VIL TILBY ANNERLEDES PRODUKTER

– Princess er vel kjent som merket som har litt annerledes produkter. Våre basisprodukter er selvsagt viktig, men tilfører ofte innovative løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Jan Pettersson i Retro Electric AS, som i tillegg til Princess distribuerer Bionaire og Swiss Diamond i Norge. Selskapet ble etablert av Pettersson i Norge i 1995, og utvidet i 2003 virksomheten til Sverige og i 2008 til Danmark og Finland. Selskapet har sentrallager i Kungsbacka utenfor Gøteborg. Pettersson har i år flyttet sitt kontor fra Bergen til Leirsund utenfor Oslo.

På IFA viste Princess sine produkter i en buss mellom messehallene.

– Vi kaller bussen Princess Cooking Academy, og den kjører til vanlig rundt i Nederland for å vise hvordan man lager mat og drikke med våre produkter, sier Pettersson.

I stedet for å komme med en ny variant av et kjent konsept, ønsker Princess å finne nye løsninger som tilfører noe nytt til produktgruppene

Eid av WMF

Princess er eid av WMF-gruppen. I Tyskland lanseres Princess-produktene under navnet Petra, som dermed profileres på selskapets utstilling inne i messehallene. De to siste varemerkene i gruppen er WMF og Nova.

– Hvilke produktnyheter viser Princess på IFA?

– Vi har alltid vært store innen det som på engelsk kalles Fun Cooking, og vi viser flere nye konsept her på IFA. Tidligere har vi hatt fondue-sett, rackletter og Table Chefs. Nå viser vi første gang Dinner 4 All, som er en personlig grill og et porselensfat i en samlet størrelse som en stor tallerken. Grillen holder samme temperatur som våre Table Chefs, og når man sitter rundt bordet kan man selv tilberede maten man ønsker. Den selges i sett på to og fire enheter, sistnevnte koster rundt 2.000 kroner, sier Pettersson.

Yonanas-sorbet

Sorbet-maskinen Yonanas brukes sammen med frossen frukt.

– Man tar frukten ut av fryseren 10-15 minutter før man presser den gjennom maskinen. Yonanas er mye enklere å bruke enn iskremmaskiner, der man trenger melk, fløte og andre tilsetninger. Her bruker man kun ren frukt, og resultatet er både godt og sundt. Prisen er rundt 600 kroner, og vi har fått den inn hos kjeder som Expert, Elkjøp og Jernia, sier Pettersson.

Slow Juicer har en motor som bare gir 40 omdreininger per minutt.

– Takket være denne presses fruktsaften ut, i stedet for at den sentrifugeres. Dermed får man ut 86% mer enzymer og vitaminer fra frukt og grønnsaker, og vi tror denne typer produkter vil ta over mye av salget fra saftsentrifugene, sier Pettersson.

Opp-ned-smoothie

Den nye smoothie-maskinen fra Princess har en ny formfaktor.

– Det er en ny idé, der motorenheten sitter på toppen. Du lager en porsjon i et medfølgende beger som skrus fast i motoren. Når det snus opp ned starter motoren automatisk, etterpå kan smoothien nytes rett fra begeret. Denne kommer til å koste rundt 300 kroner, sier Pettersson.

– Dere har mange nye og rimelige produkter, som kanskje ikke folk visste de trengte. Er dette produkter som blir brukt, eller havner de i en bod etter hvert?

– Vi håper selvsagt at produktene blir brukt hele tiden, men det er begrenset hvor mye plass folk har på kjøkkenet. I stedet for å komme med en ny variant av et kjent konsept, ønsker Princess å finne nye løsninger som tilfører noe nytt til produktgruppene, sier Pettersson.

Byggeklosser

Som et eksempel på dette nevner han konseptet Compact 4 All, der man kan bygge sammen fire like store enheter som en kube - eller sette dem ved siden av hverandre.

– I denne serien har vi en sitruspresse, brødrister, kaffetrakter og vannkoker. På svært liten plass får man altså plass til fire maskiner, disse kan også koples sammen slik at man kun får én strømledning som skal settes i veggen. Serien kommer i matt hvit utførelse, og vil koste 500 kroner per enhet når de kommer i handelen før jul, sier Pettersson.

Retro selger i dag Princess, Bionaire som er eksperter på luftrensing, og de har nylig startet med Swiss Diamond som leverer kjeler og gryter produsert i Sveits.

– Disse har et egenutviklet slippbelegg, som til og med inneholder diamantstøv som skal gjøre den mer holdbar, sier Pettersson.

Powered by Labrador CMS