Denne artikkelen tar for seg perioden 2014 til 2023, i
bransjeforeningens 100-årige historie.
2014-2023
I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.
Omsetningstall og bransjestatistikk har siden starten vært
en viktig del av virksomheten til bransjeforeningen. Når tallene for 2020
legges frem, viser de en rekordvekst på 18 prosent, og en omsetning på 42,3
milliarder kroner, mot 36,03 milliarder i 2019. Tallene viser en samlet verdi
for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske
produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.
Forklaringen til
veksten er koronatiltakene, etter at Norge ble stengt den 12. mars 2020. Dette
får folk til å investere i utstyr til hjemmekontor, TV og spillprodukter, og
etter hvert begynner de også å pusse opp hjemme, og de kjøper flere produkter
til matlaging og hjemmekos. I starten av nedstengingen selges det flere
frysebokser og -skap enn normalt, og salget av kaffe- og kjøkkenmaskiner øker
med 20 prosent.
Annonse
Unntaksår
I 2021 er det fortsatt vekst, med tre prosent til
43,6 milliarder kroner, mens man i 2022 ser en nedgang på åtte prosent. Dette
er et turbulent år, med russernes invasjon av Ukraina, økte råvarepriser,
fortsatt dyr logistikk, økte strømpriser og inflasjon.
Tar man imidlertid høyde for at 2020 og 2021 har vært
unntaksår, med unormal høy omsetning i bransjen, har veksten fra 2019 likevel
vært drøyt elleve prosent, til 40 milliarder i 2022.
Når det gjelder rekordveksten fra 2019 til 2020 på 18
prosent, skynder vi oss å legge til at dette gjelder de senere tiår. For
eksempel kunne man i bladets første utgave, som kom ut i 1937, registrere en
vekst på cirka 40 prosent fra 1935, til 14 millioner kroner i 1936.
Annonse
Settes på prøve
Nedstengingen av Norge setter ikke bare hele
landet og bransjens aktører på prøve, men også bransjeforeningen. I tillegg til
å publisere relevant informasjon, bidrar foreningen med svar på juridiske
problemstillinger i kjølvann av pandemien. Dette skjer i samarbeid med
Advokatfirmaet Ræder, som bransjen har en avtale med, og den gratis
telefonhjelpen til foreningens medlemmer utvides til én time. I samarbeid med
Elektroforeningen oppfordres offentlige bedrifter til å raskere betale sine
regninger til bransjen, og eiere av næringseiendom bes gå i dialog med
leietakerne om reduksjon av husleien.
På vegne av aktørene i bransjen, sender administrerende
direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen et brev til
næringsminister Iselin Nybø, justis- og beredskapsminister Monica Mæland, og
helse- og omsorgsminister Bent Høie, der det oppfordres til at det
opprettholdes en normal tilnærming til salg av hvitevarer og
forbrukerelektronikk, samt muligheten til å yte nødvendig service for disse
produktene. Dette grunngis med betydningen produkter for kommunikasjon,
matoppbevaring og hygiene har.
Man er også raskt ute med å koronajustere vilkårene for de
10.000 forbrukerne som hver måned bruker bransjeforeningens portal
servicebestilling.no. Nå gis de anledning til å kostnadsfritt avbestille
planlagte servicebesøk, og ved bestilling gis det på nettsiden informasjon om
hvilke koronatiltak de og tekniker bør gjøre.
Pandemi-tiltak
Annonse
I mars 2020 gjennomfører bransjeforeningen en
undersøkelse om hvordan pandemien påvirker butikker, kjeder, netthandlere,
verksteder og leverandører i bransjen. Her svarer 15 prosent at de vurderer
midlertidig stenging eller begrensning av virksomheten. 69 prosent ser en
nedgang i aktiviteten, mens 11,5 prosent har hatt en økning etter
koronatiltakene. 27 prosent tror deres bedrift vil bli sterkt negativt påvirket
økonomisk av krisen, mens 57 prosent svarer de vil bli negativt påvirket.
Ute i butikkene opprettes og endres klikk og
hent-løsningene, blant annet med egne tider for folk i risikogruppene, og
levering rett i bilen. Det innføres direktehandel via mobil, der en selger er
med kunden rundt i butikken, samt mulighet til å betale med Vipps i butikken.
Hos Power investeres det i et TV-studio som brukes til produktopplæring.
I ulik grad må bransjens aktører ty til permitteringer under
pandemien, men de nevnte omsetningstallene viser at store deler av bransjen
kommer gjennom pandemien på en god måte. Blant de av bransjens aktører som
rammes hardest, er musikkbransjen.
Euronics blir Elon
Vi rykker tilbake til 2014. Dette året er det
planlagte innkjøpssamarbeidet mellom Euronics Norge og svenske Appliance Group
EEL på plass, for hvitevarer og småelektriske produkter. Det ses også på
muligheten for å innlemme brunevarer, og året etter går Euronics Norge med sine
63 butikker gjennom et aksjebytte inn som deleiere i EEL-konsernet. Fra januar
2016 er Euronics Norge AS et datterselskap i svenske Elon Group AB, og de
norske handlerne eier rundt 10 prosent av gruppen. På dette tidspunktet står de
norske butikkene for seks prosent av totalomsetningen på 3,6 milliarder svenske
kroner. I 2017 er Norge det første landet i Europa som tar i bruk den nye
Euronics-profileringen. I januar året etter bytter kjeden i Norge navn til
Elon, etter at de har vært Euronics siden 2001, to år etter at ServiceRingen
(etablert i 1958), meldte seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet.
Musikkbransjen blir med
I 2015 åpner Elkjøp åpner sine
Phonehouse-butikker. Samme år blir Soundgarden slått sammen med
Spaceworld-kjeden. Soundgardens historie går tilbake til 1994, da Jan Inge
Solheim etablerte Hi-Fi Center-kjeden, mens Spaceworld ble etablert i 1985 av
Scanpartner-gruppen og Kodak Norge, og i 1990 reetablert av Kai Hukkelberg og
Geir Eriksen som et franchise-konsept. Spaceworld er fra 2005 eid av
Reitan-familien, og ved sammenslåingen i 2015 har de to kjedene til sammen 58
butikker. Året etter tar Solheim over alle aksjene i Spaceworld Soundgarden,
som på dette tidspunktet består av 45 butikker. I februar 2019 går selskapet
konkurs, og nye eier blir Terje Romen, som også eier distributøren Mono AS.
I 2016 begynner Expert å selge Norema-kjøkken, Apple AirPods
lanseres, Oculus Rift kommer på markedet, og det er en periode mye snakk om VR.
I 2017 går Norsk Musikkbransjeråd inn i Stiftelsen
Elektronikkbransjen. Med i denne grupperingen er leverandører og forhandlere av
instrumenter, studioutstyr, lydutstyr, forsterkere og annet som brukes for å
formidle musikk og lyd, både for privat- og profesjonell bruk.
FM-nettet slukket
Fra januar til juni 2017 slukkes FM-nettet, og den
lange prosessen med å digitalisere riksnettet for radio er sluttført.
Bransjebladet skrev første gang om dab (digital audio broadcast) i 1988, og
publiserer gjennom årene en rekke artikler om dab og arvtakeren dab+. Både før
og etter Stortingets vedtak i 2011 om å digitalisere riksnettet for radio, er
Stiftelsen Elektronikkbransjen engasjert. Først for å få en endelig avklaring
på om og når digitaliseringen starter, siden som en aktiv medspiller når det
gjelder gjennomføringen av denne. Kringkasterne er en drivende aktør gjennom
selskapet Digitalradio Norge, motivert av lavere sendekostnader og ønsket om et
større utvalg radiokanaler i både bygd og by, og i 2016 blir det solgt rundt én
million dab-radioer i Norge.
I 2017 åpner Foto.no sin første butikk, i Barcode i Oslo.
Samsung lanserer QLED som det nye navnet på sine LCD-TVer med kvanteprikker
(Quantum Dot), og kjøper opp Harman-konsernet. Nintendo Switch lanseres, og
lommeladere blir en storselger ettersom Pokémon GO blir en landeplage.
Fra Expert til Power
Den 5. mai 2017 åpnes den første Power-butikken i
Norge, på Alnabru i Oslo, og med dette starter omprofileringen av
Expert-kjeden.
– Expert er veldig annerledes enn for fire år siden. Vi har
større og bedre butikker og sortiment, men det gamle navnet henger igjen. Vi
har gjort grovarbeidet, nå endrer vi navn til Power for å reposisjonere oss,
sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge.
Konsernsjef Ronny Blomseth i Power International sier
eierstrukturen forblir den samme.
– Dolphin og Øivind Tidemandsen eier 45 prosent, og
Awilhelmsen Capital eier 45 prosent. De resterende prosentene er i hovedsak
ansatte som eier. Dolphin står for retail-kompetansen, mens Awilhelmsen står
for pengene.
Etter å ha tapt 2,5 milliarder på snaut ti år, sier Blomseth
omsetningen nå er økt med 1,1 milliarder kroner.
Samme år ombygges Siba-butikkene i Norge og Sverige til
lagerbutikker inspirert av Ikea, under varemerket NetOnNet. Av 53 Siba-butikker
ligger på dette tidspunktet fire i Norge.
I 2018 omprofileres 20 av 21 Lefdal-butikker til Elkjøp,
mens én legges ned. I oktober 2019 går Music Retail Holding konkurs. Selskapets
datterselskap i Norge, Sverige og Danmark drev 4Sound-kjeden, som i Norge
stables raskt på bena igjen når fire lokale bransjeaktører kjøper konkursboet.
Av åtte butikker drives sju videre.
OmBrukt AS
Høsten 2019 etableres OmBrukt AS, som et
datterselskap til Stiftelsen Elektronikkbransjen, med tidligere Grundig-sjef og
nåværende styreleder i bransjeforeningen, Pål Haugen, som daglig leder.
Utgangspunktet er et ønske om at bransjen skal være ledende i den sirkulære
økonomien, og det utvikles et godkjenningsmerke og datasystem som registrerer
produkter som settes ut på markedet igjen. Disse får ved salg en toårig
ombyttegaranti, der kunden ved feil får et tilsvarende produkt. Målet er å
redusere unødig EE-avfall, i henhold til EUs økodesigndirektiv. I regi av
OmBrukt lanseres det i 2022 i tillegg en forsikringsløsning, der et produkt som
repareres får to års reparasjonsgaranti, for å gjøre det enklere for kunden å
velge reparasjon fremfor skroting av produktet. Dette gjelder produkter der
produktets reklamasjons- og garantitid er ute, normalt etter fem år, og kunden
selv må betale for servicereparasjonen.
Power er først blant de kjedene når det gjelder salg av
ombrukte produkter, og de åpner på Alnabru i desember 2021 sin første
RePower-butikk. I oktober 2022 lanserer Elkjøp en tilsvarende løsning; Elpant.
NetOnNet blir norsk
I 2020 får Stiftelsen Elektronikkbransjen
gjennomslag for en sak man lenge har arbeidet med, i og med at toll- og
momsfritak på kjøp under 350 kroner fjernes, men Stortingets vedtak blir ikke
gjeldende før 1. januar 2024. I 2020 kan Electrolux markere at de i 100 år har
vært til stede i Norge med sitt eget datterselskap. Playstation 5 og Xbox
Series X/S lanseres, og 5G-nettet etableres. Allente går på lufta som det nye
navnet for Canal Digital og Viasat Consumer, etter fjorårets fusjon mellom
Telenor Group og NENT.
I 2021 kjøpes Philips Domestic Appliances av det
globale investeringsselskapet Hillhouse Investment. Selskapet endrer navn til
Versuni, og skal fortsatt selge husholdningsapparater under varemerket Philips.
I mars samme år innføres nye energimerker for vaskemaskiner, kjøleskap og TVer,
fordi den gamle skalaen er sprengt. Det skal imidlertid vise seg at det ikke
tar lang tid før bransjens produkter blir bedre enn det nye A-merket. Samme år
begynner Elon å selge Nordanro-kjøkken.
I 2022 kjøper det børsnoterte selskapet Komplett Group opp
NetOnNet, som til nå har vært eid av Siba Invest. Til sammen hadde de to
selskapene i 2021 en omsetning på 18,5 milliarder kroner. I 2022 begynner Elon
å selge Nordanro-kjøkken.
Høsten 2023 omprofileres 29 MediaMarkt-butikker i Sverige
til Power, etter at den tyske elektronikkgiganten Ceconomy og deres
datterselskap MediaMarktSaturn solgte alle aksjene i MediaMarkt Sverige til
Power Sverige. Samtidig går MediaMarktSaturn inn med 20 prosent eierandel i
Power Sverige, mens norske Power International eier de resterende 80
prosentene.