NORSK FORANKRING I NORDISK SATSING

Anders Kjekstad (t. v.) overlater roret som Miele-sjef i Norge til Espen Tho. Selv blir Kjekstad nordisk marketingdirektør. Foto. Stian Sønsteng

– Vi ønsker å være så nordiske som mulig, og så lokale som nødvendig. Dette er viktig for at Miele fortsatt skal lykkes, sier Anders Kjekstad.

Publisert Sist oppdatert

Den 1. april overlot han rollen som administrerende direktør i Miele Norge til Espen Tho, samtidig som han selv gikk over i stillingen som marketingdirektør i den nye og nordiske organisasjonen.

– Miele moderniserer selskapsstrukturen i Norden, og styrker måten vi arbeider - på tvers av de fire nordiske landene. Samtidig vil den lokale tilstedeværelsen med en egen norsk organisasjonen være minst like sterk som tidligere, sier Kjekstad.

Miele beholder egne organisasjoner i alle fire land, og vil ha ressurser fra disse i den nordiske organisasjonen – som altså ikke får noe eget og fysisk kontor. Når fagbladet Elektronikkbransjen møter de to Miele-sjefene ved det norske hovedkontoret på Nesbru i Asker sør for Oslo, forsikrer de at det vil være minst like mye aktivitet her som tidligere.

– I en tid med stadig mer digitalisering tror vi på relasjoner og lokal tilstedeværelse. Vi øker derfor salgsstyrken, fordi forhandlere og partnere også i fremtiden vil være viktig for oss, og vi ekspanderer også serviceavdelingen der vi i dag har 40 teknikere på veien i Norge. Dette er en viktig del av hvordan kundene opplever Miele som varemerke, sier Kjekstad.

Miele Norge har hovedkontor ved E18 i Asker, sør for Oslo. – Dette er flaggskipet vårt, sier Anders Kjekstad (t. v.) og Espen Tho, her med en av kjøleskapmodellene til Miele. Foto: Stian Sønsteng

500 ansatte

Som vi tidligere har skrevet, ble husholdningsproduktene som selges gjennom kjøkken- og elektrokanalene i fjor delt i to avdelinger hos Miele. I tillegg kommer proffavdelingen. Totalt har Miele i Norge 135 ansatte, av totalt 500 i Norden. Mange av dem som skal arbeide nordisk vil ha doble roller, med lokale funksjoner i tillegg til et nordisk ansvar. Kjekstad vil i tillegg til å ha marketingansvaret i Norden ha det samme ansvaret lokalt i Norge. Søren Rye, som har ledet Miele i Danmark, ble fra 1. april administrerende direktør for Miele Nordic.

Kjekstad sier Miele fra før har arbeidet nordisk med sine nordiske kunder, og at selskapet de senere årene har gått fra nasjonale til nordiske lagre.

Det var en del av oppgaven og mandatet mitt å modernisere Miele

Den nye marketingdirektøren understreker at det hele er udramatisk; både den nordiske organiseringen og lederskiftet i Norge. Selv begynte han som Miele-sjef i Norge den 1. august 2017.

– Visste du allerede da at denne endringen ville skje?

– Det var en del av oppgaven og mandatet mitt å modernisere Miele, samtidig som jeg respekterte historien og den sterke posisjonen selskapet hadde. Det lå et behov for å tilpasse seg endringer hos både sluttkunder, partnere og forhandlere.

Norge står sterkt

Espen Tho er ny administrerende direktør i Miele Norge. Foto: Stian Sønsteng

Mens Kjekstad til høsten har vært i Miele i fire år, kan hans etterfølger Tho på dette tidspunktet notere seg for 23 år i selskapet.

– Anders er den tredje toppsjefen i Miele Norges historie, og jeg har vært så heldig at jeg også har fått lov å arbeide under de to foregående. Etter at Anders kom inn er organisasjonen blitt mer dynamisk, og vi har vist evne til å tilpasse oss endringene i markedet, sier Tho.

– Hvilken posisjon har Miele i Norge sammenlignet med de tre andre landene?

– Miele står sterkt i hele Norden, men merkevaren har en særegen posisjon i Norge både på hjulpen og uhjulpen kjennskap, sier Kjekstad.

– Hvilken posisjon gir det Norge i det nordiske konsernet?

– Vi er på lik linje med de andre landene, med ulike styrker som vi kan nyttiggjøre i det nordiske arbeidet.

– Hva blir den største utfordringen i rollen din som nordisk marketingdirektør?

– I vår nye organisasjon skal vi tilpasse oss fremtiden, forstå kundereisen, bygge digital kompetanse og støtte forhandlerne i alle fire land og ikke minst holde merkevaren relevant for de kommende generasjonene, sier Kjekstad.

Miele-kulturen

Anders Kjekstad er ny marketingdirektør i Miele Nordics. Foto: Stian Sønsteng

Han sier det nordiske samarbeidet har gått sømløst.

– Miele er et familieeid selskap, der fjerde generasjon nå sitter i ledelsen i Tyskland, og alle som har vært en del av denne prosessen tror dette er veien å gå. De kulturelle forskjellene vil vi eventuelt se etter hvert som de daglige operasjonene kommer i gang, sier Kjekstad.

– Er det slik at Miele-kulturen trumfer de nasjonale forskjellene?

– Det tror jeg, svarer Kjekstad og Tho i kor.

Vi ler litt, alle tre.

– Kan dere si noe om Miele-kulturen?

Dynamikken og endringsviljen har utviklet seg i selskap

– Det kan jeg, men først vil jeg skryte litt av Anders. At dynamikken og endringsviljen har utviklet seg i selskapet er noe Anders har vært veldig flink til å kombinere med Miele-kulturen. Da jeg begynte i Miele for 22 år siden var dette et relativt statisk og veldig robust selskap, med stolte og tydelige verdier. Å snu dette til å tilpasse seg til et marked der alt går stadig fortere har vært viktig, sier Tho.

Flaggskip i Asker

Han kommer fra stillingen som salgsdirektør for husholdningsproduktene til Miele, og har tidligere hatt den samme rollen i proffavdelingen.

– Espen har en sterk posisjon etter så mange år i selskapet, og det renner nok Miele-rødt blod i årene hans. Han er et godt eksempel på de mange trofaste og stabile medarbeiderne i Miele, som sikrer at kompetansen blir i selskapet. Miele tenker langsiktig, og at Espen nå tar over ledelsen i Norge er et godt bilde på dette, sier Kjekstad.

– Miele eier selv bygget dere holder til i, på Nesbru i Asker. Hva betyr dette for dere?

– Dette er flaggskipet og hjemmet vårt, og symboliserer det vi står for. Vi er opptatt av å få ta mennesker hit, for å vise hvem vi er og hva vi står for, sier Tho.

– Hvordan har Miele Norge så langt greid seg gjennom pandemien?

Anders Kjekstad og Espen Tho ved Mieles hovedkontor i Asker. Foto: Stian Sønsteng

Berg-og-dal-bane

– Vi er takknemlige for at vi er i nettopp denne bransjen. Veldig mange av forhandlerne våre har klart seg godt, men det er også dem som har hatt et krevende år. Første halvår 2020 var utfordrende, blant annet fordi valutaen på ett døgn falt med nesten 15 prosent. Andre halvår var bedre, men totalt sett var 2020 en berg-og-dal-bane. Det som er spennende, er at vi har måtte endre oss, og det har også hjulpet oss på den endringsreisen vi er inne i, sier Kjekstad.

Det er lov å skryte av forhandlerne våre, som raskt har klart å tilpasse seg de nye tidene

– Det tok litt tid i organisasjonen å komme over det første sjokket, etter hvert fikk vi opp farten og traff markedet bedre med riktig fokus. Vi arbeider veldig tett med forhandlerne og partnerne våre, sier Tho.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2021, som ble distribuert 19 april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Det er lov å skryte av forhandlerne våre, som raskt har klart å tilpasse seg de nye tidene, sier Kjekstad.

Powered by Labrador CMS