ALT KLART FOR SMART

– LG har en unik posisjon når det gjelder å ta en viktig rolle i veksten av markedet for smarthjem-produkter.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Eugene Woo, som leder LGs avdeling for strategiske allianser og investeringer.

– Vi støtter åpne protokoller og har utviklet en egen plattform slik at mange av våre produkter kan styres via apper med én gang de kommer ut av esken. Disse er også åpne for tredjeparts-utviklere, sier Woo.

Han sier LG tilbyr en lang rekke smarte produkter, som kjøleskap, ovner, IP-kamera, vaskemaskin, tørketrommel, robotstøvsuger og air condition. Snart kommer de også med belysning.

Her spiller detaljhandelen en viktig rolle, siden det bygges opp en ny kategori

– Vi er med i AllSeen Alliance, med åpen kildekoding som gjør det mulig å kommunisere med produkter fra flere produsenter. Når det gjelder samarbeid med andre aktører, er vi kommet lengst i USA. Blant disse er ADT, som er størst på sikkerhet i USA, og vi har utviklet et sikkerhetskamera som kan koples til deres system. Dette selges hos BestBuy, og er første gang et ADT-produkt er tilgjengelig i detaljhandelen, sier Woo.

Detaljhandelen viktig

Han forteller at LG også samarbeider med flere bilprodusenter, for å kople bilen til smarthjem-løsningene.

– På IFA lanserte vi ThinQ-sensorene, som kan koples til produktene i hjemmet. For eksempel kan de registrere når vaskemaskinen slutter å vibrere og at vasken dermed er ferdig, at døra på kjøleskapet åpnes og lukkes, starte og stoppe air conditionen automatisk via IR hvis den registrerer at temperaturen eller luftfuktigheten er innenfor en oppgitt ramme, eller starte robotstøvsugeren. Det kan høres enkelt ut, men gir brukeren stor nytte, sier Woo.

Han sier LG ønsker å fremme det smarte hjemmet gjennom samarbeid med detaljhandelen, der de viser kundene hvilke muligheter som finnes.

Konsolidering

– Markedet er fragmentert, og det vil ta litt tid før ting konsoliderer. Alle forstår at produktene må snakke sammen, og at svært få forbrukere kun vil ha ett varemerke i hjemmet. Vi ser en integrasjon mellom smartløsninger fra tjenesteleverandører og gjør det selv-produkter. Her spiller detaljhandelen en viktig rolle, siden det bygges opp en ny kategori, sier Woo.

Han sier sikkerhet og energi er de to fokusområdene for LG, og viser til at gjenomsnittsamerikaneren i bruker 50 dollar i måneden på sikkerhet.

– Vår koreanske konkurrent har kjøpt et selskap i USA for å gå inn på smartmarkedet den veien, mens vi satser mer på et samarbeid med andre, sier Woo.

Han tror mye vil falle på plass i løpet av 12-24 måneder.

– Vi håper at de ulike produktene da kun vil ha et par standarder. Alle Windows 10-enheter har AllSeen-teknologi, og alle våre smart-TVer har fra 2012 støttet teknologien, sier Woo.

Powered by Labrador CMS