Det sier Anders Nilsen, fra 2. april administrerende direktør i Expert Norge AS. Han snakker om de drøyt hundre handlereide butikkene i Expert-systemet.
– Vi vil ha butikker som vil være med i den kjeden vi er i ferd med å bli. Signalene så langt er veldig positive og det gleder oss, det må være et gjensidig ønske om at dette skal være bra, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi treffer ham på et hotell på Gardermoen, der kjeden midt i mai har to hvitevaresamlinger. Nilsen har nettopp holdt sin første motivasjonstale til Expert-ansatte i plenum.
Jeg tar det ikke som en selvfølge at jeg blir akseptert fra dag én, og vil arbeide hardt for å vinne tillitt
– Veldig inspirerende, hører vi noen si til ham etterpå.
– Det er her jeg helst vil være, og jeg har som mål å ha møtt samtlige Expert-ansatte før sommeren, sier Nilsen.
Systemkunder
Expert har rundt 50 kjedeeide og dobbelt så mange handlereide butikker. Nå er bransjen spent på i hvilken retning Expert utvikler seg, etter at Øyvind Tidemandsen gikk inn som eier via sitt Dolphin Management - og mange tidligere Elkjøp-ansatte er hentet inn i kjedeledelsen.
– Når det gjelder de handlereide butikkene må de være konkurransedyktige og tilfredsstille kundenes forventninger til kjeden, dette gjelder også dem som driver en liten og lokal virksomhet. Det vil alltid være avvikende synspunkter på hva vi skal tilby kundene og ikke, og jeg er spent på å møte handlerne våre, de er dyktige og besitter mye kunnskap i de lokale markedene, sier Nilsen.
Han sier kjeden fortsatt vil ha såkalte systemkunder, som kjøper varer og tjenester fra dem uten å være profilert som en Expert-butikk.
– Vi har ingen planer om å ta bort dette, men jeg er ganske overbevist om at de som har varemerket Expert på butikken vil vinne mest, sier Nilsen.
Nye konsept
Han mener det er en styrke for Expert at de er tilgjengelige over hele landet.
– Vi skal være tilgjengelig der kundene er, både med butikker og på nett. Vi er allerede blitt vesentlig mer konkurransedyktige når det gjelder pris, vi skal styrke oss innen sortiment og utvalg, og vi arbeider hardt med å utvikle oss på produktkunnskap og service. Når det er sagt, er de Expert-ansatte allerede svært dyktige på disse områdene. Men vi skal rendyrke konseptet, sier Nilsen.
Han sier Expert ønsker å finne sin egen vei for å tilby den beste kundeopplevelsen.
– Det vil selvsagt være fellestrekk med konkurrentene, som innen all detaljhandel, når det gjelder å tilfredsstille kundene krav. Men vi arbeider med våre egne konsept, og ønsker å tilby kundene noe ekstra.
– Som hva?
Talentprogram
– Det kan jeg ikke være mer spesifikk på, men det handler om gjennomføring. Jeg er helt trygg på at Expert kommer til å oppleves som bedre og enda mer interessant i fremtiden, og det er allerede mange positive prosesser på gang. Vi har startet med produktkurs og salgstrening, vi har etablert et talentprogram for å finne frem til nye ledere i kjeden, og markedsføringskonseptet utvikles videre. Vi må være noe annet enn konkurrentene, tilføre markedet noe mer, sier Nilsen.
Han blir 39 år i august, og etter å ha bodd seks år i Sverige der han arbeidet i Elkjøps svenske kjede El-giganten flyttet han og familien i fjor tilbake til Fredrikstad. Nå pendler han til Experts hovedkontor på Gjelleråsen, på den andre siden av Oslo. Siden han var 20 år har han arbeidet i Elkjøp. Det siste halvåret her var han regiondirektør med ansvar for Elkjøp, Lefdal og Elkjøp Express i Norge, og El-giganten i Sverige der han var administrerende direktør i fem år. I Expert rapporterer han til Elkjøps tidligere Norden-direktør, Ronny Blomseth, som er øverste ansvarlig for driften av Expert i Norge, Danmark og Finland. De er bare to av rundt 20 Elkjøp-ansatte som nå er hentet over til Expert. Blomseth rapporterer til konsernsjef i Expert AS, Lars Christensen.
Ingen blåkopi
– Vil Expert bli en blåkopi av Elkjøp?
– På ingen måte. Målsettingen er at vi skal være det beste alternativet for kundene. I det ligger det at vi skal ha konkurransekraftige priser, det riktige sortimentet, og vi skal være gode på tjenester og service. Vi bygger en konkurrent som er annerledes, og det får man for eksempel se når vi åpner våre to første varehus med det nye konseptet. Det skjer i Fredrikstad og Vestby før sommeren, og handler blant annet om hvordan kundene navigerer i butikken, hvilke varegrupper vi satser mer på enn tidligere, og hvordan varene eksponeres, sier Nilsen.
Han innrømmer at Expert har vært gjennom en identitetskrise.
– Det skjer mange selskaper som har hatt det tøft.
– Hvordan har det vært å bytte farge?
Halvt års karantene
– Fokus er hva man skal gjøre med hvem, ikke hvor man kommer fra. Det som er gøy, er å oppnå noe sammen med gode kolleger. Skape stolthet og begeistring. Jeg har nettopp begynt, men har arbeidet med dette i mange år, slik at jeg nok kommer fort inn i ting. Førsteinntrykket er en veldig varm velkomst, og en enorm interesse rundt hva vi skal gjøre fremover. Det er et veldig begjær etter kunnskap og tydelighet. Dette har vært en fantastisk start, sier Nilsen.
Som mange andre som begynner hos konkurrenten, har han tilbragt oppsigelsestiden hjemme.
– Etter seks måneder hjemme blir man veldig ladet for nye oppgaver. Jeg har vanligvis mye energi, og det er godt å igjen få arbeide med noe man har drevet med siden man var 20 år.
– Hva forteller du i ditt første møte med de Expert-ansatte?
– Budskapet er å forklare at jeg er butikkmann, og veldig interessert i hva som skjer ute i butikk og møte med kundene. Men jeg tar det ikke som en selvfølge at jeg blir akseptert fra dag én, og vil arbeide hardt for å vinne tillitt, sier Nilsen.
Får direkterapporter
Én ny ting i kjeden, er at alle varehussjefene nå rapporterer direkte til ham.
– Dette er måten jeg er vant til å arbeide på, og jeg synes det er svært viktig med direkte kontakt med den som er ansvarlig i det enkelte varehus, sier Nilsen.
– Vil vi se store endringer i butikkstrukturen i kjeden?
– Det skjer mye i bransjen, og prosessen med å åpne og stenge butikker vil alltid være der. Går man seks-sju år tilbake i tid, var det stort fokus på at internettsalget tok andeler fra butikkene. I dag er butikkene blitt vesentlig mer konkurransedyktige. Påstanden om at internett alltid er billigere, er langt fra sannheten. Ofte finner man tilbud i butikk som er bedre enn på nett, forbeholdt dem som besøker butikken. Vi ønsker å vise at kundene får en merverdi ved å besøke butikkene.
– Er det aktuelt å innføre like priser i butikk og på nett, slik Siba har gjort?
Hundre strykejern
– Dette er problematisk på grunn av ulike systemer, og at prisene på nett endres automatisk og løpende. I butikk har vi manuelle systemer med prisplakater som det i praksis ikke er mulig å endre like raskt. Det viktige er hvordan man håndterer kundene. Vi tror på butikk, og vi tror på nettkunden. Vi må bare bestrebe oss enda mer i butikk, slik at fremtidens kunder også vil ønske å besøke oss her. Hvorfor har ikke de rene nettaktørene vokst mer? Det er fordi butikkene har møtt konkurransen. Jeg tror veksten på nett vil fortsette, det kommer stadig nye kunder til - og de er vant til å handle her. Derfor må butikkene bli enda bedre, med riktig kombinasjon av pris og utvalg. Er svaret å ha gigantiske butikker som viser hundre strykejern? Vi tror ikke det. Man skal ha et bredt sortiment, kombinert med kundeopplevelse, service, garanti og tilgjengelighet.