Karsten Berner (t. v.) og William Thomas foran bygget Retail Repair og Retail Support flytter inn i, ved det tidligere Statoil-anlegget på Fargerstrand. Foto: Stian Sønsteng
– Med økt interesse for et sentralisert og frittstående verksted trenger vi større lokaler, sier William Thomas og Karsten Berner i Retail Repair.
I november flyttet selskapet inn i et bygg på 3.500
kvadratmeter, ved det tidligere Statoil-anlegget på Fagerstrand, i Nesodden
kommune sør for Oslo.
Retail Repair AS ble etablert i 2020 av Morten Berner, og er
en avlegger av Retail Support Norge AS, som han grunnla i 2018. Berner eier 80
og 70 prosent av de to selskapene, som har henholdsvis ti og 60 ansatte.
– Synergieffekten av selskapene er viktig. Retail Repair
ville ikke eksistert uten Retail Support. De er ute i butikkene, møter kundene,
og forteller at vi også tar reparasjoner. Typisk blir vi da kontaktet av dem
som hører vi er et uavhengig verksted med konkurransedyktige priser og
leveringstider. Vi har satset på et sentralisert verksted, i stedet for å ha
mange mindre lokasjoner. Frakttidene er ganske like uansett hvor i Norge
produktene sendes fra, og vi er mer effektive med alt samlet på ett sted, sier William
Thomas.
Annonse
Repair og Support
Han er daglig leder i Retail Repair, og vi møter
ham i slutten av oktober sammen med driftssjef Karsten Berner. De to samarbeider nært, også i
forbindelse med flytteprosessen til nye lokaler. At driftssjefen har samme
etternavn som eieren, er fordi førstnevnte er sønnen til sistnevnte.
Mens Retail Repair er et verksted, driver Retail Support hovedsakelig
med varepåfylling og ombygging av butikker, med partnerselskap i Sverige,
Danmark og på Island.
Retail Support fikk stadig spørsmål om selskapet også kunne utføre service og reparasjoner
– Retail Support fikk stadig spørsmål om selskapet også
kunne utføre service og reparasjoner, og de første produktene Retail Repair
begynte med var robotgressklippere og hageprodukter fra Worx. Siden har det
kommet inn flere merker, og vi har i dag Worx, Landscape, Gardena, McCulloch, ImBox,
Sheppach, Ava, Roborock og Ecovacs, sier driftssjef Karsten Berner.
Annonse
– På grunn av den økte varemengden og den daglige flyten av
hva som skal inn og ut, flytter vi nå inn i et eget og større bygg med et
skikkelig varemottak, sier daglig leder William Thomas i Retail Repair.
I tillegg til ti fast ansatte i Retail Repair, kommer noen på
tilkalling i sommerhalvåret.
– For å holde reparasjonstiden nede, er vi nødt til å styrke
bemanningen når det er høysesong for utendørsproduktene, sier Berner.
På et skilt i lokalene står det i tillegg til de to nevnte
firmanavnene også Retail Event.
– Dette er et nytt selskap, i oppstartsfasen. Dette vil drive
med produktdemonstrasjoner og arrangement ute på veien, og vil være en del av
totalpakken vi tilbyr leverandørene, sier Berner.
Jevnere oppdragsmengde
Annonse
Thomas sier produktene de til nå har reparert, er sesongtunge.
– Vi har derfor fått inn nye leverandører, og flere er på
tur inn, slik at vi får en jevnere tilgang på oppdrag gjennom hele året.
– Mens de første produktene vi begynte å reparere
hovedsakelig blir solgt i byggevarehusene, selges en større andel av de nye hos
de store elektrokjedene, sier Berner.
– Det var litt tilfeldig at vi begynte med
robotgressklippere, men systemet vårt kan tilpasses så og si alle typer
leverandører. Vi skreddersyr pakker, og gir leverandørene rapporteringen de
ønsker. Det hele er transparent, og vi ser på leverandørene som våre partnere.
Målet er at vi skal ha alle deler på lager, slik at sluttkundene raskt får
produktet tilbake, sier Thomas.
– Hva har det å si for frakt- og reparasjonstiden at dere er
et sentralisert verksted?
– Sesongproduktene er de mest utfordrende, siden det meste går
i stykker i løpet av den korte sesongen fra april-mai til oktober. Her har vi i
snitt en TAT-tid (turnaround time) hos oss på seks dager, mens vi på årsbasis
har to dager. Jo mer forutsigbare volumene er, dess bedre kan vi effektivisere
driften, sier Berner.
– Hvilken bakgrunn har teknikerne deres?
– Vi har både faglærte, og folk vi selv har lært opp, sier
Berner.
Fra ImBox har selskapet ansvaret for 200 skoimpregneringsmaskiner,
som står ute i butikkene til XXL og Skoringen, samt enkelte frittstående
butikker.
– Dette er et dansk selskap vi samarbeider tett med. Vi står
for installasjoner i nye butikker, reparerer maskinene og utfører vedlikehold. Til
dette bruker vi både Retail Repair og Retail Support, og dette inngår i
logistikksystemet vi bruker for alle partnerne våre. Her setter vi opp ruter, der
kostnadene fordeles på kanskje fem leverandører. Her er det viktig at folkene
våre ute på veien har god kompetanse, sier Thomas.
På samme lag
– Hvilken bakgrunn har de 60 ansatte i Retail
Support?
– Den er ulik. Noen driver kun med varepåfylling, andre er
spesialisert på prosjekter, og noen kan også utføre teknisk tilsyn med for
eksempel ImBox-maskinene, sier Berner.
– Etter fem-seks års drift; har dere etablert en egen
bedriftskultur?
Måten de to supplerer hverandre i svaret på dette
spørsmålet, bekrefter det de tidligere har fortalt om at de samarbeider tett.
– Vi føler fortsatt vi er i oppstartsfasen, og flytter oss
fort fremover, sier Thomas.
Vi føler fortsatt vi er i oppstartsfasen
– Vi er en del av det samme laget, på tvers av selskapene,
og samarbeider tett. Vi opplever at vi alle har hjertet litt utenpå drakta, og
er veldig heldige som har motiverte kolleger som virkelig ønsker å være med på
den veksten vi er inne i. Dette er selvsagt noe vi setter pris på, sier Berner.
– Vi prøver så godt det lar seg gjøre at alle kjenner til
hva de andre driver med, sier Thomas.
– Vi har nylig begynt med månedlige videomøter der alle er
med, der vi oppdaterer hverandre, sier Berner.
– De som er på verkstedet trenger ikke nødvendigvis vite hva
kollegene på Vestlandet gjør, men plutselig kan det være relevant, sier Thomas.
Retail Support er som nevnt representert i Norge, Sverige,
Danmark og på Island, med selvstendige selskap.
– Hvis ett av disse lander en avtale, vil de alltid forsøke
å selge inn partnerselskapene, sier Berner.
– Er det aktuelt at Retail Repair også etablerer seg i de
andre markedene?
– Det kan være det vil skje i fremtiden, sier Berner.
– Vi har oppsettet til det, supplerer Thomas.
Høytrykk i høst
Når vi besøker selskapet på Fagerstrand den siste
uken i oktober, skulle de egentlig vært på plass i de nye lokalene. Disse
ligger tre-fire steinkast unna de tidligere lokalene, noen få meter fra
Oslofjorden.
– Planen var at vi skulle flytte så snart høstferien var
over, da dette ifølge grafene våre skulle være en rolig tid. I høst har det
derimot plutselig vært en del som har skjedd, med et stort antall reparasjoner
hver dag. I august var det veldig rolig, siden robotgressklipperne ikke gikk på
grunn av alt regnet. I september kom trykket, da vi fikk tilsendt alle de
skadede maskinene, sier Thomas.
– Vi har også merket at salgsvolumet av for eksempel høytrykksvaskerne
fra Ava har økt, slik at sesongen er blitt lenger, sier Berner.
– I og med høsten er folk dessuten mer inne, og det påvirker
bruken av robotstøvsugerne - og dermed antall reparasjoner. Ikke minst er folk blitt
mer interessert i å ta vare på produktene sine, og vi utfører derfor flere
servicer enn tidligere. Fra Coop/Obs! tar vi dessuten mot robotgressklippere
til service og vinterlagring. Disse blir levert i butikk, og sendes til oss. Vi
rengjør maskinen, bytter blader, oppdaterer programvaren og gjør den helt
strøken, før vi setter den på tørt lager. Gjennom vinteren passer vi på at
batteriet er ladet, og vi returnerer gressklipperen direkte til kunde på avtalt
dato til våren, sier Thomas.
Han sier de nå venter spent på et eventuelt momsfritak på reparasjoner.
– Deleprisene går opp, arbeidskraften er ikke billig i
Norge, og dette påvirker prisene. Vi håper virkelig myndighetene ser verdien av
å kutte momsen, sier Thomas.
– Når dere ser på resten av bransjen; skiller dere dere ut
på noen måte?
– Vi er sentralisert, og opplever at mange av konkurrentene
er spredt rundt i landet. Dette har både sine fordeler og ulemper, men for
produktene vi reparerer er transporttiden så og si lik, med én til to dager, uansett
hvor i Norge produktet kommer fra. At vi er sentraliserte gir oss en større
fleksibilitet, noe som også gagner leverandørene. Enkelte verksteder er eid av
forhandlerne, og for leverandørene er det viktig at vi er selvstendige, slik at
vi aldri vil prioritere reparasjoner med tanke på hvor de kommer fra, sier
Berner.
Bleken data
– Vi moderniserer dessuten kundereisen. Når et
produkt blir levert inn i butikk, mottar kunden en tekstmelding fra oss, der de
aksepterer vilkårene. Kundene kan se status på servicen, og vi kan underveis følge
opp hvis vi har spørsmål, sier Thomas.
– Dette har dere utviklet selv?
– Dette er et samarbeid med Bleken data, som vi faktisk
møtte på Vårkonferansen i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen. De er veldig
raske, og har laget en skreddersydd løsning til oss, sier Thomas.
De nye lokalene er på 3.500 kvadratmeter, fordelt på to
etasjer, og her er Retail Repair og Retail Support leietakere hos Circle K, som
eier det tidligere Statoil-anlegget på Fagerstrand.
– Til nå har teknikerne vært fordelt på to etasjer, og vi
har slitt med å frakte produkter inn og ut. Nå får vi en enkel og effektiv varelevering,
og alle teknikerne blir samlet, sier Berner.
I overetasjen i bygget skal det etableres et kaldtlager.
– Her vil vi tilby lagerplass til leverandører og
forhandlere, sier Thomas.
– Vi ligger bare en halvtime fra Oslo sentrum, der de fleste
leverandørene holder til, og ser denne nærheten som en fordel, sier Berner.
– Bilene fra Bring kommer hver dag, til faste tider, sier
Thomas.
– Er det planer om å anskaffe en firmabåt, som dere kan
bruke til å hente kundene på Aker brygge?
– Jeg har båt, jeg, men først må vi få på plass en liten
brygge her, ler Thomas.