RIKTIGE HVITEVARER GIR BEDRE MATØKONOMI

– Vi har nok ikke en like sterk motivasjon som den tradisjonelle kjøkkenbransjen til å selge kabinettet til et innbyggingsskap.

Publisert Sist oppdatert

Det sier nordisk kategoridirektør for hvitevarer og kjøkken i Expert, Henrik Bjønnes, når vi møter ham på Experts hvitevaresamling, Produktexpert, på Hotel 33 på Økern i Oslo.

Han sier Expert er opptatt av muligheten kjeden har til å lære kundene hvordan de skal lagre maten riktig, i forhold til både temperatur og luftfuktighet, samt  når det gjelder at maten bør oppbevares ett sted.

– Dette gir en bedre oversikt over hva man har, og man kan gjøre innkjøpene mer planmessig. Vi i Expert har inngått et samarbeid med matvett.no, som bygger kompetanse rundt matoppbevaring og det å ikke kaste mat, sier Bjønnes.

Et frittstående kjøleprodukt med fint design gjør gjerne totalinntrykket bedre i kombinasjon med kjøkkeninnredningen

Han mener det kastes alt for mye mat i Norge og Norden, og sier dette representerer store innsparingsmuligheter for kundene.

– En snitthusholdning bruker rundt 2.000 kroner på mat i uka. Hvis det er tilfellet at vi kaster rundt 20 prosent av maten, kan man spare 400 kroner hver uke, sier Bjønnes.

Frittstående er fint

Han henter frem tre fryseskuffer fra leverandørenes utstillinger på Expert-samlingen. Den minste er en standard fryseskuff fra et integrert kombiskap. Langt større er skuffen fra et frittstående kombiskap, mens den største skuffen er fra et frittstående skap med nye isolasjonspaneler og dermed større innvendig volum.

– Med denne nye teknologien økes kapasiteten med 30 prosent, sier Bjønnes.

– Vil dere vise kundene at det er bedre plass i en frittstående modell også til kundene som kommer til dere for å kjøpe et Norema-kjøkken?

– Vi ønsker selge de riktige hvitevarene til kunden. Et frittstående kjøleprodukt med fint design gjør gjerne totalinntrykket bedre i kombinasjon med kjøkkeninnredningen, og gir ikke minst en høyere bruksverdi for kunden, sier Bjønnes.

– Betyr dette at Expert satser sterkere på frittstående enn innbyggingsprodukter?

Tydelig sortiment

– Det kommer til å være en 50/50-fordeling. Vi kunne sikkert tatt det enda lenger, med 60/40 i favør frittstående produkter når det gjelder matoppbevaring, men det er en gang slik at den integrerte trenden er veldig sterk. Vi må selvsagt spille på det kunden ønsker å ha, sier Bjønnes.

– Hvordan vil kundene merke satsingen på matoppbevaring når de kommer inn i en Expert-butikk?

– De vil se at vi er mer tydelige på sortimentet vi bygger. Vi har mange produkter med egne soner for ulike typer mat. Siden blir det selvsagt et prisspørsmål når det gjelder hvor nøyaktig produsenten klarer å gjøre dette i forhold til luftfuktighet og temperatur. Man får produkter for riktig matoppbevaring fra et middels prisnivå opp til et veldig høyt, sier Bjønnes og legger til at han synes alle hvitevarer er rimelige når man ser prisen i perspektiv i forhold til levetiden.

Større volum på frittstående

– Har dere utfordret leverandørene på disse parameterne når dere har satt sortimentet?

– Det har vi. Vi ønsker å samarbeide med leverandørene i forhold til hvordan vi kommuniserer dette på en enkel måte, når kunden for eksempel skal skifte ut et kjøleprodukt. De har ikke alltid den høyeste interessen når de kommer til oss i den anledning, så det er viktig at vi tydelig får frem forskjellene ved at vi for eksempel viser størrelsen på skuffene i et fryse- eller kombiskap. I et frittstående kombiskap kan frysedelen være på 80 liter, mens den i en integrert modell kanskje bare er på 50 liter. Da blir kunden kanskje avhengig av å ha en fryseboks et annet sted, i kjelleren eller ute på terrassen, og da mister man fortere oversikten over hva man har. Å vise kunden dette på en enkel måte er viktig for oss som bransje, sier Bjønnes.

Powered by Labrador CMS