sortimentet småelektriske produkter som mattilberedning fra Kenwood, kaffe og klima fra DeLonghi, helse- og velværeprodukter fra Babyliss og Rio, småelektriske produkter fra Exido og Melissa, samt Mormors Takke. Innen tilbehør leverer de batterier og lommelykter fra Varta, støvsugerposer fra Menalux og tilbehør fra Electrolux, samt varmefolie for gulv og frostsikring for rør fra svenske Ebeco. Selskapet har 15 ansatte og omsetter for 55 millioner kroner i året, pluss tjenestesalg som utgjør noen titalls millioner kroner. De har betalt reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen når vi besøker dem på Glesvær.
Termometer-potensial
Vi har til nå holdt oss unna fotbad fordi dette har vært et tøft marked, men har tro på at vi kan tilføre segmentet nytt liv ved hjelp av Scholls produkter
Fra 1. mars får Net Eltorget nye varemerker i sortimentet. Runar Vindenes, økonomi- og IT-sjef, forteller at Brauns helseprodukter er blant disse.
– Dette er i hovedsak termometre og blodtrykksmålere, og et viktig salgsargument er at dette er de samme produktene legene bruker. Hvert år fødes det 60.000 barn i Norge. I snitt har hvert barn tolv infeksjoner i året, og i hver familie er det i snitt fire termometre. Potensialet er med andre ord stort, mener Runar Vindenes
Han forteller at Braun har delt kundene inn i tre grupper: høyt utdannede og voksne mødre som vil kjøpe det beste, naturlige mammaer samt de tradisjonelle foreldrene.
– Braun Thermoscan er øretermometeret som brukes mest av leger i Storbritannia, Frankrike og Tyskland. 80 prosent av disse anbefaler dette termometeret, og det gir kundene trygghet. Prisen er 600 kroner. Plasthettene til øretermometeret er tilbehør, i butikkene vil disse koste 90 kroner for 40 stykker, sier Vindenes.
Et rimeligere alternativ er PRT1000CE, et tradisjonelt stikktermometer for oralt, analt og bruk under armen. Det koster 150 kroner.
Sveitsiske blodtrykksmålere
Når det gjelder Brauns blodtrykksmålere, er produksjonen flyttet til Sveits.
– Produksjonen av disse foregår nå hos Valtronic, som garanterer null prosent reklamasjon, til tross for at produktene er rimeligere i butikk enn konkurrentene. Vi har forpliktet oss til å registrere alle henvendelser som kommer inn vedrørende blodtrykksmålerne, for at de nøyaktig skal kunne vise til feilprosenten. Målet er at denne skal være null, sier Vindenes.
Han viser til statistikk som sier at rundt én million har høyt blodtrykk i Norge, mens rundt 27 prosent av befolkningen over 20 år er bekymret for høyt blodtrykk.
– Det er hovedsakelig eldre som blir diagnostisert med høyt blodtrykk, og omtrent halvparten av befolkningen over 60 år har fått denne diagnosen. Blant gravide får rundt 10 prosent høyt blodtrykk. Når du måler blodtrykket hjemme blir det gjerne mer nøyaktig enn hos legen, og det er også det beste å foreta regelmessige målinger. Handelen bør merke seg at blant 100 kunder som går inn i butikken er 27 bekymret for høyt blodtrykk, og av disse er det 21 som ikke har blodtrykksmåler hjemme, sier Vindenes.
Vicks hos apotekene
Vicks er et annet nytt merke hos Net Eltorget. Merket er kanskje mest kjent for halspastiller, og i Europa skal merkekunnskapen være 95 prosent.
– Det vi først og fremst skal fokusere på fra Vicks er termometere, og vi vil distribuere disse i apotekene. Vicks’ termometere har rødt, gult og grønt lys, slik at også barna forstår om de har feber eller ikke. Det er ikke BPA-plast i disse, og prisene er omtrent de samme som på Brauns modeller, sier Vindenes.
Scholl markedsfører seg under slagordet ”Vi vet alt om føtter”. De er kjent for sko, plaster og kremer - kort sagt velvære for føtter. De har også egne butikker under navnet Dr. Scholl’s. Nå får Net Eltorget de elektriske Scholl-produktene i sortimentet.
– Merkekunnskapen er også her svært god, med 91 prosent i Sverige og 96 prosent i Storbritannia. 66 prosent av kundene er kvinner, og 45 prosent av kundene er mellom 45 og 64 år. Innen massasjestoler og fotbad har de i Europa en markedsandel på 47 prosent, manikyr og pedikyr 36 prosent, i følge GFKs 2010-tall, sier Runar Vindenes.
Nytt liv for fotbad
Scholl deler produktene sine inn i tre prissegmenter; Privilége, Happy Hours Massage og Colorpop.
– Den dyreste modellen fotbad renser seg selv med hjelp av ozone, der elektrisk ladet oksygen fungerer som er et naturlig desinfeksjonsmiddel som reagerer med alle organiske forbindelser i vann, sier Vindenes.
– Innen fotbad stuper de fleste i Europa, mens Scholl øker ti prosent i volum og 24 prosent i verdi. Vi har til nå holdt oss unna fotbad fordi dette har vært et tøft marked, men har tro på at vi kan tilføre segmentet nytt liv i Norge ved hjelp av Scholls produkter, sier Reidar Vindenes.
Innen massasje har Scholl en bred portefølje, med Shiatsu, infrarødt lys og vibrasjon. Colorpop-serien er en rimelig serie i knallfarger, med både fotbad og massasjeprodukter.
Det amerikanske konsernet Helen of Troy har lisensavtaler for produksjon og salg av en rekke kjente merkevarer, blant disse er de småelektriske produktene fra Dr. Scholl’s under varemerket Scholl. Kaz, som er et datterselskap av Helen of Troy, produserer og selger på lisens produktene fra Braun og Vicks som Net Eltorget nå representerer i Norge.