Oral-B eies av det amerikanske konsernet Procter & Gamble, og utvikles ved Brauns senter i Kronberg utenfor Frankfurt i Tyskland. Selskapet dominerer markedet for elektriske tannbørster, med sitt runde og oscillerende roterende børstehode. Nå lanseres Trizone, et børstehode som ser mer ut som en vanlig tannbørste.
Christian P. Mandl er seniorforsker ved forsknings- og utviklingssenteret til Braun i Kronberg. Han sier Trizone er rettet mot dem som hittil ikke har skiftet fra manuell til elektrisk tannbørste.
– Enkelte tror ikke en liten og rund tannbørste ikke gjør jobben godt nok, kanskje fordi de mener det ikke er plass til nok tannkrem på den. Derfor har vi utviklet Trizone. Den ser ut som en manuell tannbørste, men fjerner hundre prosent mer plakk. Det er plass til mer tannkrem på den enn de runde børstehodene, og det blir mer skum. Med den runde oscillerende og roterende børsten tar man tann for tann, med Trizone kan man børste akkurat som man vil, sier Mandl.
Man kan bruke den samme motoren, og veksle mellom Trizone og de oscillerende børstene
Like effektive
Han anbefaler derimot ingen som bruker det runde børstehodet og er fornøyd med det å bytte.
– Vi har gjennomført tester som viser at begge modellene fjerner like mye plakk, sier Mandl.
På et pressemøte i Kronberg, der fagbladet Elektronikkbransjens medarbeider deltar på Procter & Gambles regning, demonstrerte Oral-B forskjellen på deres nye Trizone og de soniske børstene de selv og Philips tilbyr.
– De soniske børstene vibrerer, mye fortere, med en liten vinkel. Trizone har større bevegelser og fjerner plakk bedre. På Trizone har tuppen en annen vinkel for å fjerne plakk best mulig, sier Mandl og kommer med et lite sleivspark til Philips’ Sonicare:
– Vi har sett en undersøkelse som viser at Sonicare rengjør tennene like godt om du bruker børsten med motoren slått av eller på.
Peter Wallentin, PR-sjef for Oral-B hos Procter & Gamble i Norden, sier de soniske tannbørstene utgjør en liten del av salget deres.
Om hverandre
– De fleste vil ha oscillerende roterende børster, sier Wallentin til fagbladet Elektronikkbranjen.
Trizone pulserer 40.000 og roterer 8.800 ganger per minutt, det samme som den runde varianten fra Oral-B.
– Vi håper Trizone vil gi flere en sunnere tannhelse. Man kan bruke den samme motoren, og veksle mellom Trizone og de oscillerende børstene. Vi har gjennomført forbrukertester der det går frem at 95 prosent av dem som tidligere hadde brukt en manuell børste ville fortsette med Trizone, sier Mandl.
Av de oscillerende og runde børstehodene finnes det flere modeller for ulik bruk, blant annet en som polerer bort misfarging av tenne fra kaffe, rødvin og sigaretter. Etter hvert vil Oral-B også lansere flere Trizone-modeller.
I Norge bruker rundt 18 prosent elektriske tannbørster, mens 60 prosent sier de er åpne for å prøve det, ifølge Wallentin. Oral-B selger sine elektriske tannbørster i de fleste kanaler; elektrofaghandelen, skjønnhet og dagligvare.
Størst verdi hos elektro
– Hos dagligvaren selges det et stort volum, men de selger rimeligere modeller og nye børstehoder som tilbehør. Elektronikkjedene står for det største salget i verdi, med de dyrere og bedre modellene, sier Wallentin.
Ved forsknings- og utviklingssenteret i Kronberg legger Braun vekt på å vise hvilken positiv effekt elektriske børster har på tannhelsen. Wallentin sier det er en utfordring å formidle dette til sluttkundene
– Tannbørster er kanskje ikke like spennende som annen elektronikk, men tannpleie blir stadig viktigere for folk. Vi har rapporter som sier at hele kroppens helse påvirkes av munnhelsen, sier Wallentin.
Procter & Gamble vil kjøre tung markedsføring av Trizone, i etermedia, blader og aviser. Ute i butikkene vil det plasseres egne demonstrasjonsløsninger, slik at kundene får ta og føle på det nye produktet.
– Dessuten arbeider vi tett sammen med tannlegene, noe som er svært viktig for å øke kunnskapen, sier Wallentin.
Tilbehør og komplette sett
Trizone blir solgt både som separate børster og komplette sett med håndtak i modellene 500, 1000, 3000 og 5000. De ulike hodene kan brukes på alle håndtakene fra Oral-B.
– Hvem er konkurrentene deres?
– Konkurranse har vi ikke bare fra elektriske tannbørster, men fremfor alt fra manuelle tannbørster. Det viktigste for oss er å kommunisere fordelene med en elektrisk tannbørste til de 60 prosentene som bruker manuell tannbørste, men sier de er åpne for å prøve elektrisk. Oral-B har en betydelig del av markedet, en konkurrent er Philips med sin soniske børste, sier Wallentin.
Eva Kaiser leder enheten for munnhygiene ved forsknings- og utviklingsavdelingen i Kronberg. Hun sier det er anbefalt å børste tennene to ganger om dagen, hver gang i to minutter.
– Folk flest børster tennene for kort tid, og de som bruker manuelle tannbørster gjør det feil – de skrubber i stedet for å børste. I snitt kjøper folk 1,7 tannbørster per år, det burde vært fire, sier Kaiser.
Hun sier det beste er å bruke sirkulære bevegelser, deretter å børste fra tannkjøttet og ut.
Større datakraft enn Apollo
– 65 prosent børster horisontalt, hvilket ikke er å anbefale, sier Kaiser.
Hun forteller at tannbørster i tidligere tider har vært forbeholdt de velstående, inntil nylon ble oppfunnet i 1938.
Med en elektrisk tannbørste fjernes 70 prosent av plakk i løpet av ett minutt, mens det med en manuell børste tar tre minutter. Kaiser legger vekt på at Oral-Bs elektriske tannbørste har en 3D-bevelse, både sirkulært og frem og tilbake.
– Mange glemmer at en elektrisk tannbørste har en innebygd datamaskin, faktisk med 20 ganger større datakraft enn den som landet Apollo-raketten på månen, smiler hun.
I Oral-Bs nye toppmodell i Triumph-serien, som ble lansert i fjor, lyser et rødt lys hvis man børster for hardt. Ignoreres det røde lyset, reduseres hastigheten på tannbørsten med 35 prosent til trykket lettes.