Det sier butikksjef Kent Kristoffersen ved Expert Leknes. Han ble hentet fra sportsbransjen da brødrene Olav og Stig Sørensen gjennom selskapet Valo AS etablerte butikken vegg i vegg med Lofotsenteret den 19. november 2009, og er selv inne på eiersiden med fem prosent.
– Da vi åpnet hadde Expert vært borte fra Leknes et par års tid, tidligere var kjeden representert her som en installasjonsbutikk, sier Kristoffersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Da dere åpnet var det i konkurranse med Euronics og Elkjøp. Er det plass til tre butikker i bransjen på Leknes?
Salget er med andre ord flyttet fra den tradisjonelle kjøkkenhandleren over til elektro
– Jeg vil påstå at det er plass til oss alle. Leknes er en innfartsport til alle bygdene rundt i Vest-Lofoten, og det kommer kunder hit fra Svolvær, Værøy, Røst, Moskenes, Flakstad, Ballstad og Stamsund i helgene for å handle. Vi regner kundegrunnlaget for å være 16.000, sier Kristoffersen.
Leknes og Svolvær
Expert har også en egen butikk i Svolvær, med de samme eierne som på Leknes.
– Er det en fordel å ha to butikker sju mil fra hverandre?
– Vi sender mye varer mellom butikkene, og kan på denne måten tilby langt kortere leveringstid enn hvis vi tar det fra kjedens lager. Har vi produktet i Svolvær kan vi levere i løpet av én dag. Mange kunder bor dessuten midt mellom, det gjør at vareflyten blir mye bedre og vi snur lageret mye raskere.
Expert Leknes leier lokaler av Lofotsenteret og har en salgsflate på 600 kvadratmeter, lageret er på 400.
– Vi omsatte i fjor for 16 millioner kroner og ligger an til det samme i fjor, første driftsår nådde vi elleve millioner kroner. Butikken har fem og et halvt årsverk, sier Kristoffersen.
– Hva er deres sterkeste side?
– Vi forsøker å være den mest kundevennlige butikken, og har som filosofi at siden kundene kan kjøpe varene stort sett over alt - er de ansatte det eneste som skiller. Noen ganger bommer vi, men vi treffer stadig bedre, sier Kristoffersen.
Offensiv kjede
– Elkjøp sier de nesten har doblet omsetningen etter at de flyttet inn i nye lokaler for to år siden. Har dere merket dette?
– Selvfølgelig. De har drevet på lenge og hadde et godt rennommé lokalt, men det var på høy tid at de gjorde noe med butikken. Nå har de fått en moderne butikk, og de har startet med å selge kjøkkeninnredning. Vi har møtt konkurransen ved også etablere oss med kjøkken, sier Kristoffersen.
Han mener det er en fordel at de har en sterk kjede i ryggen.
– Expert har endret seg mye. For et par siden var Expert passive, nå er kjeden veldig offensive og vi konkurrerer derfor på mer like vilkår enn vi noen gang har gjort.
– Er det viktig at dere ligger ved Lofotsenteret?
– Jeg tror egentlig ikke det. I turistmånedene får vi nok noe ekstra besøk, men lokalbefolkningen vet utmerket godt hvor vi er. Vi har godt med parkering her, og siden lokalene ble bygd for en dagligvareforretning er de laget for å kunne drifte en stor omsetning.
Expert Leknes leverer varer og monterer dem til kundene som ønsker det, til det bruker de sine egne ansatte.
Marginene overrasket
– Når det gjelder service følger vi leverandørenes anbefalinger, og bruker Elkjøps verksted samt Berg elektro på Sortland.
– Hvordan er det å sende kundene til BR Servicepartner som holder til i samme bygg som, og har de samme eierne som Elkjøp?
– De markedsfører ikke at Elkjøp eier dem, og har dessuten en egen inngang, men så langt som mulig bruker vi Berg for å unngå den situasjonen. Tidsmessig går det dessuten ofte raskere å sende varene til Berg på Sortland, som er et veldig bra verksted.
Kristoffersen var tidligere butikksjef ved Sport 1 på Leknes.
– Fikk du noen overraskelser da du byttet bransje?
– Marginene var en stor overraskelse, og hvor mye penger folk egentlig bruker på elektronikk. Riktignok er nordmenn sportsinteresserte, men de bruker vesentlig mer på elektronikk.
– Hvor er dere sterkest?
– Helt klart på data og tele, der fikk vi aksept fra dag én. Kategorien vi arbeider mest med, og potensialet er størst, er hvitevarer. En del kunder oppfatter oss nok som litt unge, og det tar litt tid å arbeide seg inn.
Fire år og unge
– Er det overraskende at alle de tre butikker på Leknes sier de er sterkest på data og tele?
– Ja, absolutt, når jeg ser på vår egen omsetning og tall vi får fra operatørene. Når det gjelder Euronics vet jeg at de har en veldig god mann på tele, som mange lokalt liker, til tross for at de har et mye mindre utvalg og dårligere priser. Det viser at kompetanse selger varer.
– Hva gjør dere for å konkurrere med dette?
– Vi utdanner folk, forsøker å være på. Ting går fort, så det er nok bare et tidsspørsmål før vi tar ham igjen, smiler Kristoffersen.
– Er dere den unge butikken på Leknes?
– Ja, helt klart. Vi er bare fire år, og ingen av oss hadde bransjeerfaring da vi startet.
– De ansatte er også unge?
– Ja, jeg er 34 år og eldst.
– Er det en hemsko?
– På hvitevarer er det nok det. Når en butikkselger på 24 år skal selge en vaskemaskin, tenker kunden gjerne at ”han har ikke vasket mange klær selv”. På data og tele er det omvendt.
Kjøkken på ti dager
For å møte konkurransen fra Elkjøp på kjøkken, har Expert Leknes inngått et samarbeid med Lofoten industri AS som leverer kjøkkeninnredninger og har egne folk i butikken to dager i uken.
– En viktig forskjell er at vi via Lofoten industri kan tilby at det kommer en snekker hjem til kundene for å ta mål. De tegner kjøkkenet og kommer med et gratis forslag. Kundene velger fronter, benkeplate og hvitevarer hos oss, og får en eksakt totalpris. Dermed kan kundene unngå å måle feil eller velge dårlige løsninger, og de kan få kjøkkenet ferdigmontert - noe de fleste velger. Leveringstiden er bare ti til tolv dager, det er det få andre som kan tilby, sier Kristoffersen.
Experts egne folk hjelper kundene de dagene Lofoten industri ikke er på plass i butikken.
På millimeteren
– Tidligere ble vi glemt når folk skulle bygge kjøkken, det er det slutt på. Når det gjelder kvalitet og pris, konkurrerer det rimeligste kjøkkenet vi tilbyr med Elkjøps Epoq. Vi selger derimot stort sett litt dyrere løsninger. En annen fin ting er at Lofoten industri også fornyer eldre kjøkken, og de forholder seg ikke til standardmål men kan levere etter kundenes ønsker ned til millimeteren. Det er mange hytter og rorbuer i distriktet med atypiske mål, og da er det stort sett bare Lofoten industri som kan levere. De tilbyr dansk- og svenskproduserte kjøkken fra Aubo og Creoform, og har et lokalt lager med benkeplater, dører og håndtak slik at de kan levere raskt, sier Kristoffersen.
Expert Leknes har hatt kjøkken i sortimentet et års tid. Kristoffersen forteller at dette har hatt mye å si for hvitevaresalget.
Dyrere kjøkken
– Vi er blitt en totalleverandør, og selger stadig mer hvitevarer. Da vi begynte i 2009 var det fem firma som solgte kjøkken og hvitevarer på Leknes. I dag er det to rene kjøkkenforhandlere igjen, ved siden av oss og Elkjøp. Mye av salget er med andre ord flyttet fra den tradisjonelle kjøkkenhandleren over til elektro.
– Hvor mange kjøkken har dere levert?
– I fjor leverte vi nærmere 40, i år ligger vi litt over. Vi treffer gjerne andregangskjøperne, som har montert én gang selv og nå vil ha det ferdig montert.
– At dere selger dyrere kjøkken, vil det si at kundene også velger dyrere hvitevarer?
– Ja, snittprisene har økt, men jeg tror det er gjengs i markedet at folk er litt skeptiske til de rimeligste modellene.
– Hva betyr turistene for dere?
– De er veldig viktige. Lofoten dobler folketallet om sommeren, og vi selger mye til hytter og rorbuer; små kjøleskap og frysere, TVer og mobile bredbånd. Omsetningen om sommeren er ikke langt unna desember.