Direktørene Knut O. Christensen (t. v.) og Ove Magndal i henholdvis leverandør- og handlerforbundet slår seg i 1998 sammen i ElektronikkBransjens Servicekontor AS. I midten styreleder Bjørn K. Myrseth. Foto: Erik Andersen
1994-2003: Fra 1924 til 1938 var handlere og leverandører i samme forening. Siden har de vært medspillere og motparter, men fra 1998 er de sammen igjen.
Denne artikkelen tar for seg perioden 1994 til 2003, i
bransjeforeningens 100-årige historie.
1994-2003
I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.
I 2024 markerer vi at det er 100 år siden bransjeforeningen
ble startet. Dette skjedde i 1924, da handlere og leverandører var sammen om å
etablere Norske Radiohandleres Landsforening (NRL). I 1938 skilte de lag, men
som vi har beskrevet i de foregående artiklene har det stort sett vært et
samarbeid, både formelt og uformelt. I 1969 ble det opprettet et fellesråd, som
i 1982 ble utvidet til et felles informasjonskontor. I 1990 ble dette nedlagt,
men etter åtte år inngår handler- og leverandørforbundene et enda tettere
samarbeid enn tidligere, gjennom ElektronikkBransjens Servicekontor AS (EBS). ElektronikkForbundet
og Leverandørforbundet LYD & BILDE består, men fra 1998 samles aktivitetene
i EBS.
Annonse
En milepæl
– Etableringen er på mange måter en milepæl i den
forstand at sammenslåingen formaliserer et samarbeid som har pågått gjennom
alle tider. Men det har også vært konfrontasjoner, og i ettertid er det lett å
se at flere av disse konfrontasjonene kunne vært unngått hvis partene ikke
hadde gravd seg ned i skyttergravene sine, skriver adm. direktør Ove Magndal i
Elektronikkbransjen nr. 4/1998.
Tidligere Bang & Olufsen-direktør Knut O. Christensen
har fra årsskiftet vært ny direktør i Leverandørforbundet LYD & BILDE, etter
Svein E. Eliassen som døde i april året før. Nå blir Christensen i tillegg
administrerende direktør i ElektronikkBransjens Servicekontor (EBS), som i
august 1998 flytter inn i nye lokaler sammen med Leverandørforbundet for Mobil-
og Telekommunikasjon (LMT), NASCA (Norwegian Auto Sound Challenge Association, senere
Lyd i Bil), ElektronikkForbundet, Norske Elektroleverandørers Landsforening
(NEL), Hvitevareretur og Elektronikkretur. Utgivelsen av bransjebladet overføres
fra nr. 6/1998 fra ElektronikkForbundet til EBS.
Kjedene er med
Annonse
Det skal vise seg at det nye samarbeidet er
vellykket, og i 2001 knyttes forbundene enda tettere sammen når de oppretter Stiftelsen
EE-Bransjen (Elektro- og ElektronikkBransjen).
– Nå kan vi for første gang med rette si at dette er en «BRANSJEORGANISASJON».
Alle ledd i distribusjonskjeden er med, også i det øverste og besluttende organ,
nemlig styret i Stiftelsen EE-Bransjen, skriver Knut O. Christensen i
bransjebladet.
Han blir administrerende direktør i den nye stiftelsen, og den
nye organiseringen medfører blant annet at de to største handelskjedene har
plass i styret. I den første utgaven av dette sitter Tor Løken (Grundig), Tom
Greni (Sony), Ronny Blomseth (Elkjøp), Trygve Holtskog (Expert), Lars Hasle (3
D Elektrosenter), Erik Schjærin (Schjærin Radio-TV), Jon Olav Næss (Moer
Radio/TV-Service), Svein Fagereng (Hitatchi), Svein Hilmersen (Philips) og Arne
Skilhagen (Ericsson), med advokat Bjørn Køhler Myrseth som ekstern styreleder.
Initiativtakerne til den nye, selveide stiftelsen, ElektronikkForbundet
og Leverandørforbundet LYD & BILDE, inviterer med aktører som naturlig
hører med, og Leverandørforbundet for Mobil- og Telekommunikasjon (LMT) er på
plass fra starten. I oktober undertegnes en prøveavtale med Norske
Elektroleverandørers Landsforening (NEL), som i januar 2003 melder seg
kollektivt inn.
Bransjen som helhet
I en kronikk i 2007, beskriver Ove Magndal denne
perioden slik:
Annonse
– Strukturen på leverandør- og kjedesiden har for lengst
fratatt forbundene de oppgaver de tidligere hadde på vegne av hvert sitt
distribusjonsledd. De oppgaver som gjenstår er knyttet til bransjen som helhet.
Dette var årsaken til at både ElektronikkForbundet og Leverandørforbundet LYD
& BILDE for noen år siden erkjente av bransjen ville være bedre tjent med
en felles organisasjon sammen med kjedene. Sammen etablerte de
ElektronikkBransjens Servicekontor (EBS). Målet var i hovedsak å sikre best
mulig rammevilkår for salg av elektronikkprodukter, samt å drive en
profesjonell informasjonsvirksomhet om og for bransjen. (...) Senere er EBS
endret til Stiftelsen Elektronikkbransjen. (...) Bransjeorganisasjonene er ikke
nedlagt, men har begrenset sin virksomhet til deltagelse i de styrende organer
i stiftelsen, samt å overvåke at deres medlemmers interesser blir ivaretatt,
skriver Magndal.
Ved opprettelsen av EE-Bransjen i 2001, tar stiftelsen over
virksomheten og personalet i ELFO-Nett AS fra ElektronikkForbundet. Navnet
endres til Elektro og Elektronikkbransjens Nett (EE-nett), selskapet flytter
inn hos EE-Bransjen på Helsfyr i Oslo, og planen er å bygge ut og finne en ny
og bransjenøytral IT-plattform.
El-retur
Den 1. juli 1999 iverksettes «Forskrift om
kasserte elektriske og elektroniske produkter». Allerede i mars året før underskriver
bransjeforeningene en avtale med Miljøverndepartementet om reduksjon,
innsamling og behandling av EE-avfall.
– EE-bransjen har vist ansvar og stor samarbeidsvilje både
når det gjelder forskriften og den avtalen som skal sikre effektiv
gjennomføring av forskriften, sier miljøvernminister Gro Fjellanger.
Med i avtalen er NEL, Kontor- og Datateknisk Landsforening,
Leverandørforbundet LYD & BILDE, Leverandørforbundet for Mobil- og
Telekommunikasjon, Teknologibedriftenes Landsforening, Elektroforeningen og
Elektroindustriens Bransjeforening.
De fire førstnevnte foreningene har opprettet Hvitevareretur
AS og Elektronikkretur AS, som går sammen under betegnelsen El-retur.
Digitaliseringen starter
I 2002 etablerer NRK og TV 2 selskapet Norges
televisjon AS (NTV), for å søke konsesjon for å bygge ut et riksdekkende digitalt
bakkenett for fjernsyn.
Mens det bare skal gå sju år til det analoge TV-nettet
stenges, tar det adskille lengre tid før det digitale radionettet er på plass.
Når NRK Alltid Klassisk i oktober 1995 blir en av verdens første dab-kanaler, ligger
slukkingen av det riksdekkende FM-nettet fortsatt 12 år frem i tid. I og med den
nye dab-kanalen, gjentar historien seg. Som Norges første radiosending i 1925,
sendes denne fra Tryvann i Oslo.
Ellers dette tiåret: I 1994 er det OL på Lillehammer, og gjennom
NRK følger bransjebladet arrangementet tett. Samme år etablerer Jan Inge
Solheim Hi-Fi Center-kjeden, som i 2008 endrer navn til Soundgarden og da består
av 16 butikker. I 1994 kommer GPS-navigatørene på markedet, det er 25.000
mobiltelefoner er i bruk i Norge, og Elkjøp etablerer seg i Sverige.
Fra 1995 kan man sende SMS, og Servicekjeden etableres som
en konkurrent til andre verkstedkjeder, først og fremst Thorn og Norsk
Elektronikkservice. Ti år senere går kjeden inn i den europeiske
serviceorganisasjonen Elesco, og navnet endres til Elesco Norge.
Eilag og Expert ekspanderer
I 1996 åpner nettbutikken Komplett.no, Elkjøp etablerer
seg i Danmark, og Kodak CD-25 kommer på markedet som det første digitale
kompaktkameraet. Rundt 1,2 millioner nordiske hjem har parabolantenner, og internett
får sitt store gjennombrudd i Norge. I 1997 kommer DVD-spillere på det norske
markedet, og PC-salget passerer for første gang 500.000 maskiner, med Compaq
som den store vinneren.
Samme år kjøper Eilag filealforetakene GH
Elektromarked i Trondheim, samt TV-Linken og Husassistenten i Oslo. I tillegg kommer
et nylig oppkjøp av Bonus i Bergen, og dermed er Eilag og Expert sterkere
representert i alle de største byene.
I 1998 åpnes GSM 1800-nettet, to år senere kommer de første blåtann-produktene,
og telefonkatalogen legges ut på nett.
Samme år åpner den første Elprice-butikken, i Åsane utenfor
Bergen. Konseptet er at produktene presenteres på A4-ark som henger på veggen. I
november 2009 omprofileres kjeden, som på dette tidspunktet har 24 butikker, nå
også med fysiske produkter. Samme år kjøper Datavarehusene AS butikkjeden
Elprice og netthandelsselskapet Deal fra Holta Invest AS, som kom inn på
eiersiden i 2008. I februar 2010 stenger halvparten av butikkene, og to år
senere går selskapet konkurs.
Elkjøp blir britisk
I 1999 har Ideel-kjeden i Coop-systemet rundt 60
butikker, mens de på det meste hadde 73. Når de i 2002 omprofileres til Coop
Elektro, er antallet 37 butikker, og i 2024 er det bare to butikker igjen.
Kjedens historie starter i 1975, når NKL (dagens Coop Norge) etablerer
Samvirkelagets Elektro (S-Elektro), som i 1991 bytter profil til Ideel. I et
svensk-norsk samarbeid etablerte Coop også Coop Power-kjeden, der de i 2002
avsluttet den norske delen av virksomheten ved å selge åtte elektromarkeder til
Expert-kjeden. Power-navnet skal gjenoppstå i 2017, når Expert omprofileres.
I 1999 etablerer Elkjøp seg i Finland, og den 29. november blir
det kjent at britiske Dixons kjøper selskapet for 5,7 milliarder kroner. Elkjøp
har på dette tidspunktet 156 butikker i de fem nordiske landene, og sammen med
Dixons blir de Europas største distributør av forbrukerelektronikk.
– Nå kan vi presse prisene fra leverandørene enda mer, og
selge varene enda billigere, sier administrerende direktør Thor Bjarmann i
Elkjøp.
Han har ledet konsernet siden 1987, og går i mai 2000 over i
en strategisk rolle i Dixons, blant annet for å videreføre Elkjøp-kulturen han
har bygd opp. Ny konsernsjef i Elkjøp blir Per Bjørgås. I mai 2021 dør Thor
Bjarmann, bare 55 år gammel.
Bransjetinget
I 1999 kommer de første plasma-TVene på det norske
markedet. I desember 2000 åpner den svenske Siba-kjeden sin første norske butikk,
på Furuset, og planen er 15-16 stormarkeder i løpet av to-tre år.
I 2001 endrer ServiceRingen navn til Euronics, to år etter
at de har meldt seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet. Samme år introduserer
Sony og Microsoft internettspilling, og ved utgangen av året har 70 prosent av
befolkningen tilgang til digital radio via dab-nettet. I 2002 kommer de første
kameratelefonene, og Neby Hi-Fi Consept begynner å selge Tivoli-radioer. Dette
skal vi se seg å bli en eventyrlig suksess, og i løpet av åtte år selger
selskapet 520.000 Tivoli-radioer i Norge. Til sammenligning solgte Radionette i
løpet av nærmere 40 år 700.000 Kurér-radioer verden over.
I oktober 2002 arrangeres historiens første bransjeting, med
134 deltakere. EE-Bransjens direktør Knut O. Christensen har ideen, for at
bransjen skal ha et møtested siden en stiftelse verken har generalforsamling
eller årsmøte. Ønsket er å samle bransjeledere på alle plan, og tidligere
kringkastingssjef Einar Førde er programleder. Blant foredragsholderne i
Sandefjord er Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet, Hans Stråberg i Electrolux,
Per Jahren i Telenor Networks og postsjef Kaare Frydenberg. I 2003 samler
bransjetinget 150 deltakere samme sted, med bransjeglidning og Lidl blant
temaene.
I 2003 kommer det digitale grensesnittet HDMI, som en
videreutvikling av DVI.