Lise Ludvigsen er sjef for Philips i Norge. Her er hun fotografert på IFA-messen i 2018, med den elektriske tannbørsten SoniCare Diamond Clean. Foto: Stian Sønsteng

PHILIPS VIL SELGE UT SMÅELEKTRISK

Philips rendyrker helsesatsingen og vil selge divisjonen for små husholdningsapparater, som i fjor omsatte for 2,3 milliarder euro.

Publisert

Royal Philips BV vil med dette fullføre omstillingen til helseteknologi, ved å selge ut den siste delen av virksomheten som ikke passer inn i satsingen på sykehusutstyr og personlige helseprodukter, skriver Reuters.

Nyheten kom frem i en børsmelding fra det nederlandske selskapet datert 28. januar i år.

– Denne virksomheten passer ikke strategisk inn i vår fremtid som et ledende selskap innen helseteknologi, sa Frans van Houten, som er president i Royal Philips BV, ifølge Reuters.

God margin

Philips tar i løpet av 12-18 måneder sikte på å skille ut divisjonen for småelektriske husholdningsprodukter, som blant annet produserer kaffemaskiner, støvsugere, luftrensere og luftfrityrkokere. Ifølge van Houten har divisjonen en tosifret fortjenestemargin, denne er litt lavere enn snittet for selskapet.

Virksomheten passer ikke strategisk inn i vår fremtid som et ledende selskap innen helseteknologi

Philips har tidligere solgt ut avdelingene for audio, TV og belysning. Her lever varemerket videre gjennom selskapene som lisensierer dette.

– Uavhengig av eierform vil vi fortsette å skape verdi i markedet og søke å gjøre hverdagen til våre forbrukere litt bedre også i årene fremover, sier Lise Ludvigsen, sjef for Philips i Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS