Norden-sjef i LG Electronics, Bjørn Drabløs, mener 3D og oled er denne type teknologier. Det koreanske selskapet lanserte sin 55 tommer store oled-TV i Europa under et arrangement i Monaco 23. mai, i stedet for å vise den på IFA til høsten slik det ofte blir gjort.
– Vi ønsker å få så mye oppmerksomhet som mulig, og mener vi gjør dette bedre med et eget arrangement i stedet for å konkurrere med alle andre om oppmerksomheten på IFA. Vi ønsker med dette å skape en etterspørsel i markedet, sier Drabløs.
LG har invitert 400 gjester til arrangementet, av disse er 300 journalister fra hele Europa. Fagbladet Elektronikkbransjen får dekket reise og opphold av LG.
Deretter skal vi ta lederposisjonen for oled, og på sikt vil dette gjøre oss til nummer én
68.000 kroner
Selskapet viste på CES-messen i Las Vegas i januar en prototyp av oled-TVen på 55 tommer. Den gang ble det antydet en pris på mellom 50.000 og 60.000 kroner. I Monaco er prisestimatet 9.000 euro, tilsvarende 68.000 kroner.
– Vi vet ikke den nøyaktige prisen ennå. Når vi sier 9.000 euro er dette et røft estimat, den endelige prisen får vi bekreftet senere, sier Drabløs.
På CES ble det sagt at oled-TVen vil veie 7,5 kilo og ha en dybde på 4 millimeter. Nå er det klart at vekten blir 10 kilo og dybden 4,6 millimeter. TVene vil være tilgjengelig for salg i løpet av andre halvår. LGs nordiske representanter er spent på når de får sine første apparater.
– Vi gjør vårt beste for å få oled-TVene først fordi Norden er et premiummarked. Det er vi i ferd med å overbevise selskapet om, siden vi ser at vi selger mange av dagens dyrere modeller. Potensialet i Norden er langt større enn i de fleste andre europeiske markeder. Derfor er det viktig at vi er tidlig ute, sier Drabløs.
Tre oled-modeller
– Hvilke markeder konkurrerer dere med?
– De store, som Frankrike, Tyskland og Storbritannia.
– Er det slutt på tiden da nye teknologier kom først til Norden fordi vi blir regnet med et godt egnet testmarked?
– Dette har ikke vært en strategi for LGs del, men det er selvfølgelig noe vi ønsker. Vi diskuterer dette mye med hovedkontoret, fordi vi mener at hvis vi får produktene til å fungere i Norden vil de gjøre det hvor som helst - siden våre forbrukere er kresne med høye forventninger, sier Drabløs.
Nytt siden januar er at LG nå vet hvilke tre modeller som kommer på markedet.
– I gulv- og benkmodellene er elektronikken plassert i foten. For veggmodellens del er mottakeren plassert i en egen enhet som kan plasseres der man måtte ønske. I Norden vil vi lansere benk- og veggmodellen, sier Drabløs.
Hvit RGB
Kundene bør altså bestemme seg for hvor TVen plasseres, før de kjøper den. LG vil ennå ikke si hvor langt ut fra veggen skjermen kommer når den monteres med veggfestet.
– Det er per i dag dere og Samsung som har vist oled-TVer klare for levering til høsten, og dere har valgt ulike skjermteknolgier. Samsung viste på CES i januar oled med den tradisjonelle RGB-teknologien. LG kaller sin løsning White RGB (WRGB), der det i hvert piksel er fire sub-piksler. Tre av disse har fargefilter (RGB), og det fjerde er uten fargefilter – altså hvitt. Hva er fordelen med dette?
– Vi mener bildet blir bedre, med bedre kontrast. Produksjonen blir mer effektiv, og gjør oss mer konkurransedyktige, sier Drabløs.
Ifølge en pressemelding skal det ekstra og hvite pikselet gi LG et forsprang på konkurrerende oled-apparater, som benytter tradisjonelle RGB-innstillinger.
50.000 i år
– Nyanser og toner er også blitt bedre ved hjelp av LGs fargealgoritme, som gjør fargene mer virkelighetstro og behagelige å se på, heter det.
– Hvem kommer til å kjøpe de første oled-TVene?
– Innovatørene, de som vil ha det siste nye, det beste med det kuleste designet. Dette er en ganske stor gruppe i det nordiske markedet. Jeg tror ikke problemet blir å selge produktene, men å få tak i nok varer til å dekke behovet. I hvert fall i de første månedene, sier Drabløs.
– Hvor mange oled-TVer forventer LG å selge globalt og i Norden?
Drabløs svarer noe motvillig på dette spørsmålet:
– LG har sett på markedet og hva som har skjedd ved tidligere lanseringer av nye teknologier. Via hovedkontoret har vi fått tall fra et analyseselskap som venter et totalsalg av oled-TVer fra alle leverandører på 50.000 i år, 700.000 neste år og 6,7 millioner i 2014.
Vil bli størst
– WRGB-teknologien er utviklet ved LG Display, som er et datterselskap av LG Electronics. Vil alle fabrikanter få tilgang til denne?
– På sikt tror jeg vi må regne med.
LGs oled-TV skal ifølge pressemeldingen være ekstremt mye hurtigere enn LED/LCD-modellene, med en responstid på 0,02 millisekunder.
– Det gjør at bildene blir skarpe og krystallklare også ved hurtige bevegelser. Ettersom oled-TVen ikke benytter pærer eller omfattende støttemateriale, har ingeniørene klart å lage en papirtynn TV, heter det.
– Hvilke markedsandeler har de to koreanske selskapene i Norden?
– Vi mangler eksakte tall for Danmark og Norge, men jeg anslår at Samsung har 35 prosent, mens vi med 15 prosent er nummer to i markedet.
– Hvilke ambisjoner har dere?
– Vi skal bli nummer én, det har vært ambisjonen hele tiden.
Tokjerne-prosessor
– Hva gjør dere for å lykkes med dette?
– Vi fokuserer på 3D, og ser at interessen er ekstremt voksende. Deretter skal vi ta lederposisjonen for oled, og på sikt vil dette gjøre oss til nummer én, sier Drabløs.
Også LGs oled-TVer vil få passiv 3D-teknologi, med mulighet for brukerne til å justere dybden i 3D-bildet. Apparatene får også 2D til 3D-konvertering. Tilkoblingsfunksjonen Smart Share Plus skal gi tilgang til innhold fra eksterne enheter som bærbare datamaskiner, mobiltelefoner, nettbrett og minneenheter. En skjermdelingsfunksjon skal kunne strømme TV-innhold til eksterne enheter som smarttelefoner eller nettbrett via det trådløse nettverket. LGs fjernkontroll Magic Remote skal gi brukeren fire alternativer: stemmestyring, rullehjul, bevegelse samt pek og klikk. Oled-TVen har fått tokjerneprosessor, for bedre å kunne håndtere smart-TV-funksjonene.
God portefølje
Norden-sjef Drabløs sier at LG når det gjelder TV generelt satser sterkest fra midtsegmentet og oppover.
– Vi er representert i alle segmenter, men vi ser at det norske markedet ønsker høykvalitets-TVer med god bildekvalitet og design. Kundene er villige til å betale prisen for dette, og det representerer et større segment hos oss enn i andre europeiske markeder. Vi har en god portefølje i år som er ekstremt godt mottatt, og vi ser at strategien fungerer bra for Norden, sier Drabløs.
– Hva vil du si om LGs historie i Norden så langt? Dere startet omtrent samtidig og på lik linje med Samsung, hva har gjort at de har tatt en såpass mye større markedsandel?
– Samsung har en annen strategi enn det vi har hatt. De har vært fremgangsrike spesielt på TV, var tidlig ute med led og tok lederskap her. Vi har planer om å gjøre det samme på 3D og oled, og regner med at vi skal ta dem igjen i løpet av ikke alt for lang tid.
Vil bli mer synlige
– Det koster å ta markedsandeler, når skal dere bli mer synlige?
– Vi bruker mye penger allerede nå, men kanskje ikke så mye i massemedia. Vi bruker store ressurser i butikk, i fokusert markedsføring og på å bygge merkepreferanse. Vi fokuserer investeringene for å få mest mulig effektivitet ut av dem. Hvis spørsmålet ditt er når vi skal gå på TV og gjøre noe stort, er min plan å gjøre det med oled.
– Hvordan klinger LG som varemerke i norske ører?
– Positivt. Vi har hatt en del utfordringer historisk. Disse har vi løst, og vi har fått på plass en veldig bra serviceorganisasjon som gjør at vi kommer godt ut i alle serviceundersøkelser vi gjør. Produktene har en veldig høy kvalitet, og dette begynner både butikker og sluttkunder å få øynene opp for. Vi er i medvind for tiden med et bra momentum, spesielt på TV-siden, sier Drabløs.
Ultra High Definition
En annen nyhet fagbladet Elektronikkbransjen så på CES i januar, som også blir vist i Monaco, er 4K-TVen som LG kaller Ultra High Definition. Oppløsningen er fire ganger så stor som på en full HD-skjerm, og LG vil til høsten lansere en modell på 84 tommer. Prisen er ventet å ligge i underkant av oled-TVene.
Utfordringen med 4K er tilgang til innhold, fire ganger høyere skjermoppløsning krever fire ganger større datamengde. Ved avspilling av innhold med lavere oppløsning brukes ulike oppskaleringsalgoritmer.
Som vi tidligere har skrevet, er det lite kjent at LG tilbyr full HD (1080i) gjennom passive briller på sine øvrige 3DTVer etter fjorårets oppdatering. Ifølge selskapet får man til sammenligning på tradisjonelle full HD 3D-TVer 540p gjennom passive 3D-briller, mens LG har lykkes i å gjengi 1080i gjennom brillene. På 4K-modellen kommer man opp i 1080p med passive briller.