Thomas Holmen-Jensen, daglig leder i Noragent, har tro på at batteridrevne hageredskap skal bidra med vekst i selskapet. Foto: Marte Ottemo

KJØRER HAGEREDSKAPENE PÅ BATTERI

Norske Noragent vil gjøre hagearbeidet enklere og stillere med sine nye Ego Power+ hageredskaper som går på batteri.

Publisert

Batteridrevet hageredskap ikke nytt på markedet, men utfordringen til nå har vært kraft og kapasitet. Det mener Noragent at de har løst med den nye Ego Power+-serien av hageredskaper.

– Akkurat som med biler er det blitt stadig økt fokus på batteridrift når det gjelder hageverktøy. Men det har ikke vært noe fullverdig alternativ til bensin tilgjengelig før nå. Utviklingen av batteriteknologien har vært enorm de siste årene, noe vi ser bevis på nå. Med Ego Power+ er det endelig tilgjengelig batteridrevet hageredskap som holder mål, sier Thomas Holmen-Jensen, daglig leder i Noragent, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kraftige batterier gir ytelse

I serien finner du gressklippere, løvblåsere, motorsager, kantklippere, hekksakser og flerbruksredskap. Alle drives av et Ego Arc litium 56 volts batteri, utviklet spesielt for serien.

Ego Power+-serien består av både gressklippere, løvblåsere, motorsager, kantklippere, hekksakser og flerbruksredskap. Foto: Marte Ottemo.

– Det spennende med Ego er at de har et rendyrket hageredskap-konsept med batteriteknologi patentert og øremerket nettopp dette. Det har ikke har sitt utspring i noen som har produsert for eksempel en batteridrill tidligere. De har tenkt andre veien enn det mange andre aktører gjør, og så et hull i markedet. I konkurranse med store bensinredskaper blir de fleste batteriredskaper fort litt puslete. Her har vi maskiner som tåler å klippe tungt og vått gress, og over lengre tid. Ego er litt inspirert i det som har skjedd i bilbransjen - noen har kommet inn og vist at det ikke er en begrensning å gå på batteri, sier Holmen-Jensen. Han forteller at bak Ego står en av verdens ledende batteriprodusenter, Chervon. Det kinesiske selskapet produserer batterier og verktøy for mange andre, kjente varemerker.

Dette er maskiner som er helt på høyden med de kraftigste bensinproduktene, og med batterikapasitet til å holde på gjennom en arbeidsdag på én lading

– De så muligheten for å etablere en serie med hageredskap, og hadde sin første lansering i 2014. De har blitt blant de ledende produsentene i denne kategorier i USA, og vil nå vokse i Europa, sier Noragent-sjefen.

Han sier den største fordelen med batteridrevne hageredskap, når kraft og ytelse er på plass - er brukervennligheten.

– De starter alltid med et enkelt trykk på startknappen og er veldig stille i forhold til produkter som går på bensin. Det er mye mindre vibrasjoner og lettere å oppbevare når du ikke trenger å tenke på lekkasje av bensin og olje. Gressklipperen kan for eksempel slås sammen som en barnevogn og lagres stående. Du trenger heller ikke tenke på å ha ekstra drivstoff stående, alt du trenger er å plugge i batteriet for å lade mellom øktene, sier han.

Batteripakkene er kraftige, kan byttes mellom de enkelte produktene og har tre års garanti. Foto: Marte Ottemo.

– Er maskinene kraftige nok til tyngre arbeid?

– Dette er maskiner som er helt på høyden med de kraftigste bensinproduktene, og med batterikapasitet til å ta unna de aller fleste private hager.

Nå lanseres også en proffserie som er høyaktuell for proffe brukere som park- og idrettsvesenet, kontraktsleverandører til det offentlige og private vaktmesterselskaper. Med batterikapasitet til en arbeidsdag på én lading. I dag bruker disse bensinmaskiner, og blir kraftig begrenset i arbeidstid på grunn av støyforurensningen, spesielt i bykjernene rundt om i landet. Dette gjør at også proffmarkedet er og blir et viktig satsningsområde for oss, sier Holmen-Jensen.

– Hvordan ligger forbrukerproduktene i pris i forhold til de bensindrevne konkurrentene?

Gressklipperen kan slås sammen og lagres stående. Prisene varierer fra 7.000 til 10.000 kroner, avhengig av modell. Foto: Ego.

– De ligger i det øvre sjiktet, men er ikke dyrere enn toppmodellene som går på bensin. I tillegg har de fem års garanti på enheten og tre år på batteriene. Dette er veldig høy kvalitet. Prisene ligger fra 1.500 kroner for de mindre produktene som hekksaksen, opp mot 10.000 kroner for den største gressklipperen med det største batteriet og hurtiglader, sier han.

Fra skadedyr til hageutstyr

Noragent er et Oslo-basert selskap med seks ansatte, og har hittil spesialisert seg på produkter for mygg- og skadedyrbekjempelse.

– Vi er et relativt lite selskap, men har de to-tre siste årene omsatt for i overkant av 30 millioner og har med Ego-serien ambisjoner om å øke dette. Det hele startet med Myggolf, en myggspray, for 20 år siden, og så har det ballet på seg etter hvert, sier Holmen-Jensen.

Ego passer inn i mange flere kanaler enn man kanskje tenker i utgangspunktet.

I tillegg til de klassiske myggbekjempelsesmidlene har Noragent også agentur på Mosquito Magnet, en stor gassdrevet myggfelle som reduserer myggbestanden på et område på fire mål. Andre agenturer er Thermacell og Victor.

Motorsagene har et 35 eller 40cm langt blad, 12-13,5 m/s hastighet på kjedet og en børsteløs motor. Prisen ligger mellom 3.000 og 3.500 kroner. Foto: Ego

– Vi er selektive i forhold til hvilke kategorier vi går inn i. Fellesnevnere for våre produkter er hjem og hage, fritid, tur og friluft. Vi er store i insekt- og skadedyrsmarkedet, og med Ego Power+ går vi inn i en ny kategori innen hjem,hage og fritid. Alle produktene vi har er kvalitetsprodukter. Vi har en grunntanke om at det er viktigere at produktene virkelig har en verdi for forbrukeren, enn at volumene blir enormt store. Det sier jeg som en del av en bransje hvor det ofte i dag handler om å få voldsomme volumer og lavest mulig priser, men jeg tror det går et grensesnitt et sted. Jeg tror et sunt volum kommer som følge av at et produkt slår an i markedet og at kundeopplevelsen er bra, sier Noragent-sjefen.

– Hvordan tenker du at Ego Power+ passer inn i verdikjeden deres?

– Ego passer inn i mange flere kanaler enn man kanskje tenker i utgangspunktet. Vi er inne i både fag- og maskinforhandlere, og det er en del nettsalg. Men det åpnes også en kanal mot hjemmeelektronikk-kjedene. Dette er jo elektronikk på svært høyt nivå. Vi er at kundene etterspør batteridrevne alternativer i flere og flere kategorier, og vi har et fullverdig sortiment, sier han.

Powered by Labrador CMS