FLERE HVITE LANSERINGER PÅ IFA

– Etter at hvitevarene gikk inn i IFA, er andelen produktlanseringer i fjerde kvartal økt fra 22 til 28 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Klaus Wührl, assisterende styreleder i den tyske bransjeforeningen ZVEI (Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie) og administrerende direktør i Electrolux Tyskland og Østerike.

– Smarte hvitevarer vil selvsagt prege årets messe mer enn fjorårets. Det er ingen tvil om at digitaliseringen vil gi nyttige funksjoner til hvitevarene, som å sjekke hvor langt klesvasken er kommet eller via et digitalkamera se innholdet i kjøleskapet, sier Wührl.

Når det gjelder situasjonen for hvitevarebransjen, beskriver han den som fortsatt vanskelig i Sør-Europa.

Det er ingen tvil om at digitaliseringen vil gi nyttige funksjoner til hvitevarene

– Men også i dårlige tider vil folk kjøpe det de trenger, og en ødelagt fryser vil erstattes, sier Wührl.

Han viser til at Vest-Europa i dag representerer 22 prosent av den globale omsetningen.

Sideveis i Europa

– Man trenger ikke være geni for å forutsi at Asias andel vil øke, men det er viktig å merke seg at Kinas økonomiske vekst har saktet farten. Mens Europa vil fortsette å bevege seg sideveis, vil vi se at pilene peke oppover i resten av verden, sier Wührl.

I 2004 ble hvitevarene ifølge ZVEI-representanten erstattet fordi folk ønsket bedre funksjoner, denne andelen har økt til 31 prosent i 2014. En annen faktor som spiller inn på salget, er at husstandene i snitt blir mindre; i Tyskland er snittet i dag på 1,8 personer.

– Drivere i markedet er utviklingslandene, livsstil, helse, design og sunn matlaging. Støvsugere får fra september i EU en maksgrense for strømforbruk på 1600 watt, siden vil den reduseres ytterligere til 900 watt. Robotstøvsugere har i dag 8 prosent av markedet i Europa i verdi, en økning på to prosent på to år.

Powered by Labrador CMS