I fjor ble han ansatt som en av to nordiske salgssjefer i selskapet, som ifølge Elshøy nå for alvor satser på Norge.
– At vi er flere ansatte i Norge sier sitt om vekstambisjonene. Vi skal være en betydelig aktør innen robotstøvsugere, gjerne i de litt høyere prisklassene, sier Vidar Elshøy til fagbladet Elektronikkbransjen.
Neato har nå tre nye modeller på markedet; D8, D9 og D10.
Annonse
– Dette er syvende generasjonen robotstøvsugere fra Neato, og D-formen er med videre. Kombinert med en bred børste i front er dette den beste måten å rengjøre hjørnene på. Støvet ligger sjelden i hauger midt på gulvet, så det er i hjørnene man må være god. Det er enkel fysikk at de runde robotene ikke kommer like godt til, sier Elshøy.
Han sier den største forskjellen på D8, D9 og D10 og de foregående modellene er det som ikke sees; programvaren.
Fem timer driftstid
– Oppdateringen er betydelig, den er vesentlig mer brukervennlig og forbedret, og vet kommer dessuten stadige oppgraderinger også etter at roboten er tatt i bruk, sier Elshøy.
Med 28 centimeter er de over dobbelt så brede som på de fleste runde robotstøvsugere
De tre nye modellene i Premium D-serien har en driftstid på 100, 200 og 300 minutter, som skal holde til 70, 150 og 250 kvadratmeter. Toppmodellen har et HEPA-filter som skal fange opp 99,97 prosent av allergener, så små som 0,3 mikron.
Annonse
– Dette reduserer luftveisproblemer som astma og allergier, og filteret kan også kjøpes som tilbehør til de to andre modellene, sier Elshøy.
D10 har en Helix Multi-Surface hovedbørste, som skal være 50 prosent mer stillegående på harde overflater, mens de to andre har en Spiral Combo-børste.
– Begge børstetypene er blant de bredeste på markedet, med 28 centimeter er de over dobbelt så brede som på de fleste runde robotstøvsugere. Dette effektiviserer støvsugingen, og roboten trenger færre passeringer for å dekke gulvet. Kombinert med presis navigering representerer dette et godt valg for kundene, sier detaljhandelsspesialist Thomas Børde i Neato.
LiDAR-teknologi
Han var tidligere i selskapet Hør, og drev i en årrekke Spaceworld-butikken på Karl Johans-gate i Oslo. Her møtte han Elshøy som da var i Canon, før han begynte i Wilfa før han i fjor gikk til Neato.
Alle de tre nye D-modellene har LaserSmart-teknologi, av samme type LiDAR-teknologi som finnes i mange selvkjørende biler for å støtte SLAM-navigasjon (Simultaneous Location And Mapping).
– Dette betyr at de ikke kjenner igjen hundebæsj eller andre uhumskheter som bør unngås, slik roboter som bruker kameranavigasjon gjør?
Annonse
– Det stemmer. Det er verken mikrofon eller kamera i våre roboter, og dette er et bevisst valg på grunn av sikkerhet og personvern. Vi selger ikke dataene våre, robotene våre kan ikke høre hva du sier, og de kan ikke kjenne igjen ansikter via et kamera. Når du får inn en Neato i huset, er det ingen spion som får tilgang til hjemmet ditt, men en robotstøvsuger, sier Elshøy.
LiDAR-teknologien gjør det mulig for Neato å rengjøre i svakt lys eller helt mørke forhold, inkludert om natten og under møbler, og Neato tilbyr også kryptering for å lagre kartleggingskoordinatene på produktene og i skyen.
– Støvkammeret er det samme på de tre modellene, og det er med sine 0,7 liter relativt stort sammenlignet med andre, sier Elshøy.
Max Boost
D8 og D9 har to modi; økonomi og turbo, mens D10 i tillegg har Max Boost.
– Alle tre modeller er godt egnet hvis du har husdyr, ikke minst D10 som får opp enda mer på max styrke, sier Elshøy.
Robotstøvsugere er blitt en del av støvsugerparken til folk
Robotene styres gjennom MyNeato-appen.
– Denne forenkler oppsettet og opprettingen av virtuelle soner. Du kan legge inn soner som ikke skal støvsuges, planlegge rengjøringsrutiner, motta varsler fra roboten og administrere flere plantegninger, sier Børde.
– Hvordan blir du beskrive markedet for robotstøvsugere?
– Det er fortsatt et forholdsvis ungt marked. Alle piler peker rett oppover salgsmessig, produktet er akseptert, og vi ser for oss at det blir solgt opp mot 200.000 robotstøvsugere til norske husholdninger i 2022. Robotstøvsugere er blitt en del av støvsugerparken til folk, der de gjerne har to eller tre støvsugere. Mange er førstegangskjøpere, men noen har også begynt å skifte ut den første de kjøpte, sier Elshøy.
– Hvor langt er den teknologiske utviklingen kommet?
– Våre nye modeller er noe helt annet enn de første robotstøvsugerne som dukket opp på markedet for noen år siden. I framtiden vil det komme nye funksjoner som gjør produktene enda mer brukervennlige, bedre løser selve rengjøringsoppgavene og de hindringer som finnes. Målet er jo å lage produkter som gjør husarbeidet like bra som mennesker, eller bedre, sier Elshøy.
San Jose
Neato Robotics er et amerikansk selskap, men har i dag tyske eiere.
– Selskapet ble startet i 2005 ved Stanford University, og visjonen var å lage husholdningsprodukter som gjør husarbeidet enklere. Eiere i dag er tyske Vorwerk & Co. KG, all utvikling skjer ved hovedkontoret i San Jose i California, og produksjonen skjer i Kina.
– Hva slags posisjon har robotstøvsugere ute i butikkene i konkurranse med andre produktgrupper?
– Dette er en økende kategori, som får stadig større plass. Noen tenker nok at det bare er å plukke med seg den modellen man har fått anbefalt av venner og familie, eller lest om i en test, men jeg har inntrykk av at dette er en viktig kategori for butikkene der de trenger opplæring for å gi kundene god hjelp, sier Børde.
– Hvordan skiller Neato seg fra konkurrentene ute i butikk?
– D-formen i seg selv gjør at vi skiller oss ut. Våre produkter står bedre fram i hyllene, de gir en svært god og premium kvalitetsfølelse, og er noe annet enn mylderet av runde modeller, sier Elshøy.