Det sier administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS.
Han mener beliggenheten i Asker gir en fantastisk eksponering fra E18, og ser frem til trafikkmeldingene om at køen starter ved Miele-bygget.
– Ren, elegant og tidløs arkitektur, med en rekke kvaliteter. Slik vi ønsker å fremstå, både som firma og produktmessig. Innvendig har vi fått alle funksjoner og den stilen vi ønsker oss, sier Steenfeldt-Foss.
Vi er overbevist om at bygget vil bidra til å styrke posisjonen vår ytterligere
Tirsdag den 13. november var 300 gjester invitert til den offisielle åpningen, dagen etter ble bygget presentert for pressen. Tidligere holdt Miele til i et leid bygg på Rud i Bærum.
Fire årsaker
– Det er fire hovedgrunner til at vi har bygd nytt. Vi vokste rett og slett ut av det gamle bygget. Vi ønsket å bli mer synlige gjennom et signalbygg, og vi ønsket et Miele-senter; en utstilling som henvender seg både til samarbeidspartnere i handelen men også til sluttbrukerne som kan få produktene demonstrert. Den siste årsaken er at Miele ønsker å eie selv. Tidligere har vi leid, men nå er vi flyttet inn i eget hus, og vi er veldig godt fornøyd med resultatet, sier Steenfeldt-Foss.
Bygget er cirka 5.600 kvadratmeter utenom parkeringskjelleren. Det er på fire etasjer; kontorer i andre, Miele-senteret i første, delelager og verksted i underetasjen og nederst parkering. Miele ønsker ikke oppgi kostnaden på bygget, men det er anslått til 70 millioner kroner.
Egenfinansiert
– Miele er hundre prosent egenfinansiert. Selskapet har aldri lånt penger. Riktignok har det norske selskapet lånt noen penger fra morselskapet, sier Steenfeldt-Foss.
Han har selv vært svært delaktig i byggeprosessen. Utstillingsarealet i Miele-senteret er på nesten 1.000 kvadratmeter. Steenfeldt-Foss sier det er viktig å vise produktene på måten de selv ønsker, uavhengig av hva handelen gjør.
– Her er det gode muligheter til å drive produktopplæring og kjøre matkurs, i tråd med det Miele ønsker og gjør rundt i verden. Vi har gode fasiliteter til å kjøre utdanning, både av forhandlere og på servicesiden. Vi er overbevist om at bygget vil bidra til å styrke posisjonen vår ytterligere, at det gir oss et godt grunnlag til å vokse ytterligere. Det har kostet mye, men jeg er sikker på at det vil betale seg, sier Steenfeldt-Foss.
Venter fortsatt vekst
Markus Miele og Reinhard Zinkann var tilstede ved åpningen. De er fjerde generasjon som leder selskapet, etablert av deres oldefedre i 1899. Markus Miele sier ingen andre selskap i bransjen utvikler produktene sine for å vare i to tiår.
– Selv i de vanskelige tidene vi er inne i venter Miele en fortsatt vekst. Miele og Norge er en ”match made in heaven”. Norge var det første skandinaviske landet vi opprettet en avdeling, i 1969. Jeg er ikke i tvil om at det nye bygget vil bidra til en fortsatt vekst i Norge, sier Miele.
Reinhard Zinkann sier Mieles hovedfokus er å sikre varemerket og selskapets videre eksistent i lang tid.
– For oss handler det ikke om å tjene raske penger, forsikrer Zinkann.
Han sier det ikke er uvanlig at produktene går i arv fra en generasjon til den neste.
Ingen vil selge aksjene
Et spørsmål fra pressen om hvorvidt de 60 aksjonærene er enige i den langsiktige strategien, motiverer de to Miele-eierne og Norges-sjefen til en lang argumentasjonsrekke:
– Aksjonærene tenker også langsiktig, og har ingen grunn til å selge siden Miele har alltid tjent penger, sier Miele.
– Suksess er et godt lim, og holder selskapet sammen. Aksjonærene fra begge familier føler eierskap til produktene. Dette gir en enorm identifikasjon og stolthet over at de er en del av selskapet. Vi har arvet mye ansvar. De langt fleste blir værende i selskapet i hele sitt yrkesaktive liv, og vi har snakket med familier der flere generasjoner arbeider hos oss. Over alt møter vi stolthet og lojalitet, og det gir oss både stolthet - men også ansvar. Vi er bare et ledd i kjeden, og ønsker å gi selskapet videre til neste generasjon. Jeg ser ingen grunn til at kjeden skal brytes. I selskap der dette skjer, er det når identifikasjonen er borte - eller når man trenger penger. Ingen av disse elementene er tilstede hos oss, sier Zinkann.
En del av familien
– Vi i Norge føler også at vi er en del av familien. Når jeg er på besøk ved hovedkontoret blir jeg invitert hjem til begge eierne. Verdiene er langsiktige. Jeg tror ikke det er noen andre selskap i vår bransje som kunne tenkt på å investere i et slik bygg. Konkurrentene går gjerne den andre veien; de leier hus og flytter funksjoner til Stockholm. Handelen er viktig for oss, men vi vil selv være synlige i markedet gjennom et slik bygg, sier Steenfeldt-Foss.
– Hvis noen ville selge aksjene sine, ville min partner og jeg kjøpe disse selv - selv om vi hadde hatt gjeld resten av livet. Men det er ingen som vil selge, sier Zinkann.
– På utsiden ligner våre produkter på andre. Men innmaten er annerledes, og det må vi forklare. Vårt signalbygg er en del av dette. Siden vi har pengene, er det naturlig å eie selv, sier Miele.
– Nybygget er et statement til alle om at vi tror på og satser på det norske markedet. Vi trenger plass til å trene selgere og servicemedarbeiedere. Tidligere visste ikke drosjesjåførene hvor Miele holdt til, nå gjør de det, sier Zinkann.
Sosial status
– Fortsatt henter jeg dem på flyplassen, skyter Steenfeldt-Foss smilende inn og legger til at Miele i løpet av selskapets 113 årige historie bare har endret toppledelse tre ganger. Han sier ambisjonen for Norge er forsiktig vekst.
– Vi er mer optimistiske nå enn for bare to måneder siden. Det er en kamp i markedet, men vi tjener på kundenes vilje til å investere i kvalitetsprodukter og sterke merkevarer. Siden innskuddsrenten er lav er dessuten ikke sparing et sterkt alternativ, sier Steenfeldt-Foss.
– Kundene vil heller bruke penger på kvalitetsprodukter som varer, selvsagt reflekterer det også en sosial status, mener Zinkann.
Miele ble etablert i Norge i 1969 av Torleiv Blæsterdalen, som også var tilstede på åpningsarrangementet. I styrerommet henger portrettet av ham enslig på veggen. Steenfeldt-Foss er direktør nr. to i rekken; han tok over den 1. januar 2000.
Utfører servicen selv
– Vi har tre forretningsområder; hvitevarer til husholdninger, den profesjonelle avdelingen samt serviceavdelingen. Vi skiller oss fra mange konkurrenter ved at vi er opptatt av å gjøre servicen selv, sier Steenfeldt-Foss.
I 2011 solgte Miele i Norge for 655 millioner kroner, omsetningen er tredoblet de siste ti årene.
– Markedsandelen vår på hvitevarer i Norge er 17,5 prosent, denne andelen er doblet på ti år. Selskapet venter en omsetning på 700 millioner kroner inneværende regnskapsår, sier Steenfeldt-Foss og forteller at Miele nylig gjennomført en undersøkelse for å kartlegge kjennskapen til merkevaren.
Nr. to etter Sveits
– Av 1.000 spurte oppga 29 prosent Miele som det første varemerket de husket. Et tall som er enda hyggeligere, er hvilket merke folk helst ville velge. Her svarte over halvparten Miele, dette er fem ganger mer enn nummer to. Dette understreker posisjonen vi har blant norske forbrukere, mener Steenfeldt-Foss.
Når det gjelder salg av Miele-produkter per person, er Norge kun slått av Sveits - med Østerrike like bak på tredjeplass.
– Den sterke posisjonen vi har i Norge skyldes en konsekvent strategi gjennom mange år. Vi har alltid holdt fast ved de samme grunnverdiene. Norge er selvsagt et godt marked å selge kvalitetsprodukter, sier Steenfeldt-Foss.