NORSK LEDELSE I FORBRUKERVERN

Det norske Forbrukerrådet tar en internasjonal lederposisjon i TACD, en transatlantisk arena for forbrukerkommunikasjon i det digitale markedet.

Publisert Sist oppdatert

Det er fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet som er valgt til å representere europeiske forbrukerorganisasjoner i den transatlantiske organisasjonen TACD. Myrstad skal arbeide for å bedre forbrukernes stilling i det digitale markedet.

Internasjonalt forbrukervern

Dette gir oss mulighet til å sette agendaen i viktige, digitale spørsmål. Vi er ofte prisgitt lover og regler utenfor Norge

– Dette gir oss mulighet til å sette agendaen i viktige, digitale spørsmål. Vi er ofte prisgitt lover og regler utenfor Norge, og det er nødvendig at vi deltar på internasjonale arenaer hvor organisasjoner og myndigheter møtes, sier Myrstad i en pressemelding.

TACD (Trans Atlantic Consumer Dialogue) samler mer enn 75 forbrukerorganisasjoner fra USA og Europa, og har blant annet utfordret Facebook og Google for brudd på europeisk og amerikansk forbrukerlovgivning.

Organisasjonen sier selv de har hatt godt gjennomslag i Washington og Brussel for forslag om bedre forbrukervern i digitale tjenester. Mye av arbeidet vil gjøres opp mot Europaparlamentet, EU-kommisjonen og medlemslandene i EU, samt amerikanske myndigheter.

Personvern og nettnøytralitet

– Mange frykter at handelsavtalen TTIP, som nå fremforhandles mellom EU og USA, vil kunne svekke person- og forbrukervernet i Europa, og dette vil være en av de viktigste sakene fremover. Også spørsmål knyttet til nettnøytralitet, telekom og arbeidet for gode, lovlige tjenester står høyt på blokken, sier Finn Myrstad.

Jeff Chester, fra den anerkjente rettighetsorganisasjonen Center for Digital Democracy, representerer USA og er co-chair, sammen med Finn Myrstad i INFOSOC-komiteen som har ansvar for digitale spørsmål.

Powered by Labrador CMS