EN SAMLET BRANSJE

Direktørene Knut O. Christensen (t. v.) og Ove Magndal i henholdvis leverandør- og handlerforbundet slår seg i 1998 sammen i ElektronikkBransjens Servicekontor AS. I midten styreleder Bjørn K. Myrseth. Foto: Erik Andersen

1994-2003: Fra 1924 til 1938 var handlere og leverandører i samme forening. Siden har de vært medspillere og motparter, men fra 1998 er de sammen igjen.

Publisert

Denne artikkelen tar for seg perioden 1994 til 2003, i bransjeforeningens 100-årige historie.

1994-2003

I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.

I 2024 markerer vi at det er 100 år siden bransjeforeningen ble startet. Dette skjedde i 1924, da handlere og leverandører var sammen om å etablere Norske Radiohandleres Landsforening (NRL). I 1938 skilte de lag, men som vi har beskrevet i de foregående artiklene har det stort sett vært et samarbeid, både formelt og uformelt. I 1969 ble det opprettet et fellesråd, som i 1982 ble utvidet til et felles informasjonskontor. I 1990 ble dette nedlagt, men etter åtte år inngår handler- og leverandørforbundene et enda tettere samarbeid enn tidligere, gjennom ElektronikkBransjens Servicekontor AS (EBS). ElektronikkForbundet og Leverandørforbundet LYD & BILDE består, men fra 1998 samles aktivitetene i EBS.

 

En milepæl

– Etableringen er på mange måter en milepæl i den forstand at sammenslåingen formaliserer et samarbeid som har pågått gjennom alle tider. Men det har også vært konfrontasjoner, og i ettertid er det lett å se at flere av disse konfrontasjonene kunne vært unngått hvis partene ikke hadde gravd seg ned i skyttergravene sine, skriver adm. direktør Ove Magndal i Elektronikkbransjen nr. 4/1998.

Det første styret i Stiftelsen EE-Bransjen: Erik Schjærin (bak f. v.), Jon Olav Næss, Tor Løken, Ronny Blomseth, Trygve Holtskog, Svein Hilmersen og Svein Fagereng. Foran: Lars Hasle, Arne Skilhagen, Knut O. Christensen (adm. direktør), Bjørn Køhler Myrseth (styreleder) og Tom Greni. Foto: Erik Andersen

Tidligere Bang & Olufsen-direktør Knut O. Christensen har fra årsskiftet vært ny direktør i Leverandørforbundet LYD & BILDE, etter Svein E. Eliassen som døde i april året før. Nå blir Christensen i tillegg administrerende direktør i ElektronikkBransjens Servicekontor (EBS), som i august 1998 flytter inn i nye lokaler sammen med Leverandørforbundet for Mobil- og Telekommunikasjon (LMT), NASCA (Norwegian Auto Sound Challenge Association, senere Lyd i Bil), ElektronikkForbundet, Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL), Hvitevareretur og Elektronikkretur. Utgivelsen av bransjebladet overføres fra nr. 6/1998 fra ElektronikkForbundet til EBS.

 

Kjedene er med

Elektronikkbransjen nr. 6/1998 er den første utgaven utgitt av nyetablerte ElektronikkBransjens Servicekontor.

Det skal vise seg at det nye samarbeidet er vellykket, og i 2001 knyttes forbundene enda tettere sammen når de oppretter Stiftelsen EE-Bransjen (Elektro- og ElektronikkBransjen).

– Nå kan vi for første gang med rette si at dette er en «BRANSJEORGANISASJON». Alle ledd i distribusjonskjeden er med, også i det øverste og besluttende organ, nemlig styret i Stiftelsen EE-Bransjen, skriver Knut O. Christensen i bransjebladet.

Han blir administrerende direktør i den nye stiftelsen, og den nye organiseringen medfører blant annet at de to største handelskjedene har plass i styret. I den første utgaven av dette sitter Tor Løken (Grundig), Tom Greni (Sony), Ronny Blomseth (Elkjøp), Trygve Holtskog (Expert), Lars Hasle (3 D Elektrosenter), Erik Schjærin (Schjærin Radio-TV), Jon Olav Næss (Moer Radio/TV-Service), Svein Fagereng (Hitatchi), Svein Hilmersen (Philips) og Arne Skilhagen (Ericsson), med advokat Bjørn Køhler Myrseth som ekstern styreleder.

Initiativtakerne til den nye, selveide stiftelsen, ElektronikkForbundet og Leverandørforbundet LYD & BILDE, inviterer med aktører som naturlig hører med, og Leverandørforbundet for Mobil- og Telekommunikasjon (LMT) er på plass fra starten. I oktober undertegnes en prøveavtale med Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL), som i januar 2003 melder seg kollektivt inn.

 

Bransjen som helhet

I en kronikk i 2007, beskriver Ove Magndal denne perioden slik:

– Strukturen på leverandør- og kjedesiden har for lengst fratatt forbundene de oppgaver de tidligere hadde på vegne av hvert sitt distribusjonsledd. De oppgaver som gjenstår er knyttet til bransjen som helhet. Dette var årsaken til at både ElektronikkForbundet og Leverandørforbundet LYD & BILDE for noen år siden erkjente av bransjen ville være bedre tjent med en felles organisasjon sammen med kjedene. Sammen etablerte de ElektronikkBransjens Servicekontor (EBS). Målet var i hovedsak å sikre best mulig rammevilkår for salg av elektronikkprodukter, samt å drive en profesjonell informasjonsvirksomhet om og for bransjen. (...) Senere er EBS endret til Stiftelsen Elektronikkbransjen. (...) Bransjeorganisasjonene er ikke nedlagt, men har begrenset sin virksomhet til deltagelse i de styrende organer i stiftelsen, samt å overvåke at deres medlemmers interesser blir ivaretatt, skriver Magndal.

I 2001 feirer Grundig Faghandels Initiativ 10 år, på en samling i Latvia. Fra venstre Grundig-direktør Tor Løken, daglig leder i GFI Stein Erik Jensen, styremedlemmene Karstein Johansen, Helge Haugen (leder) og Bjørn Madsen, samt direktør Knut O. Christensen i Stiftelsen EE-Bransjen. Foto: Erik Andersen

Ved opprettelsen av EE-Bransjen i 2001, tar stiftelsen over virksomheten og personalet i ELFO-Nett AS fra ElektronikkForbundet. Navnet endres til Elektro og Elektronikkbransjens Nett (EE-nett), selskapet flytter inn hos EE-Bransjen på Helsfyr i Oslo, og planen er å bygge ut og finne en ny og bransjenøytral IT-plattform.

 

El-retur

Den 1. juli 1999 iverksettes «Forskrift om kasserte elektriske og elektroniske produkter». Allerede i mars året før underskriver bransjeforeningene en avtale med Miljøverndepartementet om reduksjon, innsamling og behandling av EE-avfall.

– EE-bransjen har vist ansvar og stor samarbeidsvilje både når det gjelder forskriften og den avtalen som skal sikre effektiv gjennomføring av forskriften, sier miljøvernminister Gro Fjellanger.

Med i avtalen er NEL, Kontor- og Datateknisk Landsforening, Leverandørforbundet LYD & BILDE, Leverandørforbundet for Mobil- og Telekommunikasjon, Teknologibedriftenes Landsforening, Elektroforeningen og Elektroindustriens Bransjeforening.

De fire førstnevnte foreningene har opprettet Hvitevareretur AS og Elektronikkretur AS, som går sammen under betegnelsen El-retur.

I 2002 tar Erling Neby og Neby Hi-Fi Concept inn Tivoli. Når dette bildet er tatt i 2010, har de solgt 520.000 Tivoli-radioer i Norge. Foto: Erik Andersen

 

Digitaliseringen starter

I 2002 etablerer NRK og TV 2 selskapet Norges televisjon AS (NTV), for å søke konsesjon for å bygge ut et riksdekkende digitalt bakkenett for fjernsyn.

Mens det bare skal gå sju år til det analoge TV-nettet stenges, tar det adskille lengre tid før det digitale radionettet er på plass. Når NRK Alltid Klassisk i oktober 1995 blir en av verdens første dab-kanaler, ligger slukkingen av det riksdekkende FM-nettet fortsatt 12 år frem i tid. I og med den nye dab-kanalen, gjentar historien seg. Som Norges første radiosending i 1925, sendes denne fra Tryvann i Oslo.

I nr. 4/1998 rykker Wilfa inn denne annonsen for sitt vaffeljern.

Ellers dette tiåret: I 1994 er det OL på Lillehammer, og gjennom NRK følger bransjebladet arrangementet tett. Samme år etablerer Jan Inge Solheim Hi-Fi Center-kjeden, som i 2008 endrer navn til Soundgarden og da består av 16 butikker. I 1994 kommer GPS-navigatørene på markedet, det er 25.000 mobiltelefoner er i bruk i Norge, og Elkjøp etablerer seg i Sverige.

Fra 1995 kan man sende SMS, og Servicekjeden etableres som en konkurrent til andre verkstedkjeder, først og fremst Thorn og Norsk Elektronikkservice. Ti år senere går kjeden inn i den europeiske serviceorganisasjonen Elesco, og navnet endres til Elesco Norge.

 

Eilag og Expert ekspanderer

I 1996 åpner nettbutikken Komplett.no, Elkjøp etablerer seg i Danmark, og Kodak CD-25 kommer på markedet som det første digitale kompaktkameraet. Rundt 1,2 millioner nordiske hjem har parabolantenner, og internett får sitt store gjennombrudd i Norge. I 1997 kommer DVD-spillere på det norske markedet, og PC-salget passerer for første gang 500.000 maskiner, med Compaq som den store vinneren.

Samme år kjøper Eilag filealforetakene GH Elektromarked i Trondheim, samt TV-Linken og Husassistenten i Oslo. I tillegg kommer et nylig oppkjøp av Bonus i Bergen, og dermed er Eilag og Expert sterkere representert i alle de største byene.

I 1998 åpnes GSM 1800-nettet, to år senere kommer de første blåtann-produktene, og telefonkatalogen legges ut på nett.

Administrerende direktør Kenneth Baltzersen presenterer den nye Euronics-profilen i 2001, ved ServiceRingens overgang til nytt navn. Foto: Erik Andersen

Samme år åpner den første Elprice-butikken, i Åsane utenfor Bergen. Konseptet er at produktene presenteres på A4-ark som henger på veggen. I november 2009 omprofileres kjeden, som på dette tidspunktet har 24 butikker, nå også med fysiske produkter. Samme år kjøper Datavarehusene AS butikkjeden Elprice og netthandelsselskapet Deal fra Holta Invest AS, som kom inn på eiersiden i 2008. I februar 2010 stenger halvparten av butikkene, og to år senere går selskapet konkurs.

 

Elkjøp blir britisk

I 1999 har Ideel-kjeden i Coop-systemet rundt 60 butikker, mens de på det meste hadde 73. Når de i 2002 omprofileres til Coop Elektro, er antallet 37 butikker, og i 2024 er det bare to butikker igjen. Kjedens historie starter i 1975, når NKL (dagens Coop Norge) etablerer Samvirkelagets Elektro (S-Elektro), som i 1991 bytter profil til Ideel. I et svensk-norsk samarbeid etablerte Coop også Coop Power-kjeden, der de i 2002 avsluttet den norske delen av virksomheten ved å selge åtte elektromarkeder til Expert-kjeden. Power-navnet skal gjenoppstå i 2017, når Expert omprofileres.

I 1999 etablerer Elkjøp seg i Finland, og den 29. november blir det kjent at britiske Dixons kjøper selskapet for 5,7 milliarder kroner. Elkjøp har på dette tidspunktet 156 butikker i de fem nordiske landene, og sammen med Dixons blir de Europas største distributør av forbrukerelektronikk.

Elektrohandler Rolf Wethe (t. v.) fra Kristiansand holdt foredrag om sin kjedefrie tilværelse, mens tidligere kringkastingssjef Einar Førde var programleder under bransjetinget 2002. Foto: Stian Sønsteng

– Nå kan vi presse prisene fra leverandørene enda mer, og selge varene enda billigere, sier administrerende direktør Thor Bjarmann i Elkjøp.

Han har ledet konsernet siden 1987, og går i mai 2000 over i en strategisk rolle i Dixons, blant annet for å videreføre Elkjøp-kulturen han har bygd opp. Ny konsernsjef i Elkjøp blir Per Bjørgås. I mai 2021 dør Thor Bjarmann, bare 55 år gammel.

 

Bransjetinget

I 1999 kommer de første plasma-TVene på det norske markedet. I desember 2000 åpner den svenske Siba-kjeden sin første norske butikk, på Furuset, og planen er 15-16 stormarkeder i løpet av to-tre år.

Adm. direktør Knut O. Christensen (f.h.) i EE-bransjen hadde idéen til bransjetinget. Her sammen med Kenneth Baltzersen i Euronics Norge og Audun Bergh Bentsen i Coop Elektro i 2002. Foto: Stian Sønsteng
Experts konsernsjef Trygve Holtskog (t. v.) og Coop Norge-sjef Svein Fanebust holdt hovedinnleggene om bransjeglidningen under bransjetinget i 2003. I midten direktør Knut O. Christensen i EE-bransjen. Foto: Erik Andersen
Styreleder Stein Erik Jensen på talerstolen under det første bransjetinget i 2002. Foto: Stian Sønsteng

I 2001 endrer ServiceRingen navn til Euronics, to år etter at de har meldt seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet. Samme år introduserer Sony og Microsoft internettspilling, og ved utgangen av året har 70 prosent av befolkningen tilgang til digital radio via dab-nettet. I 2002 kommer de første kameratelefonene, og Neby Hi-Fi Consept begynner å selge Tivoli-radioer. Dette skal vi se seg å bli en eventyrlig suksess, og i løpet av åtte år selger selskapet 520.000 Tivoli-radioer i Norge. Til sammenligning solgte Radionette i løpet av nærmere 40 år 700.000 Kurér-radioer verden over.

I oktober 2002 arrangeres historiens første bransjeting, med 134 deltakere. EE-Bransjens direktør Knut O. Christensen har ideen, for at bransjen skal ha et møtested siden en stiftelse verken har generalforsamling eller årsmøte. Ønsket er å samle bransjeledere på alle plan, og tidligere kringkastingssjef Einar Førde er programleder. Blant foredragsholderne i Sandefjord er Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet, Hans Stråberg i Electrolux, Per Jahren i Telenor Networks og postsjef Kaare Frydenberg. I 2003 samler bransjetinget 150 deltakere samme sted, med bransjeglidning og Lidl blant temaene.

I 2003 kommer det digitale grensesnittet HDMI, som en videreutvikling av DVI.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS