NY GIV I NORDEN

HTC var blant de store mobilmerkene i Norge for noen år siden, og snuste på markedsandeler opp mot 20 prosent. Men så forsvant fokus og andelene falt.

Publisert Sist oppdatert

Den siste tiden har taiwanerne slitt på det nordiske markedet, men satser nå igjen her hjemme. 

I høst fikk selskapet ny norden-sjef, Jan Costa Thiele, og sammen med produktsjef Lars Toft tok han turen til Oslo for å lansere selskapets nye HTC One A9 og fortelle om planene framover.

Endret organisasjonen

Vi har restrukturert internt, og er nå dedikert til det nordiske markedet i alle fire land. Vi har to nøkkelkundeansvarlige som sitter i Oslo, men som også reiser mye

– Hvis du ser tilbake, så var HTC svært suksessfulle med rundt 20 prosents markedsandel for tre til fem år siden. Siden den tid har vil tapt signifikant, og måtte endre oss. Nå har vi utvidet distribusjonen vår og satt oss sammen med nøkkelpartnerne, vi er for eksempel tilbake hos Elkjøp, og ønsker å gå enda bredere, sier Thiele.

HTC har også tatt grep internt, og vært gjennom en organisasjonsendring.

– Vi har restrukturert internt, og er nå dedikert til det nordiske markedet i alle fire land. Vi har to kundeansvarlige som sitter i Oslo, men som også reiser mye. Vi trenger lokale folk for å ta vare på nettverket vårt. Og så får de selvsagt støtte på produkt og markedsføring fra det nordiske hovedkontoret i København, sier den nye sjefen.

Thiele selv har vært i HTC i fire år, sist som salgssjef for Tyskland. Fra 1. april tok han over rollen som sjef for Norden.

– Jeg reiser mye, tre-fire dager i uken er jeg på tvers av Norden, sier han.

Thiele sier HTC har vært i front på design og spesifikasjoner i markedet fra tidlig av, med funksjoner som Zoe og Blinkfeed, og vil være med å konkurrere med de store som Apple og Samsung.

– Våre partnere som for eksempel Telenor er ivrige etter å jobbe med oss, selv i et konkurranseutsatt marked. Vi kjøper oss ikke markedsandeler, nøkkelen er å gjøre sunn business, sier han.

Tror på virtuell virkelighet

Thiele peker også på at veien framover for HTC ikke bare ligger i mobilmarkedet.

– Vi er ikke bare en smarttelefon-leverandør, vi jobber også hardt innen «virtual reality». Spill er et naturlig første skritt inn i VR-markedet, og i begynnelsen av neste år vil man se lansering av HTC Vive i Skandinavia. Men det er så mange flere applikasjoner i VR, som eiendomsformidling, utdanning og medisin. Industrien kommer til å eksplodere, og vi er i forkant av denne bølgen, sier han.

– Nå er det altså HTC One A9 dere skal lansere, hvordan kommer dere til å kjøre markedskampanjen?

– Vi fokuserer på PR og testing i media, så kommer sosiale medier og som nummer tre kampanjer i samarbeid med partnere. Vi kommer ikke til å kjøre store TV-reklamer, det må være et fornuftig forhold mellom salg og pengebruk, sier Thiele.

– Med One A9 satser vi på livsstilssegmentet, og håper på flere kvinnelige kunder. Det er høy kvalitet, med metall i designen, men vi har ikke fokusert på å være med på spesifikasjonsracet, sier produktsjef Lars Toft.

Han mener forhandlerne ikke lengre er like opptatte av spesifikasjonene som før.

– Når vi selger inn til retail legger vi sjelden lenger fram et regneark med spesifikasjoner, nå bruker vi mer tid på andre ting. Det er selvsagt en avsjekk på de viktige tingene, men så ser vi heller på hvordan produktet kan differensiere seg, sier Toft.

Til en anbefalt utsalgspris på rundt 6.000 kroner kommer One A9 med en åtte-kjerners Qualcomm Snapdragon 617-prosessor, en 5-tommers skjerm i full HD, et 13 megapikslers bakbelyst kamera optisk stabilisering og UltraPixel-frontkamera på fire megapiksler. Batteriet er på 2150 mAh, og skal kunne spille HD-video inntil 12 timer eller la deg surfe med Wi-Fi inntil 9 timer.

Powered by Labrador CMS