JULEFAVORITTER HOS EXPERT

– Blenderen SoupMaker fra Philips og krølltangen Curl Secret fra Babyliss er produkter vi kommer til å selge mye av før jul.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Daniel Holmedal, avdelingsleder for hvitevarer og småelektriske produkter ved Expert Åsane i Bergen. Varehuset åpnet før jul i 2008, og er på 5.000 kvadratmeter inkludert lageret. Av dette har hvitt og smått en salgsflate på 1.500 kvadratmeter.

– Av dette er 30 prosent hvitevarer, mens resten er småelektrisk. Dette gjør oss størst på smått i Expert i Bergen, sier Holmedal til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvilke småelektriske produkter fra dere kommer det til å havne flest av under juletrærne?

Vi ser at mange, spesielt de etablerte kundene som vil ha kvalitetskaffe, gjerne velger de automatiske maskinene som bruker bønner i løs vekt

– Til damene er det krølltangen Curl Secret, den nye sensasjonen fra Babyliss for damene med langt hår, som vi tar 1.500 kroner for. Den kommer til å ligge under mange juletrær, og krøller automatisk håret både enklere, kjappere og bedre, sier Holmedal.

Hudpleie

Han tror mange damer også vil ønske seg produkter som renser huden.

– Dette ble for alvor populært i fjor. Mange vet at de ikke lenger trenger gå til en hudpleier. Vi satser mye på produktene fra Rio, de er blitt et godt og kjent varemerke innen hudpleie.

– Vet kundene nok om dette?

– Damene vet hva dette går i, kanskje bortsett fra dem under 25 år. De voksne vet hva de vil ha, og det er lettsolgte produkter.

– Hva er julegaven til far?

– Det er en barbermaskin, og da er det ofte Philips som velges.

– Til familien på smått?

– En kjøkkenmaskin.

– Er det kommet noe nytt, et produkt folk ikke visste de hadde behov for?

– Suppeblenderen SoupMaker fra Philips satser vi sterkt på. Denne både blender og koker suppen. I fjor kom sous vide-maskinene for fullt, dem selger vi fortsatt mange av.

– Dere har mange produkter som ikke er elektriske?

– Vi selger stadig mer av denne typen produkter, både drikkeflasker, leker og cupcakes-produkter.

Kaffe og støv

– Hva er det mest trykk på innen småelektriske produkter?

– Kaffemaskiner og støvsugere. Innen personlig pleie selger vi mest barbermaskiner, rette- og krølltenger.

– Hvilken utvikling har du sett de senere årene?

– Det har uten tvil skjedd mest innen kaffemaskinene. Kapselmaskinene har vært populære noen år, nå ser vi at kaffemaskiner som benytter bønner på full fart tilbake.

– Det er bra for handelen, siden prisene her ofte er høyere?

– Det er de, men i lengden blir det rimeligere for kundene siden kaffebønnene i løs vekt koster mindre enn kapslene.

– Er dette et argument kundene kjøper?

– Kapselmaskinene har vært på markedet i mange år, og mange er glade i dem. Men vi ser at mange, spesielt de etablerte kundene som vil ha kvalitetskaffe, gjerne velger de automatiske maskinene som bruker bønner i løs vekt. De yngre under 30 år går kanskje mer for kapsler.

– Hvor lang tid bruker en kunde som skal ha en kaffemaskin på handelen?

– Stort sett maks ti minutter, men det er selvfølgelig dem som bruker noe lenger tid.

– Har mange bestemt seg for hva de skal ha når de kommer i butikken?

– Noen har jo det, men ofte er det vi som geleider dem og kartlegger hvilket behov de har.

Jura-maskin til 17.000,-

– Hva med traktere?

– Det er mange som foretrekker dette, spesielt hvis de skal lage kaffe til mange. Fortsatt selger Moccamaster bra, men også de nye modellene fra Wilfa.

Holmedal forteller at fokus på støvsugere har endret seg fra sugeeffekt på munnstykke og wattstyrke, til de nye og mer energieffektive modellene.

– Dette er nytt også for oss, og vi holder på å bygge opp vår egen kompetanse her.

– Kjedeledelsen i Expert sier dere i tillegg til bredden skal ha toppene, de mer eksklusive modellene. Finner vi disse her når det gjelder de småelektriske produktene ved Expert Åsane?

– Javisst, vi har dem absolutt i sortimentet, sier Holmedal.

– Innen kaffemaskiner er det uten tvil Jura. De er spesialister, og produserer kun kaffemaskiner. Toppmodellen 13610 selger vi til 17.000 kroner.

– Går det mange av denne?

– Vi har solgt noen, men det går mest av Jura-modellen til 8.500 kroner. De som har et lidenskapelig forhold til kaffe velger gjerne toppmodellen, den har flere innstillinger og et automatisk display mange liker. Vi har også en modell til 10.000 kroner, 13639, som har mange av de samme kvalitetene men er mer manuell.

Cookin Chef

– Hvilke andre toppmodeller har dere i de andre kategoriene?

– Når det gjelder kjøkkenmaskiner er det Kenwood Cooking Chef, som vi tar 9.000 kroner for.

– Den rimeligste Kenwood-maskinen du har koster 2.700 kroner. Hvor lett er det å få kunden til å bruke mer enn tre ganger så mange kroner?

– Cooking Chef er en induksjonsmaskin, som gjør det mulig å for eksempel varme opp suppen. Den er for dem som virkelig liker å lage mat. Den vi selger mest av er også en toppmodell, KMM023MP, som vi i det siste har fått en utrolig god pris på, til 7.000 kroner. Her følger det med utrolig mange deler til maskinen, som kjøttkvern, mandelkvern, blender og kutter, sier Holmedal.

– Hva med personlig pleie?

– På barber har vi en toppmodell til 4.500 kroner fra Philips, RQ1295CC. Modellen under, RQ1290, koster 2.500 kroner og den selger vi langt flere av. Toppselgeren vår kommer også fra Philips. Den koster 1.500 kroner og heter PT9727CC.

Powered by Labrador CMS