DETALJHANDLER I 42 ÅR

Varehussjef Magne Furre i Elkjøp Megastore Forus har drevet elektronikkbutikk i Stavanger-området i 47 år, fra daværende Elektrosenteret til dagens butikk.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen tok turen til næringsparken Forus utenfor Stavanger, for å sjekke ståa i regionens elektronikkbutikker.

Vi møtte varehussjefen i Elkjøp Megastore Forus, som har vært i Elkjøp-systemet siden starten.

Så til Sverige

Vi har nok en snittpris på handlekurven som ligger høyt på landsbasis

– Vi har vært med fra tidenes morgen, ja. Elkjøp var i utgangspunktet en franchise-kjede og vi var medlem med firma Elektrosentret, som holdt til i Stavanger sentrum, men flyttet ut til Forus i 1987. Det var veldig tidlig, det ar nesten ingenting her da vi startet. Men vi fant ut at om vi skulle satse slik andre har gjort ute i Europa, måtte vi ut av sentrum for å få store nok lokaler. Vi dro tidlig til Sverige og så hva de hadde gjort der, de var først i Skandinavia med elektrovarer på pall, sier Furre.

Han har vært i bransjen i 42 år, og fått med seg endringene som har skjedd.

– Jeg har holdt på siden 1974, så jeg har sett elektrokjedene utvikle seg. I 1990 bestemte Elkjøp seg for å satse på heiede datterselskap i stedet for franchise, og vi var blant de første som ble kjøpt opp. Vi la på mange måter grobunn for at politikken med egne datterselskap var en smart måte å føre forretninger på, sier varehussjefen.

En av de store begivenhetene var da Elkjøp gikk på børs.

– Mange av franchisetakerne slet økonomisk, så da medlemskontingenten ble konvertert til aksjer som steg noe fenomenalt i verdi, var det mange som ga seg og tok ut gevinsten, sier han.

I 1999 ble Elkjøp solgt til Dixon.

– Det var en stor begivenhet at vi ble solgt ut av landet, til engelskmennene. Det gjorde at vi fikk en solid eier, og det har vært positivt. Det var noen som var redde de ville blande seg inn i den daglige driften i kjeden, men det har ikke skjedd, sier Furre.

Liten oljenedgang

I dag er det 70 stykker som jobber på Elkjøp Forus, fra salg til lager og support.

– Vi har i mange år vært den største butikken utenfor Oslo, både fysisk og omsetningsmessig, en viktig butikk i kjedesammenheng. I dag har vi 5500 kvadratmeter med butikk og lager her ute, sier varehussjefen.

– Hvordan har utviklingen i oljebransjen i Stavanger-området påvirket omsetningen hos dere?

– Jeg har vært med på alle svingningene i nyere tid. Vår bransje har aldri vært de som har nådd hverken de helt store toppene eller de dype dalene. Vi økte salget med nesten 10 millioner kroner, selv i et marked hvor oljebusinessen har slitt veldig. Vi har merket nedgangen, men totalen har vært veldig positiv for oss, sier Furre.

Han peker på marginpresset i forbrukerelektronikkbransjen som en større utfordring.

– Det merker vi som alle andre, særlig etter at netthandelen har kommet for fullt, med like priser i butikk og på nett. Da sier det seg selv at marginene er veldig presset, sier varehussjefen.

Konkurransebildet i Stavanger-regionen preges ifølge Furre av Elkjøp, Lefdal og Expert.

– Elkjøp og Lefdal er størst, så kommer Expert. Det å ha konkurrenter er ingen ulempe, det skjerper oss. Og hadde det ikke vært Expert, hadde det kunne kommet nye aktører på banen. Mediamarkt prøvde seg, og også svenske og danske kjeder har sett på Norge gjennom tidene, sier han.

Utviklet datasystem

Furre sier han ser en bransjeglidning for tiden.

– Det er andre kjeder som gror fram, som satser på kjøkken og hvitevarer. For eksempel er Ikea en oppegående aktør. På den andre siden har vi satset på kjøkken, det har utvilsomt vært en suksess, sier han.

– Hva selger Elkjøp Megastore Forus mest av?

– Dette huset har alltid vært store på hvitevarer, men per i dag er data den største sektoren på huset. Vi selger jo en del B2B til bedriftene i området også, sier Furre.

– Når det gjelder netthandel ser vi at de løsningene vi har utviklet er veldig populære, blant annet med muligheten for å handle på nett, og plukke opp i butikk. Nå har vi bygd et helt nytt automatlager i Jönköping, som gir oss store muligheter på netthandel. Vi posisjonerer oss for at folk skal ha valgfrihet, enten de vil handle hjemme foran PCen eller i butikken, sier varehussjefen.

Furre understreker viktigheten av gode data for å ta beslutninger i butikk.

– Det kanskje ikke så mange vet er at Elguide, Elkjøps store datasystem, er utviklet her. Det var opprinnelig noe vi startet under Elektrosenteret-navnet, sammen med Scanvest Ring. Vi så tidlig at å god og oppdatert mye informasjon om hva som kjøpes er viktig, og nå er dette tatt ut i hele Elkjøp, sier han.

Fra papir til nett

– Hvilke trender ser dere komme i forbrukerelektronikkmarkedet nå?

– Jeg tror ikke det skjer så veldig mye revolusjonerende, det er små skritt hele tiden, både på hvitt, data og tele. Nokia er nå tilbake med telefoner og nettbrett, det viser at det ikke finnes evige sannheter i denne bransjen. På TV er trenden er at folk kjøper større og større apparater, de små TVene finnes neste ikke lengre. I tillegg selger vi mye trådløse lydanlegg, og slukkingen av FM-nettet vil absolutt gi et boost i markedet for kjøp av nye radioer, sier Furre.

Også selve butikkene endrer seg med tiden.

– Vi har kjørt shop-in-shop med både Samsung og Apple, og har fortsatt sistnevntes løsning i vår butikk. Butikkene er jo gjenstand for ombygninger hele veien, og i 2016/17 vil også vi få en oppgradering på en allerede relativt ny butikk. Før hadde for eksempel film en stor plass i butikken, det er over og ut, sier Furre.

Det er ikke bare på butikk og produkt at varehussjefen merker endringer. Også kommunikasjonen ut mot kundene har forandret seg.

– Tidligere var vi prisgitt helsiders annonser i lokalpressen, i dag er det helt ute. Vi bruker nesten ikke én krone på vanlig avisannonsering, nå er det helt andre plattformer budskapene legges ut på, sier han.

– Hvordan skiller Stavanger-regionen seg ut fra resten av Norge når det gjelder folks lyst på elektronikk?

– Dette er jo et oljefylke tett med ingeniører, så folk her liker elektronikk på et høyt nivå. Vi har nok en snittpris på handlekurven som ligger høyt på landsbasis, sier Furre.

Powered by Labrador CMS