KAMPEN FOR FARGENE

I 1970 kommer fargefjernsynet til Norge. Dette prøvebildet er fotografert for Teledirektoratet i 1971. Foto: Knudsens Fotosenter/Norsk Teknisk Museum

1964-1973 : – Synda er komen til Jorda, men vi vil ikkje ha ho i fargar, raljerer Einar Førde. Nyttårsaften 1971 sendes kong Olavs nyttårstale i farger.

Publisert

Denne artikkelen tar for seg perioden 1964 til 1973, i bransjeforeningens 100-årige historie.

1964-1973

I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.

Mens man ute i Europa begynte med fargesendinger i 1967-68, er de norske politikerne svært skeptiske. Det er i denne anledningen stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og senere kringkastingssjef, Einar Førde, kommer med uttalelsen.

I 1971 vedtar Stortinget med 94 mot 34 stemmer å innføre tre års prøvedrift av fargefjernsyn. Kongens nyttårstale er NRKs første egenproduksjon i farger, og fullt fargeprogram er det først fra 1975. Da har bransjebladet skrevet om fargefjernsyn helt siden 1950, i stadig økende omfang, og også annonsørene viser sine fargeapparater lenge før sendingene starter.

 

Bransjen ønsker farge-TV

I 1969 etableres Radiobransjens Fellesråd, som et samarbeid mellom Radio-Leverandørenes Landsforbund (RLL) og Norske Radio/TV-handleres Landsforbund (NRL). De to forbundene undrer seg over hvorfor Kringkastingen ikke er gått i gang med prøvesendinger for farge-TV, og presenterer konsekvensene de mener dette vil ha å si for samfunnsøkonomien:

ITTs sortiment i 1970. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Tidligere skøyteløper Hjalmar «Hjallis» Andersen (1923-2013) pryder forsiden på Radio/TV-bladet nr. 7/1971, i en annonse for Luxor.

– Den norske radio- og fjernsynsindustri har siden starten av sort/hvitt-fjernsyn i 1960 erobret ca. 85% av markedet, og i løpet av de siste år er det bygget opp en betydningsfull eksport. Våre naboland, som er de viktigste avtakere for vår eksport, vil i løpet av våren 1970 offisielt starte regulære fargefjernsynsprogrammer etter lengre tids prøvesendinger. Det regnes allerede med et stort marked for fargeapparater, mens sort/hvitt-markedet gradvis vil synke. For norske produsenter burde det være helt naturlig også å kunne eksportere fargefjernsynsapparater, skriver Knut B. Andersen i RLL og Ove Magndal i NRL i desember 1969.

Sen fargefjernsynstart vil bety sen produksjonsstart, som igjen vil føre til økt import.

 

Handlerne er husmenn

Magndal er fra 1963 til 1971 konsulent i NRL, og beskriver i en kronikk i forbindelse med bransjebladets 70 års-jubileum i 2007 perioden slik:

– Da jeg kom inn i forbundet tidlig i 60-årene var bransjen sterkt regulert. De norske produsentene, med Vebjørn Tandberg og Jan Wessel i spissen, styrte sammen med Philips bransjen med jernhånd. Gjennom Radio-Leverandørenes Landsforbund (RLL) håndhevet de en autorisasjonsordning som innebar at et hvert utsalg måtte godkjennes. Kravene var blant annet vindu mot gate og eget godkjent verksted, med krav til instrumentering og kompetanse hos verkstedpersonalet. Utsalgsprisene skulle holdes. Bransjekodeksen var så sterk at handlere som ble tatt for å gi rabatt ble straffet med bøter.

1967: Reiseradio på telttur. Sofie Fredriksen med datter Lina Fredriksen og barnebarn Margretha foran teltet. Foto: Dagfinn Grønoset/Anno Glomdalsmuseet

Handlerne var på mange måter som husmenn å regne. Leverandørene bestemte egenrådig veiledende utsalgspriser og derved handlernes avanse. Garantitiden var seks måneder, og det store stridstemaet var hvor stor den faste garantigodtgjørelsen skulle være, skriver Magndal.

Samtidig som NRK i 1972 starter sine prøvesendinger i farger, ønskes Ove Magndal etter et kort opphold velkommen tilbake i bransjeforeningen, nå som direktør og redaktør. Han tar over etter Henry Hvam, som går av etter å ha ledet NRL i 34 år; først som forbundssekretær og siden direktør. Når Magndal tar over sjefsstolen, endres navnet på bransjebladet til «Radio/TV-bladet Radiobransjen», med «merkantilt og teknisk tidsskrift» om undertittel. Bare ett år senere, i 1973, endres navnet til «Radiobransjen», med samme undertittel.

 

Expert og Elkjøp

I september 1970, samme år som Videocassette Recorder (VCR) lanseres og rundt halvparten av norske husstander har fått telefon, dannes brunevarekjeden Norexpert A/L, med markedsnavnet Expert.

– Det kom vel ikke overraskende på noen at også detaljistene i radio/TV-bransjen går inn for et samarbeide. Den tilspissede konkurranse både på leverandør- og handlersiden har nødvendiggjort et slikt skritt. (...) Vi har grunn til å tro at den etter hvert vil gripe atskillig inn i bransjeforholdene, heter det i bransjebladet.

Lytteavdelingen for klassisk- og jazzmusikk ved Olaf T. Ranum's musikkhandel i Trondheim på 60-tallet. Foto: Fotograf Schrøder/Ringve musikkmuseum

Mens leverandørene til nå har lykkes i å stoppe en kjedeetablering på brunevaresiden, har man på hvitevaresiden flere aktører, som Sesam-Serviceringen, Elektroinstallatørenes innkjøpslag (Eilag) og Elektrokjøp. Sistnevnte driver Elkjøp-kjeden, som på dette tidspunktet i 1979 har eksistert i åtte år. De inngår nå et samarbeid med Husmorkjøp og Kvikk-kjeden, og har til sammen rundt 100 hvitevarebutikker. Samarbeidet avsluttes i 1973, og i 1981 går Kvikk-kjeden konkurs.

I 1972 kan Elkjøp feire sitt 10 års-jubileum, med 90 selvstendige forhandlere. Til nå har kjeden i det alt vesentlige solgt elektriske apparater for privathusholdningen, men de begynner også å selge visse artikler innen radio/TV-sektoren.

 

Reklamebilde fra 1966 for kjøleskap og frysebokser fra ITT. På bildet Eva Elisabeth Schønberg. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum

Felles bransjeråd

Radiobransjens Fellesråd endrer i 1972 navn til Bransjerådet for radio og TV, og Jan Erik Thoresen blir ansatt som daglig leder av dette.

Leverandør- og handlerforbundene styrker samarbeidet, formålet er å samle og koordinere utadrettet informasjon om bransjen som helhet, og å fremme opplysning om bransjens produkter og teknologi og hva dette betyr for forbrukerne.

I 1973 etablerer de tyske hvitevareprodusentene Bosch og Siemens datterselskapet Bosch-Siemens Hausgeräte (BSHG), som tar over utvikling og produksjon av produktene. I Norge vil selskapene Robert Bosch Norge og Siemens markedsføre sine produkter uavhengig av hverandre, inntil de i 1997 går sammen i Bosch Siemens Husholdningsartikler (BSH). I 1995 tar BSHG også over Gaggenau.

Reklamefoto fra 1965 for TV-tekniker-utdanningen ved NKS. Foto: Knudsens Fotosenter/Norsk Teknisk Museum
Formann Karl J. Brommeland holder festtalen på jubileumsfesten i 1964.
I 1965 kjører Philips en annonsekampanje i bransjebladet for platespilleren Bambino; hendig og elegant elektrofon for batteridrift. Pris: 220,- Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
ITT-kjøleskap i 1972. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
TV-produksjon ved Philips Fabrikker på Ryen i 1970. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Normende-produkter fotografert i 1971. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1966: Philips Combinado, TV-kabinett med fjernsyn, radio og platespiller. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1964: Nordia kjøkken med innebygget kjøleskap fra Electrolux. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
Bang & Olufsen Beovision 1000 fra 1965. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
I 1968 samlet sort/hvitt-overføringen av kronprinsbryllupet folket foran fjernsynet. Foto: Rigmor Dahl Delphin/Oslo Museum
1966: Artisten Åse Kleveland gjør innspilling på båndopptaker. Foto: Rigmor Dahl Delphin/Oslo Museum
1968: Lytting foran peisen til en Philips reiseradio. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
I 1966 kommer det første mobilnettet, der man via en sentral ber om ønsket nummer. Her et mobiltelefonapparat fra 1971. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
Kåre W. Tønnesen (f. v.) fra Radio/TV-bladet, Roy Magnussen (Luxor) og radiohandler Arne Degnes fra Otta på Berlin-turen i 1967.
Audiovisuelt utstyr fra Philips i 1972. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
I 1967 var 61 deltakere med på de to turene NRL arrangerte til radio/TV-utstillingen i Berlin. Her er den ene gruppen på Fornebu, før avreise.
1968: Philips-radio i bokhyllen. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
Utstillingsvindu med Philips-produkter i 1972. Foto: Leif Krohn Ørnelund/Oslo Museum
1964: Interiørbilde med Luma fjernsysapparat. Foto: Atelier Rude/Oslo Museum
Støvsugerne Super 3200 og Rapid 8000 fra Simens. Reklamebilde fra 1972. Foto: Frits Solvang/Norsk Teknisk Museum

Vi spoler tilbake til 1964: I juni blir NRLs 40 års-jubileum markert i Kristiansand, i forbindelse med landsmøtet og årsmøter i skipsradiogruppen og verkstedgruppen.

 

NEL etableres

I 1965 etableres Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL), med høyesterettsadvokat Per Faye-Lund som daglig leder, en rolle han fra 1960 til 1979 også har i Radio-Leverandørenes Landsforbund (RLL).

– Kombinasjonen med å være sekretær både for RLL og NEL har bydd på mange fordeler. Problemene har ofte vært de samme, og delvis har jeg også hatt med de samme firmaer å gjøre, sier Faye-Lund da han i 1979 overlater RLL-rollen til Svein E. Eliassen, siden RLL nå ønsker en direktør i full stilling.

I 1966 etablerer Televerket sin første mobiltelefontjeneste, der man fra mobile enheter kaller opp basestasjoner, muntlig ber om ønsket nummer, og via det offentlige telefonnettet settes i forbindelse med en annen abonnent. Etter en forsiktig start, selges det i 1974 rundt 2.000 mobiltelefonapparater. I 1969 etablerer Miele seg med eget datterselskap i Norge. Det familieeide selskapet ble etablert i Tyskland i 1899.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS