SONY MED GOOGLE-TV
–Sony og Google blir slagkraftig kombinasjon når vi kommer med Google-TV neste år.
Det sier Thomas Hanche-Olsen, nordisk kanalsjef for faghandelen. På IFA la den japanske produsenten vekt på at de er involvert i 3D i hele næringskjeden, fra filmproduksjon til resultatet blir vist på skjerm eller lerret.
Nytt for selskapet er det at de samarbeider med sterke aktører på innholdssiden; Google når det gjelder internett-TV og Tomtom på bilnavigasjon.
For å ta TV-biten først; i utstillingen sin viste Sony tre løsningen for å hente innhold fra internett til TV-skjermen; strømmingtjenesten Qriocity, Sonys eget internett-TV, samt Google-TV. Qriocity slippes først i USA,Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia. Internett-TV har foreløpig ikke norsk innhold, det nærmeste vi kommer er Danmarks Radio og finske YLE, men Hanche-Olsen forsikrer at det også arbeides med norske kringkastere. Google-TV lanseres neste år.
– Hvordan er det å skulle selge tre til forveksling like løsninger for nettbasert TV-innhold?
– Nå er ingen av de tre løsningene ett hundre prosent klare, og før eller siden vil kanskje den ene erstatte de to andre, sier Hanche-Olsen.
Han legger vekt på at nettbasert innhold medfører helt nye måter å tenke på, også i markedsføringen av TV-apparatene.
Tomtom på navigasjon
– De nye TVene tar plassen til en vanlig datamaskin, en nettavle eller en Android-telefon. Med internett-TV kan folk lett få tak i gamle arkiver og se innholdet på en mye bedre måte enn foran datamaskinen, sier Hanche-Olsen.
Når det gjelder bilnavigasjon sluttet Sony med egenprodusert navigasjon for et par år siden.
– Vi samarbeider nå med Tomtom som leverer navigasjonsløsningen i vår dobbelt-DIN enhet. Prismessig ligger disse på en tredel av prisen bilprodusentene opererer med. De kommer i salg i høst, og vi fokuserer på de tradisjonelle bilstereospesialistene, sier Hanche-Olsen.
På 3D-siden viste Sony en rekke TV-modeller, som også konverterer 2D til 3D. De kommer også med en 3D-projektor til rundt 70.000 kroner, ventet i butikkene i høst med full-HD.
Hanche-Olsen mener Sony har et sterkt 3D-kort på hånda med sin Playstation3 spillkonsoll. Her vil det komme en rekke 3D-titler fremover, og Hanche-Olsen mener dette vil bli en viktig driver i salget av 3DTVer. På IFA viste Sony sin bevegelseskontroll Move, som kom til Norge 15. september. En startpakke vil ligge på i underkant av 600 kroner.
3D-videokamera i kjømda
Sony hadde ingen 3D-videokameraer på IFA, men Hanche-Olsen sier at det arbeides med dette. Derimot viste selskapet muligheten man har til å ta 3D-panoramabilder med Nex-kameraene, og en Vaio-datamaskin som konverterer 2D-innhold til 3D.
I november kommer Sony med sitt første videokamera med utskiftbar optikk, basert på Nex-teknologien. Her kan eksisterende Sony/Minolta-objektiver brukes, med et adapter.
– Sony har tidligere vist prototyper med OLED-TV på en rekke messer, men ikke her på IFA. Hvorfor ikke?
– Vi har denne gangen valgt å fokusere på 3D. OLED er fortsatt på et tidlig stadium, og grunnen til at man ikke har sett noen kommersialisering av OLED er nok at prislappen foreløpig er for høy. Nå handler det om å få LED-belyst LCD så god som mulig, og TVene blir stadig rimeligere med denne teknologien. Her vil vi se en dreining mot at stadig flere modeller får bakmonterte LED-lamper, sier Hanche-Olsen.
Når det gjelder Sony i Norden er konsumentavdelingen nå delt inn i kanaler; detaljhandel, faghandlere, distributører og netthandel, samt Sony Center-butikkene som det er 49 av i Norden.
– Vi er ett nordisk selskap med ben i alle land. Sony Norge er blitt datterselskap av Sony Europa, som har ansvaret for de fleste støttefunksjonene. Men det operasjonelle salgs- og markedsarbeidet foregår fortsatt ute i landene, sier Hanche-Olsen.