Per Wesseltoft må være «posterboy» for diverse regjeringer som i løpet av årene har hevdet at vi nordmenn må stå lenger i jobb. I en alder av 83 har han nå startet nok et aksjeselskap for å selge sin egen patenterte oppfinnelse, Wesseltoft Kuldefjerner.
Før vi kommer inn på selve produktet skal vi imidlertid se litt nærmere på mannen bak produktet og veien frem til butikkhyllene.
Strøm som levevei
Det handler ikke om å varme opp rom og bygninger, det handler om å varme opp mennesker
Per Wesseltoft har holdt på med strøm og varme hele livet. Wesseltoft har hele tiden hatt fokus på produktutvikling og det er blitt mange produkter opp gjennom årene. Felles for nesten alle er varme. Vi kan nevne noen produkter som veggovner, vifteovner, takovner og for ikke å snakke om Wesseltoft Aquaterma som var varmeelementer for vannsenger.
Siden starten på 90-tallet stod Wesseltoft Innovation AS bak en serie varmeelementer spesielt beregnet på kirker. Det spesielle med disse produktene var en filosofi som Wesseltoft har hatt som grunntanke gjennom hele yrkeslivet.
– Det handler ikke om å varme opp rom og bygninger, det handler om å varme opp mennesker. Dette har alltid vært mitt hovedfokus, slår Wesseltoft fast.
– Dette var spesielt viktig i forbindelse med kirker, fortsetter Wesseltoft.
– Kirker representerte flere problemer. Et av dem var selvfølgelig at det er ekstremt dyrt å varme opp de store kirkerommene, det andre problemet var at mange av disse kirkene har veldig høy bevaringsverdi. Da er all varmen uheldig for bygget. De store temperaturvariasjonene som stadig oppvarming medfører er heller ikke heldig. Min tanke var enkel; vi varmer opp menneskene og ikke selve bygget, sier Wesseltoft til fagbladet Elektronikkbransjen.
Denne tanken førte til at Wesseltoft utviklet benkvarmere. Disse ble plassert under kirkebenkene og varmet enkelt og greit opp dem som satt der og ikke hele bygget. Billig, effektivt og ikke minst behagelig for kirkegjengerne. Pengebesparende var det også. En følge av dette var at Wesseltoft solgte produkter ikke bare i Norge, men også til kirker i Sverige og Danmark.
Generasjonsskifte
I 2011 følte Wesseltoft at det var naturlig med et generasjonsskifte og overførte alle produkter og rettigheter til selskapet Safeheat AS. Det er nå dette selskapet som viderefører dette produktsegmentet.
Spørsmålet er hva en mann på 80 år gjør når livsverket er overført til neste generasjon? Hviler han på sine laurbær og nyter sitt otium som det så fint heter? Neida! Han oppretter et nytt aksjeselskap og forsetter sitt utviklingsarbeid med et produkt som kan komme til å revolusjonere oppvarming av senger og sofaer for oss alle.
Kuldefjerneren
At oppvarming av senger var et problem var nytt for oss. Etter en kort samtale med Wesseltoft oppdaget vi at vi er sørgelig lite informert på dette området.
– Et av de store problemene med oppvarming på soverom er at det vanligste produktet, varmetepper, medfører en rekke problemer. For det første er det knyttet brannfare med produktet, i tillegg kan det ikke brukes for mange av dem som har mest bruk for slik varme, sier Wesseltoft.
– Personer som har nedsatt bevegelighet som uføre, eldre og barn har ikke lov til å bruke varmetepper. Dette sammen med det faktum at det er liten vits i å varme opp hele soverommet med panelovner når det er sengen og mennesket oppi som trenger varme, fikk meg til å starte utviklingen av et nytt produkt, Kuldefjerneren, sier Wesseltoft.
Genial enkelhet
Det er et kjennetegn på dyktige produktutviklere at de har en viktig evne. De klarer å lage produkter som er ekstremt enkle og ikke full av en masse funksjoner og muligheter som egentlig ikke trengs for at de skal gjøre det de er beregnet for.
Dette har Wesseltoft hatt som hovedfokus under hele utviklingen. Det hele tar utgangspunkt i refleksjon av varme slik at varmen havner der den skal og ikke alle andre steder. Dette oppnås ved bruk av materialer som reflekterer varme meget godt. Det er også et viktig element at det avgir en varme som er akkurat riktig, verken mer eller mindre.
Med dette som grunnlag får forbrukeren et produkt som ikke trenger noen form for justering, ingen knapper som regulerer varmen. Alt dette ligger automatisk i produktet, det eneste du som forbruker trenger å gjøre er å plugge inn strømkontakten. Det er ikke engang en egen av/på-knapp.
Litt spesifikt
Som vises av bildene ser Kuldefjerneren ut omtrent som en tradisjonell panelovn. Plasseringsmessig ligger forskjellen i at den legges på gulvet under sengen. Dette høres kanskje litt skummelt ut, men enheten trekker kun 150 watt og skal ikke utgjøre noen brannfare. Som vi var inne på stråler varmen rett opp i sengen. Refleksjonen oppover er over 90 prosent noe som er ganske ekstremt. Dette gjør at selve madrassen neste virker som et varmereservoar når produktet har stått på en tid.
I og med at den kun trekker 150 watt kan den stå på hele døgnet uten at utgiftene blir store. Den vil også bringe selve rommet opp til en akseptabel temperatur. Hele poenget er å holde soverommet ganske kjølig mens sengen får en perfekt sovetemperatur.
Du kan bruke enheten alle steder. Hjemme eller på hytta. For dem med hytte og bruker den ofte kan Kuldefjerneren stå på hele tiden. Dermed slipper du problemene med at sengen er iskald når du skal legge deg. Den fjerner også problemer med kondens. Dette er et stort problem for mange hytteeiere som slår av oppvarming i stor deler av hytta når de ikke bruker den. Er du ordentlig frossen av deg er det ikke noe problem å plassere den under en sofa eller en stol i stua.
Norsk produksjon
Det er ikke bare utvikling av produktet som finner sted i Norge. Selve produksjonen blir også gjort her. Nærmere bestemt hos Kanmer. Dette er et selskap for dem av oss som trenger litt mer hjelp enn vanlig for å fungere i arbeidslivet. Avdelingen som holder til ved Årnes tar seg av produksjonen av Kuldefjerneren. Kanmer tar seg av alt fra montering av selve produktet til utsending til forhandlere.
– For oss som arbeider her er dette et fint tilskudd til produktene og tjenestene vi yter her på Årnes. Vi har også kvalifisert personell som utøver en meget viktig del av produksjonen, nemlig kvalitetskontroll. Alle produkter kontrolleres slik at vi er 100 prosent sikre på at alt som sendes ut fra Kanmer er av høyeste kvalitet, sier daglig leder Roger Nøstvik hos Kanmer.
– Vi er omtrent 150 ansatte her og med store produksjonlokaler tilgjengelig skulle Kanmer være en perfekt partner for Wesseltoft AS i produksjonen av Kuldefjerneren. Vi vil også kunne møte fremtidig økning i etterspørsel uten problemer, understreker Nøstvik.
Wesseltoft AS
Per Wesseltoft er ikke alene i sitt nye aksjeselskap. Med seg på laget og som eiere har han også Martin Vinje og Elin Skår. Sistnevnte har all kontakt med dem som skal forhandle Wesseltoft Kuldefjerner.
I starten vil produktet selges gjennom Experts utsalg i Norge, og det er på vei ut i butikk i disse dager. Prisen vil ligge på omtrent 1.200-1.300 kroner.