SENTRALT OG FRITT VED OSLOFJORDEN

Karsten Berner (t. v.) og William Thomas foran bygget Retail Repair og Retail Support flytter inn i, ved det tidligere Statoil-anlegget på Fargerstrand. Foto: Stian Sønsteng

– Med økt interesse for et sentralisert og frittstående verksted trenger vi større lokaler, sier William Thomas og Karsten Berner i Retail Repair.

Publisert

I november flyttet selskapet inn i et bygg på 3.500 kvadratmeter, ved det tidligere Statoil-anlegget på Fagerstrand, i Nesodden kommune sør for Oslo.

Retail Repair AS ble etablert i 2020 av Morten Berner, og er en avlegger av Retail Support Norge AS, som han grunnla i 2018. Berner eier 80 og 70 prosent av de to selskapene, som har henholdsvis ti og 60 ansatte.

Driftssjef Karsten Berner i Retail Repair i hallen der selskapet skal samle teknikerne sine. Foto: Stian Sønsteng

– Synergieffekten av selskapene er viktig. Retail Repair ville ikke eksistert uten Retail Support. De er ute i butikkene, møter kundene, og forteller at vi også tar reparasjoner. Typisk blir vi da kontaktet av dem som hører vi er et uavhengig verksted med konkurransedyktige priser og leveringstider. Vi har satset på et sentralisert verksted, i stedet for å ha mange mindre lokasjoner. Frakttidene er ganske like uansett hvor i Norge produktene sendes fra, og vi er mer effektive med alt samlet på ett sted, sier William Thomas.

 

Trude Helene Engelstad (t. h.) har strikket firmagensere til Karsten Berner og de andre kollegene. Foto: Stian Sønsteng

Repair og Support

Han er daglig leder i Retail Repair, og vi møter ham i slutten av oktober sammen med driftssjef Karsten Berner. De to samarbeider nært, også i forbindelse med flytteprosessen til nye lokaler. At driftssjefen har samme etternavn som eieren, er fordi førstnevnte er sønnen til sistnevnte.

Mens Retail Repair er et verksted, driver Retail Support hovedsakelig med varepåfylling og ombygging av butikker, med partnerselskap i Sverige, Danmark og på Island.

Retail Support fikk stadig spørsmål om selskapet også kunne utføre service og reparasjoner

– Retail Support fikk stadig spørsmål om selskapet også kunne utføre service og reparasjoner, og de første produktene Retail Repair begynte med var robotgressklippere og hageprodukter fra Worx. Siden har det kommet inn flere merker, og vi har i dag Worx, Landscape, Gardena, McCulloch, ImBox, Sheppach, Ava, Roborock og Ecovacs, sier driftssjef Karsten Berner.

– På grunn av den økte varemengden og den daglige flyten av hva som skal inn og ut, flytter vi nå inn i et eget og større bygg med et skikkelig varemottak, sier daglig leder William Thomas i Retail Repair.

I tillegg til ti fast ansatte i Retail Repair, kommer noen på tilkalling i sommerhalvåret.

– For å holde reparasjonstiden nede, er vi nødt til å styrke bemanningen når det er høysesong for utendørsproduktene, sier Berner.

Daglig leder William Thomas i Retail Repair beundrer utsikten fra selskapets nye lokaler på Fagerstrand. Foto: Stian Sønsteng

På et skilt i lokalene står det i tillegg til de to nevnte firmanavnene også Retail Event.

– Dette er et nytt selskap, i oppstartsfasen. Dette vil drive med produktdemonstrasjoner og arrangement ute på veien, og vil være en del av totalpakken vi tilbyr leverandørene, sier Berner.

 

I overetasjen er et kaldtlager på 1.700 kvadratmeter selskapet vil tilby sine partnere. Foto: Stian Sønsteng

Jevnere oppdragsmengde

Thomas sier produktene de til nå har reparert, er sesongtunge.

– Vi har derfor fått inn nye leverandører, og flere er på tur inn, slik at vi får en jevnere tilgang på oppdrag gjennom hele året.

– Mens de første produktene vi begynte å reparere hovedsakelig blir solgt i byggevarehusene, selges en større andel av de nye hos de store elektrokjedene, sier Berner.

– Det var litt tilfeldig at vi begynte med robotgressklippere, men systemet vårt kan tilpasses så og si alle typer leverandører. Vi skreddersyr pakker, og gir leverandørene rapporteringen de ønsker. Det hele er transparent, og vi ser på leverandørene som våre partnere. Målet er at vi skal ha alle deler på lager, slik at sluttkundene raskt får produktet tilbake, sier Thomas.

– Hva har det å si for frakt- og reparasjonstiden at dere er et sentralisert verksted?

– Sesongproduktene er de mest utfordrende, siden det meste går i stykker i løpet av den korte sesongen fra april-mai til oktober. Her har vi i snitt en TAT-tid (turnaround time) hos oss på seks dager, mens vi på årsbasis har to dager. Jo mer forutsigbare volumene er, dess bedre kan vi effektivisere driften, sier Berner.

Salgssjef Stig Karlsen (t. v.) og økonomi- og administrasjonssjef Trude Helene Engelstad med kontorhunden Freddie. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilken bakgrunn har teknikerne deres?

– Vi har både faglærte, og folk vi selv har lært opp, sier Berner.

Fra ImBox har selskapet ansvaret for 200 skoimpregneringsmaskiner, som står ute i butikkene til XXL og Skoringen, samt enkelte frittstående butikker.

– Dette er et dansk selskap vi samarbeider tett med. Vi står for installasjoner i nye butikker, reparerer maskinene og utfører vedlikehold. Til dette bruker vi både Retail Repair og Retail Support, og dette inngår i logistikksystemet vi bruker for alle partnerne våre. Her setter vi opp ruter, der kostnadene fordeles på kanskje fem leverandører. Her er det viktig at folkene våre ute på veien har god kompetanse, sier Thomas.

 

William Thomas i Retail Repair med impregneringsmaskinene fra ImBox. Foto: Stian Sønsteng

På samme lag

– Hvilken bakgrunn har de 60 ansatte i Retail Support?

– Den er ulik. Noen driver kun med varepåfylling, andre er spesialisert på prosjekter, og noen kan også utføre teknisk tilsyn med for eksempel ImBox-maskinene, sier Berner.

– Etter fem-seks års drift; har dere etablert en egen bedriftskultur?

Måten de to supplerer hverandre i svaret på dette spørsmålet, bekrefter det de tidligere har fortalt om at de samarbeider tett.

– Vi føler fortsatt vi er i oppstartsfasen, og flytter oss fort fremover, sier Thomas.

Vi føler fortsatt vi er i oppstartsfasen

– Vi er en del av det samme laget, på tvers av selskapene, og samarbeider tett. Vi opplever at vi alle har hjertet litt utenpå drakta, og er veldig heldige som har motiverte kolleger som virkelig ønsker å være med på den veksten vi er inne i. Dette er selvsagt noe vi setter pris på, sier Berner.

– Vi prøver så godt det lar seg gjøre at alle kjenner til hva de andre driver med, sier Thomas.

– Vi har nylig begynt med månedlige videomøter der alle er med, der vi oppdaterer hverandre, sier Berner.

– De som er på verkstedet trenger ikke nødvendigvis vite hva kollegene på Vestlandet gjør, men plutselig kan det være relevant, sier Thomas.

Retail Repair og Retail Support flytter inn i dette bygget ved det tidligere Statoil-anlegget på Fagerstrand. Foto: Stian Sønsteng

Retail Support er som nevnt representert i Norge, Sverige, Danmark og på Island, med selvstendige selskap.

– Hvis ett av disse lander en avtale, vil de alltid forsøke å selge inn partnerselskapene, sier Berner.

– Er det aktuelt at Retail Repair også etablerer seg i de andre markedene?

– Det kan være det vil skje i fremtiden, sier Berner.

– Vi har oppsettet til det, supplerer Thomas.

 

Høytrykk i høst

Når vi besøker selskapet på Fagerstrand den siste uken i oktober, skulle de egentlig vært på plass i de nye lokalene. Disse ligger tre-fire steinkast unna de tidligere lokalene, noen få meter fra Oslofjorden.

Mathias Grønnvoll skrur på en robotstøvsuger fra Ecovacs. Foto: Stian Sønsteng

– Planen var at vi skulle flytte så snart høstferien var over, da dette ifølge grafene våre skulle være en rolig tid. I høst har det derimot plutselig vært en del som har skjedd, med et stort antall reparasjoner hver dag. I august var det veldig rolig, siden robotgressklipperne ikke gikk på grunn av alt regnet. I september kom trykket, da vi fikk tilsendt alle de skadede maskinene, sier Thomas.

– Vi har også merket at salgsvolumet av for eksempel høytrykksvaskerne fra Ava har økt, slik at sesongen er blitt lenger, sier Berner.

Rune Egil Øye reparerer en robotgressklipper fra Gardena. Foto: Stian Sønsteng

– I og med høsten er folk dessuten mer inne, og det påvirker bruken av robotstøvsugerne - og dermed antall reparasjoner. Ikke minst er folk blitt mer interessert i å ta vare på produktene sine, og vi utfører derfor flere servicer enn tidligere. Fra Coop/Obs! tar vi dessuten mot robotgressklippere til service og vinterlagring. Disse blir levert i butikk, og sendes til oss. Vi rengjør maskinen, bytter blader, oppdaterer programvaren og gjør den helt strøken, før vi setter den på tørt lager. Gjennom vinteren passer vi på at batteriet er ladet, og vi returnerer gressklipperen direkte til kunde på avtalt dato til våren, sier Thomas.

Han sier de nå venter spent på et eventuelt momsfritak på reparasjoner.

– Deleprisene går opp, arbeidskraften er ikke billig i Norge, og dette påvirker prisene. Vi håper virkelig myndighetene ser verdien av å kutte momsen, sier Thomas.

– Når dere ser på resten av bransjen; skiller dere dere ut på noen måte?

Anthony Hughes testkjører en av de reparerte robotgressklipperne fra Worx. Foto: Stian Sønsteng

– Vi er sentralisert, og opplever at mange av konkurrentene er spredt rundt i landet. Dette har både sine fordeler og ulemper, men for produktene vi reparerer er transporttiden så og si lik, med én til to dager, uansett hvor i Norge produktet kommer fra. At vi er sentraliserte gir oss en større fleksibilitet, noe som også gagner leverandørene. Enkelte verksteder er eid av forhandlerne, og for leverandørene er det viktig at vi er selvstendige, slik at vi aldri vil prioritere reparasjoner med tanke på hvor de kommer fra, sier Berner.

 

Bleken data

– Vi moderniserer dessuten kundereisen. Når et produkt blir levert inn i butikk, mottar kunden en tekstmelding fra oss, der de aksepterer vilkårene. Kundene kan se status på servicen, og vi kan underveis følge opp hvis vi har spørsmål, sier Thomas.

Marius Edvardsen reparerer en høytrykksspyler fra Ava. Foto: Stian Sønsteng

– Dette har dere utviklet selv?

– Dette er et samarbeid med Bleken data, som vi faktisk møtte på Vårkonferansen i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen. De er veldig raske, og har laget en skreddersydd løsning til oss, sier Thomas.

De nye lokalene er på 3.500 kvadratmeter, fordelt på to etasjer, og her er Retail Repair og Retail Support leietakere hos Circle K, som eier det tidligere Statoil-anlegget på Fagerstrand.

– Til nå har teknikerne vært fordelt på to etasjer, og vi har slitt med å frakte produkter inn og ut. Nå får vi en enkel og effektiv varelevering, og alle teknikerne blir samlet, sier Berner.

Karsten Berner (f. v.), William Thomas og Morten Berner presenterte under Vårkonferansen 2023 Retail Repair AS. Foto: Stian Sønsteng

I overetasjen i bygget skal det etableres et kaldtlager.

– Her vil vi tilby lagerplass til leverandører og forhandlere, sier Thomas.

– Vi ligger bare en halvtime fra Oslo sentrum, der de fleste leverandørene holder til, og ser denne nærheten som en fordel, sier Berner.

– Bilene fra Bring kommer hver dag, til faste tider, sier Thomas.

– Er det planer om å anskaffe en firmabåt, som dere kan bruke til å hente kundene på Aker brygge?

– Jeg har båt, jeg, men først må vi få på plass en liten brygge her, ler Thomas.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS