PRODUKTENE SKAL VÆRE LETTE Å BRUKE

– Vi viser produkter som er smarte, og det handler ikke bare om fremtidsrettede produkter med løsninger som gjør det lett å bruke produktene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Sebastian Bengtsson, produktspesialist hos LG Electronics Nordic AB. LGs nye elektriske husholdningsapparater skal styrke den koreanske produsenten i det nordiske markedet, og Bengtsson legger vekt på smarte funksjoner som ikke bare gjelder det enkelt produkt, men også samspillet mellom dem, er viktig.

– Et eksempel på dette er det nye tvillingskapet med doble dører, som skal gjøre det enklere oppbevare de vanligste typene matvarer. Jeg har sterk tro på at dette er en løsning vi kommer til å se i mange typer skap i fremtiden.  Dette gjelder også vask/tørkkombinasjonen som kan ta store mengder tøy. Dette er også en smart løsning som vil ha mye for seg, både fordi det sparer mye energi og fordi mange har liten plass i husholdningen til slike produkter, sier Bengtsson.

Produktspesialisten forteller at LGs hvitevaredivisjon arbeider med mange nye produkter som vi kanskje får se i fremtiden, også i Norden. Ett av dem er et tørkeskap med dampfunksjon. Dette er foreløpig ikke lansert av noen produsent, og Bengtsson ser det som spennende.

Jeg har sterk tro på at doble dører er en løsning vi kommer til å se i mange typer skap i fremtiden

Økning på vask/tørk

Bengtsson spår at vaskemaskiner fortsatt vil være LGs sterkeste segment i det nordiske markedet.  Her er LG blant de største i det finske markedet, og han mener den koreanske fabrikanten også er på god vei i de andre nordiske markedene.

– Jeg mener vi har stor styrke i maskiner som er enkle i bruk, forbrukervennlige og som er solide. Kundene ser også på smarte og energivennlige funksjoner som for eksempel damp i tørketromler og oppvaskmaskiner. Design teller også med når folk velger maskiner, sier han.

Bengtsson tror at LG vil få vekst i segmentet vask/tørk. Han tror at stadig flere får øynene opp for hvor lett det er å legge tøy inn i maskinen og senere ta det ferdig tørket ut igjen. Dessuten kan slike maskiner brukes til bare å tørke klær eller til å friske opp tøy ved hjelp av damp.

Pålitelig

Også på det norske markedet har Bengtsson tro på vekst.

– Vi har vært lenge i markedet og får stadig god tilbakemelding på produktene våre. Mange av funksjonene våre, for eksempel de børsteløse, direktedrevne motorene og lineærkompressorene i kjøleskapene som vi gir ti års garanti på, gjør at vi blir kjent for gode og pålitelige produkter, mener han.

Garantien, som LG gir i tillegg til å holde kravene i forbrukerkjøpsloven, mener Bengtsson betyr mye for forbrukernes valg av produkt. Det viktige er at handlerne formidler dette til dem.

Elkjøp og Lefdal er de største distributørene for LGs hvitevarer i Norge. LG ønsker seg økt distribusjon i alle store kanaler og ser at nettbutikker stadig blir viktigere.

– Omsetningen av disse store produktene har gått litt tregt til nå. Hva skal til for at dette skal vokse?

– En fordel er jo at kundene kan få lett tilgang til mye informasjon om produktene på nettet hjemme, for eksempel ved at de kan se videoklipp på hvordan produktene virker. I tillegg vil det være viktig at folk kan få produktene brakt hjem og kanskje montert. Dessuten kan de få leverandøren til å ta i retur game produkter, slik de tradisjonelt har kunnet få når de handler i butikk. Det må nok til om netthandelen skal vokse for hvitevarene, sier Bengtsson.

Kommunikasjon

For et par år siden viste LG hvitevarer som kommuniserte med hverandre på IFA i Berlin. Dette mener Bengtsson tilhører neste generasjons produkter, men at markedet ikke er helt modent for slik teknologi, og han mener det ikke er ferdig utviklet ennå. Som eksempel på det som kan komme er at produktene kan kommunisere over lysnett og motta informasjon der om når kraftprisen er lavest slik at de kan utføre oppgavene da. Men det står mye igjen, blant annet felles standarder, for at dette skal kunne tas i bruk.

Les også:

Smarte hvitevarer med energisparing

Powered by Labrador CMS