Han bør vite hva han snakker om, siden han er daglig leder i selskapet som importerer Loewe til Norge. I sommer flyttet Bøhmer TV- og satellittservice AS inn i nye lokaler i Nansensgate på Kongsberg, sammen med Vekter og Alarmservice AS. Begge selskapene er eid av ekteparet Gry og Geir Pedersen, som overtok TV-forretningen til John Bøhmer i Skolegata da han avviklet denne i 2010. Med på kjøpet fikk de dem som på Kongsberg er kjent som Bøhmer-gutta, brødrene Per Birger og Bjørn Henning Lie, som til sammen har over 58-års erfaring innen TV- og parabol-montering. Bøhmer flyttet først inn hos Vekter og Alarmservice i Peckelsgate. Butikklokalene ble fort for små, og den 8. mai åpnet den nye butikken 200 meter bort i gata.
– Vi har satset så sterkt på Loewe fordi vi ser det er flotte produkter som markedet ønsker, sier Gry Pedersen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Lås og lyd
Etter at det nye Loewe-senteret åpnet her på Kongsberg ser vi at de selger dyrere modeller
Ole Jacob Gran fra Loewe-importøren PCE AS forklarer at den ene av de to spydspiss-butikkene for merket ligger nettopp på Kongsberg slik:
– Det er mange interesserte kunder i området. Det er dyktige folk med god kunnskap som arbeider i butikken, og de gir den gode servicen som er forenlig med hva som kreves for å selge produkter med høy kvalitet.
Loewe-senteret utgjør 120 kvadratmeter av totalarealet på 400. Ved siden av radio og TV selger butikken sikkerhetsprodukter, lås og alarm.
– Dette er en fin kombinasjon. Vi ser at det gir positive effekter avdelingene mellom, for eksempel ved at folk som kommer innom for å kjøpe en parabolantenne ender opp med å kjøpe en alarm i tillegg – og omvendt, sier Pedersen.
Hun forteller at montørene som er ute for å montere alarmer ofte kommer tilbake med en bestilling på TV.
Banket i tre år
Det var dagens butikksjef, Per Birger Lie, som for åtte-ni år siden tok inn den første Loewe-TVen på Kongsberg. Han innrømmer at det var litt under tvil, men merket vokste seg snart til å bli svært viktig.
– Det er bra produkter, enkle å bruke også for eldre, med fine utbyggingsmuligheter, sier Lie.
Gran hadde banket på døra til Bøhmer i tre års tid, før de tok inn det første apparatet.
– Jeg fikk høflig avslag hver gang. Men omsider lykkes vi, og i løpet av det første halvåret vokste Bøhmer seg til å bli den nest største Loewe-forhandleren i Norge, etter Oslo Hifi Center, sier Gran.
Han mener årsaken, ved siden av de dyktige medarbeiderne, er den sterke posisjonen Bøhmer har på Kongsberg og i distriktet rundt. Dette er også grunnen til at ekteparet Pedersen beholdt Bøhmer-navnet, og markedsfører dette sammen med Vekter og Alarmservice. Omsetningen i de to selskapene er henholdsvis fire og 6,5 millioner kroner årlig. Av totalt 12 ansatte er 3,5 årsverk knyttet opp mot radio og TV.
Tysk innredning
– Vi regner med en kraftig økning i radio- og TV-delen av driften, i og med investeringene vi har gjort i den nye butikken, sier Pedersen.
Hun beskriver det som en tilfeldighet at hun og ektemannen i dag er innehaver av Norges flotteste Loewe-butikk.
– John Bøhmer ønsket å pensjonere seg, og vi fikk tilbud om å ta over butikken. Vi fikk kontakt med Ole Jacob, og kom til en enighet om at vi ville satse videre på Loewe, sier Pedersen.
Loewe-avdelingen i den nye butikken er designet av Loewe, og det meste av innredningen er produsert i Tyskland.
– Her er det ingen tilfeldigheter, smiler Pedersen.
– Hvordan har samarbeidet vært med Loewe?
– Det har vært veldig bra. Ole Jacob har bistått oss godt slik at vi har fått den flotte butikken vi har i dag, sier Pedersen.
Økt salg
Hun mener butikkinnredningen har mye å si for salget.
– Den er minimalistisk og samtidig delikat, slik at kundene fort finner seg til rette i miljøet. Vi har store forventninger, og ser allerede en økning i salget. Dessuten får vi stadig gode tilbakemeldinger fra kundene, både når det gjelder innredningen og at vi nå kan vise komplette løsninger, sier Pedersen.
Den andre store Loewe-forhandleren i Norge er som nevnt Oslo Hifi Center. Gran sier det til nå har vært forskjell på hvilke produkter som selges de to stedene.
– På Kongsberg har volumet ligget i innstegsmodellene, i Oslo er det blitt solgt modeller i det øvre segmentet. Etter at det nye Loewe-senteret åpnet her på Kongsberg ser vi at de selger dyrere modeller, mer tilbehør og en vesentlig økning på Loewes lydsystemer, sier Gran.
Selger stoler
Han karakteriserer Loewe-senteret på Kongsberg som det flotteste i Norge, og sier PCE ønsker flere tilsvarende.
– Vi arbeider med dette, men er avhengige av klarsignal fra Loewe i Tyskland, sier Gran.
Med et smil karakteriserer han prosessen med å innrede Loewe-senteret som morsomt og spennende.
– Det har vært en dame som har vært sjef her, og en dame som har tegnet innredningen i Tyskland, sier han.
Underveis ble det enkelte diskusjoner, for eksempel rundt stolene.
– Det var tegnet inn små stoler uten ryggstøtte, men da satte Gry foten ned. Hun kom med et alternativ som vi i dag ser passer veldig godt inn, men dette er kostbare møbler og jeg er glad jeg satt da vi fikk presentert prisen, ler Gran.
At stolene var et vellykket valg bekrefter historien om at flere av kundene som har vært innom butikken har kjøpt tilsvarende.
Én million
Innredningen har kostet rundt én million kroner, og er et spleiselag mellom butikken, PCE og Loewe i Tyskland.
– Det er viktig å få frem at de ansatte i butikken har gjort en fantastisk egeninnsats. Dette er et topp moderne senter, med gode TV-, radio- og internettsignaler til alle apparatene, med både RiksTV, Canal Digital og Viasat. Alt er gjennomtenkt og forberedt for fremtiden, sier Gran.
Per Birger Lie er hovedselger av Loewe i butikken. Han legger vekt på TVenes lyd, at apparatene kan slås helt av, og TV-mottakerne i apparatene. Som kjent har Loewe hatt en utfordring fordi de innebygde TV-mottakerne ikke er godkjent av TV-distributørene Canal Digital og RiksTV. Lie sier dette ikke er noe stort problem.
– Vi gir beskjed til kundene om at godkjenningen mangler, men at de kan henvende seg til oss hvis de skulle få problemer. Det har vært veldig lite trøbbel med dette, sier Lie.
Mangler godkjenning
Gran sier de har hatt TVer inne hos firmaet Zodiac som gjennomfører testene, og at disse er avslått.
– Fra Loewes side arbeides det med å få godkjente TVer fra første kvartal 2013, sier Gran.
Lie beskriver PCE som en leverandør det er enkelt å samarbeide med.
– Hvis det skulle skje noe er det veldig enkelt å rette opp feil. Vi skulle ønske flere leverandører var som PCE, sier Lie.
Han driver også serviceverkstedet som hører til butikken. I løpet av de åtte-ni årene han har solgt Loewe, har Lie erfart at produktene er blitt enklere å bruke, lettere å kople opp, samtidig som de er blitt rimeligere.
– Hvem er de typiske Loewe-kundene på Kongsberg?
– De er i 50-60-årene, og går ofte ut med en TV som er mye dyrere enn de hadde regnet med. Samtidig får de en TV er blir mer fornøyd med over lengre tid, sier Lie.
Også andre merker
Han anslår at 10-15 prosent kjøper lydanlegg i tillegg. Dette er en andel som er kraftig økende. Snittkundene handler for 12.000-13.000 kroner.
I tilknytning til Loewe-senteret har butikken en avdeling der de selger produkter fra andre leverandører.
– Vi selger TVer LG, Samsung, Grundig, Philips og Lava, samt lydprodukter fra Geneva, Yamaha, JVC, Grundig og Tivoli, sier Lie.
– Hva er den typiske gangen for kundene gjennom butikken, og hva ender de fleste opp med?
– De ender stort sett opp med Loewe, og kommer seg ofte ikke videre ned i den andre avdelingen. På lydsiden velger de ofte en dab-radio fra Tivoli, vi selger også en del Geneva, sier Lie.
– Hva betyr det at dere har andre merker i sortimentet?
– Det er veldig viktig at vi kan vise både rimelige og dyre produkter, og forskjellen mellom disse, sier Lie.
Lie må oppleves
Gran mener det er viktig å få frem betydningen Lie har hatt for Loewe-salget på Kongsberg.
– Han er uten tvil Norges beste Loewe-selger. Vi har mye å takke ham for, at han er så fokusert på merket vårt. Han er flink med kundene, tar seg tid til å snakke med dem, det er en helt spesiell stemning når det kommer en kunde inn i butikken. Det må bare oppleves. Per Birger kjenner kundene og er på fornavn med dem etter mange år i bransjen. Han er god teknisk og reparerer TVene, sier Gran.
– Hvordan lykkes du med å nå de yngre kundene?
– Det er klart vi har solgt mest til de voksne, og det er det vi skal forsøke å snu nå. Ikke minst fordi Loewe har fått et sortiment som appellerer til de yngre, sier Lie.
I forbindelse med åpningen inviterte Bøhmer radio og TV spesielle kunder til et lukket arrangement, med servering og underholdning. Dette har de planer om å gjenta.