Det sier markedssjef Frank Otterbeck i Sony Mobile Norge, når vi møter ham på Slottsfjell-festivalen i Tønsberg midt i juli. I sommer er selskapet tilstede her og på Palmesus-festivalen i Kristiansand, der de blant annet tilbyr lading av mobiltelefoner, og i samarbeid med Elkjøp selger lommeladere og høyttalere.
– Hva betyr det for Sony å være tilstede på disse musikkfestivalene?
– Det betyr veldig mye, at vi treffer målgruppen fra 18 til 29 år. Vi ønsker å få dem til å forstå at det finnes annet enn epler og pærer, og vise dem hva vi kan tilby for eksempel med kamerafunksjonalitet og batteritid, sier Otterbeck.
Festivalene treffer en målgruppe som er interessert i ny musikk, som er innovative og følger med i tiden. Dette hører sammen med ny teknologi fra mobilbransjen
– På hvilken måte gjør dere det?
– Når du er på festival går det gjerne mye strøm på mobilen. Derfor hjelper vi folk med å fylle på strøm, på hvilken som helst mobil. Når de kommer hit for å lade, får de samtidig prøve den helt nye Xperia X som er vårt flaggskip i sommer. I tillegg samarbeider vi med Elkjøp, som selger lommeladere både fra Sony og Sandström, samt små og bærbare høyttalere. Hvis man er virkelig uheldig mister man eller knuser mobilen sin; da får man kjøpt en ny Sony-telefon til en veldig god pris. Dette er et unikt festivaltilbud vi har i juli, i samarbeid med Elkjøp, både her på området, i festival-appen og i nettbutikken til Elkjøp, sier Otterbeck.
Låner ut Xperia X
Når Sony låner ut mobiltelefoner, er disse utstyrt med et abonnement fra ice.net med fri data, slik at folk kan være på sosiale medier.
– Vi har 40 mobiltelefoner som konstant er på utlån, og folk er veldig glade for at de kan være på nett mens de lader mobilen sin. Samtidig får de testet kameraet på Xperia X, som er ekstremt godt, og de rekker kanskje å erfare at batteritiden vår er langt bedre enn hos konkurrentene, sier Otterbeck.
– Hvor store kostnader er det forbundet med å være tilstede her på Slottsfjell?
– Vi sponser selve festivalen og leier plass til standen. I tillegg kommer produksjonen av standen og bemanningen. Dette er en stor satsing, men gir oss mulighet til å møte våre kunder og samarbeidspartnere, sier Otterbeck.
Just Cruzin’ Production (JCP) er byrået Sony samarbeider med.
– De er utrolig flinke og har lang erfaring med slike arrangement, sier Otterbeck.
Sony synlige
Som en del av sponsor-avtalen preger Sonys logo armbåndene alle festivaldeltakerne må ha på for å komme inn på området, og de er tilstede i Slottsfjell-appen.
– Vi har en sentral plass i appen der man kan kjøpe Sony-produkter hos Elkjøp, med en egen kode for å få våre festivaltilbud. I tillegg har vi integrert oss slik at man får et varsel når det er 15 prosent strøm igjen på mobilen, med beskjed om at man får ladet mobilen hos oss. Via et kart vises det hvor vi er, enten her på festivalområdet eller på festivalcampen. Det siste er nytt av året, og vi har satt opp selvbetjeningsskap der man kan låse inn mobilen mens den lades, sier Otterbeck.
Han trekker også frem Snapchat-kanalen, som han sier Sony satser hardt på i sommer.
– Vi har rekruttert en reporter gjennom NRJ Radio som er tilstede på de store festivalene der vi er inne som sponsor, men også andre steder. Dette er en veldig morsom kanal som mange følger, sier Otterbeck.
– Hva har dere lagt vekt på når dere har funnet frem til festivalene dere sponser?
– At festivalene treffer en målgruppe som er interessert i ny musikk, som er innovative og følger med i tiden. Dette hører sammen med ny teknologi fra mobilbransjen.
– Passer Sonys satsing på festivalsommeren med dine personlige interesser?
– Jeg er veldig glad i musikk, og synes festivalsommeren alltid er like deilig, smiler Otterbeck.
Samarbeidet med Slottsfjell-festivalen har vart i ti år, og startet året før Otterbeck begynte i Sony.
Relevant sponsor
– Vi har prøvd å beholde sponsorene som var med fra starten; de som hadde troen på oss da vi var en liten festival med tusen mennesker. De er vi evig takknemlige overfor, og Sony er i høyeste grad en av dem, sier Gunder Gundersen.
Han er medeier i Slottsfjell-festivalen, og en av tre som arbeider med festivalen på årsbasis. Hans hovedansvar er alle avtalene som ikke handler om artistene og musikken.
– Hva betyr samarbeidet med sponsorer som Sony for dere?
– Det er viktig for oss å knytte oss opp mot en såpass sterk merkevare som Sony. De tilbyr et relevant produkt; mobiltelefonen er blitt et stadig viktigere verktøy og en del av festivalopplevelsen. Man ønsker å dele bilder, sjekke hvem som spiller når og hvor, og finne ut hvor resten av gjengen er. Da går man fort tom for strøm, og mange setter nok pris på at Sony og Elkjøp kan hjelpe dem med dette her på området, sier Gundersen.
Årets festival er den fjortende på Slottsfjell, og de omsetter for rundt 70 millioner kroner.
– Hvor store er dere i norsk sammenheng?
– Det er mange måter å måle dette på, men i og med at vi har økt fra tre til fire dager og har et langt større klubbkonsept og festivalområde enn Øya-festivalen i Oslo, er vi kanskje Norges største festival akkurat nå. Vi har 80.000 billettkjøpere, med 20.000 hver dag til festivalen og klubbkonseptet, sier Gundersen.
Elkjøpere på festival
Under Slottsfjell-festivalen stiller Elkjøp med medarbeidere fra varehusene i Sandefjord og Horten. André Bergan og Aleksander Kristensen ved Elkjøp Sandefjord er to av dem som selger lommeladere og høyttalere på Sonys stand.
– Dette er veldig gøy. Det er mange hyggelige folk her og bra artister, sier Bergan.
– Er det mange som kjøper nødladere?
– Det går det mye av, særlig på kvelden når folk går tom for strøm. De er glade for at vi selger disse, slik at de får brukt telefonen sin, sier Kristensen.
– Da denne aktiviteten dukket opp; var det rift om plassene?
– Vi var mange som ville være med, og det er folk her fra kasse, lager og butikken generelt. Til og med varehussjefen har vært med her, sier Bergan.
– Har det noe å bety for Elkjøp at publikum møter kjeden her?
– Jeg håper det, at det gjør oss synlige, sier Bergan.
Frank Otterbeck i Sony Mobile forteller at de i løpet av Palmesus og Slottsfjell ladet 10.500 mobiltelefoner.
– Dette ga oss en enestående anledning til å personlig kommunisere vårt budskap. Samtidig testet 650 potensielle kunder Xperia X i svært hyggelige omgivelser, og vi fikk mange nye følgere i sosiale medier, sier Otterbeck.