REKORDVEKST OG KRISETIDER

Ulike henteløsninger er blant koronatiltakene som innføres i mars 2020. Her ved Power Alnabru. Foto: Power

2014-2023: Det siste tiåret i bransjeforeningens historie preges som for resten av samfunnet av pandemi og krisetider. Likevel gir 2020 rekordvekst.

Publisert

Denne artikkelen tar for seg perioden 2014 til 2023, i bransjeforeningens 100-årige historie.

2014-2023

I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.

Omsetningstall og bransjestatistikk har siden starten vært en viktig del av virksomheten til bransjeforeningen. Når tallene for 2020 legges frem, viser de en rekordvekst på 18 prosent, og en omsetning på 42,3 milliarder kroner, mot 36,03 milliarder i 2019. Tallene viser en samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

Forklaringen til veksten er koronatiltakene, etter at Norge ble stengt den 12. mars 2020. Dette får folk til å investere i utstyr til hjemmekontor, TV og spillprodukter, og etter hvert begynner de også å pusse opp hjemme, og de kjøper flere produkter til matlaging og hjemmekos. I starten av nedstengingen selges det flere frysebokser og -skap enn normalt, og salget av kaffe- og kjøkkenmaskiner øker med 20 prosent.

 

Unntaksår

I 2021 er det fortsatt vekst, med tre prosent til 43,6 milliarder kroner, mens man i 2022 ser en nedgang på åtte prosent. Dette er et turbulent år, med russernes invasjon av Ukraina, økte råvarepriser, fortsatt dyr logistikk, økte strømpriser og inflasjon.

Sindre Nyborg ved Power Leksvik på forsiden av nr. 2/2021, i anledning at kjeden har unngått koronapermitteringer. Foto: Jomar Tømmerdal

Tar man imidlertid høyde for at 2020 og 2021 har vært unntaksår, med unormal høy omsetning i bransjen, har veksten fra 2019 likevel vært drøyt elleve prosent, til 40 milliarder i 2022.

Når det gjelder rekordveksten fra 2019 til 2020 på 18 prosent, skynder vi oss å legge til at dette gjelder de senere tiår. For eksempel kunne man i bladets første utgave, som kom ut i 1937, registrere en vekst på cirka 40 prosent fra 1935, til 14 millioner kroner i 1936.

 

Settes på prøve

Nedstengingen av Norge setter ikke bare hele landet og bransjens aktører på prøve, men også bransjeforeningen. I tillegg til å publisere relevant informasjon, bidrar foreningen med svar på juridiske problemstillinger i kjølvann av pandemien. Dette skjer i samarbeid med Advokatfirmaet Ræder, som bransjen har en avtale med, og den gratis telefonhjelpen til foreningens medlemmer utvides til én time. I samarbeid med Elektroforeningen oppfordres offentlige bedrifter til å raskere betale sine regninger til bransjen, og eiere av næringseiendom bes gå i dialog med leietakerne om reduksjon av husleien.

På vegne av aktørene i bransjen, sender administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen et brev til næringsminister Iselin Nybø, justis- og beredskapsminister Monica Mæland, og helse- og omsorgsminister Bent Høie, der det oppfordres til at det opprettholdes en normal tilnærming til salg av hvitevarer og forbrukerelektronikk, samt muligheten til å yte nødvendig service for disse produktene. Dette grunngis med betydningen produkter for kommunikasjon, matoppbevaring og hygiene har.

I 2021 oppretter Miele en ny og nordisk organisasjon, samtidig som de lokale selskapene beholdes. Anders Kjekstad (t. v.) blir nordisk marketingdirektør, mens Espen Tho tar over som norgessjef. Foto: Stian Sønsteng

Man er også raskt ute med å koronajustere vilkårene for de 10.000 forbrukerne som hver måned bruker bransjeforeningens portal servicebestilling.no. Nå gis de anledning til å kostnadsfritt avbestille planlagte servicebesøk, og ved bestilling gis det på nettsiden informasjon om hvilke koronatiltak de og tekniker bør gjøre.

 

Pandemi-tiltak

I mars 2020 gjennomfører bransjeforeningen en undersøkelse om hvordan pandemien påvirker butikker, kjeder, netthandlere, verksteder og leverandører i bransjen. Her svarer 15 prosent at de vurderer midlertidig stenging eller begrensning av virksomheten. 69 prosent ser en nedgang i aktiviteten, mens 11,5 prosent har hatt en økning etter koronatiltakene. 27 prosent tror deres bedrift vil bli sterkt negativt påvirket økonomisk av krisen, mens 57 prosent svarer de vil bli negativt påvirket.

Ute i butikkene opprettes og endres klikk og hent-løsningene, blant annet med egne tider for folk i risikogruppene, og levering rett i bilen. Det innføres direktehandel via mobil, der en selger er med kunden rundt i butikken, samt mulighet til å betale med Vipps i butikken. Hos Power investeres det i et TV-studio som brukes til produktopplæring.

I 2016 begynner Expert å selge Norema-kjøkken. På bildet Lars Jødahl (t. v.) og Henrik Bjønnes. Foto: Stian Sønsteng

I ulik grad må bransjens aktører ty til permitteringer under pandemien, men de nevnte omsetningstallene viser at store deler av bransjen kommer gjennom pandemien på en god måte. Blant de av bransjens aktører som rammes hardest, er musikkbransjen.

 

Euronics blir Elon

Vi rykker tilbake til 2014. Dette året er det planlagte innkjøpssamarbeidet mellom Euronics Norge og svenske Appliance Group EEL på plass, for hvitevarer og småelektriske produkter. Det ses også på muligheten for å innlemme brunevarer, og året etter går Euronics Norge med sine 63 butikker gjennom et aksjebytte inn som deleiere i EEL-konsernet. Fra januar 2016 er Euronics Norge AS et datterselskap i svenske Elon Group AB, og de norske handlerne eier rundt 10 prosent av gruppen. På dette tidspunktet står de norske butikkene for seks prosent av totalomsetningen på 3,6 milliarder svenske kroner. I 2017 er Norge det første landet i Europa som tar i bruk den nye Euronics-profileringen. I januar året etter bytter kjeden i Norge navn til Elon, etter at de har vært Euronics siden 2001, to år etter at ServiceRingen (etablert i 1958), meldte seg inn i det europeiske innkjøpssamarbeidet.

 

I 2021 begynner Elon å selge Nordanro-kjøkken fra tyske Nobelia. Foto: Stian Sønsteng

Musikkbransjen blir med

I 2015 åpner Elkjøp åpner sine Phonehouse-butikker. Samme år blir Soundgarden slått sammen med Spaceworld-kjeden. Soundgardens historie går tilbake til 1994, da Jan Inge Solheim etablerte Hi-Fi Center-kjeden, mens Spaceworld ble etablert i 1985 av Scanpartner-gruppen og Kodak Norge, og i 1990 reetablert av Kai Hukkelberg og Geir Eriksen som et franchise-konsept. Spaceworld er fra 2005 eid av Reitan-familien, og ved sammenslåingen i 2015 har de to kjedene til sammen 58 butikker. Året etter tar Solheim over alle aksjene i Spaceworld Soundgarden, som på dette tidspunktet består av 45 butikker. I februar 2019 går selskapet konkurs, og nye eier blir Terje Romen, som også eier distributøren Mono AS.

I 2016 begynner Expert å selge Norema-kjøkken, Apple AirPods lanseres, Oculus Rift kommer på markedet, og det er en periode mye snakk om VR.

I 2015 omprofileres Elkjøps Express-butikker til Phonehouse. Foto: Joakim Mangen/Elkjøp

I 2017 går Norsk Musikkbransjeråd inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Med i denne grupperingen er leverandører og forhandlere av instrumenter, studioutstyr, lydutstyr, forsterkere og annet som brukes for å formidle musikk og lyd, både for privat- og profesjonell bruk.

Sony PlayStation 5 lanseres i 2020, og blir samme år kåret til årets spillprodukt 2020/21 av fagbladet Elektronikkbransjen.

 

FM-nettet slukket

Fra januar til juni 2017 slukkes FM-nettet, og den lange prosessen med å digitalisere riksnettet for radio er sluttført. Bransjebladet skrev første gang om dab (digital audio broadcast) i 1988, og publiserer gjennom årene en rekke artikler om dab og arvtakeren dab+. Både før og etter Stortingets vedtak i 2011 om å digitalisere riksnettet for radio, er Stiftelsen Elektronikkbransjen engasjert. Først for å få en endelig avklaring på om og når digitaliseringen starter, siden som en aktiv medspiller når det gjelder gjennomføringen av denne. Kringkasterne er en drivende aktør gjennom selskapet Digitalradio Norge, motivert av lavere sendekostnader og ønsket om et større utvalg radiokanaler i både bygd og by, og i 2016 blir det solgt rundt én million dab-radioer i Norge.

I 2017 åpner Foto.no sin første butikk, i Barcode i Oslo. Samsung lanserer QLED som det nye navnet på sine LCD-TVer med kvanteprikker (Quantum Dot), og kjøper opp Harman-konsernet. Nintendo Switch lanseres, og lommeladere blir en storselger ettersom Pokémon GO blir en landeplage.

 

Fra Expert til Power

Den 5. mai 2017 åpnes den første Power-butikken i Norge, på Alnabru i Oslo, og med dette starter omprofileringen av Expert-kjeden.

I desember 2021 åpner prosjektleder Ine Opseth og administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge kjedens første RePower-butikk, med ombrukte produkter, på Alnabru. Foto: Stian Sønsteng

– Expert er veldig annerledes enn for fire år siden. Vi har større og bedre butikker og sortiment, men det gamle navnet henger igjen. Vi har gjort grovarbeidet, nå endrer vi navn til Power for å reposisjonere oss, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Power Norge.

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power International sier eierstrukturen forblir den samme.

– Dolphin og Øivind Tidemandsen eier 45 prosent, og Awilhelmsen Capital eier 45 prosent. De resterende prosentene er i hovedsak ansatte som eier. Dolphin står for retail-kompetansen, mens Awilhelmsen står for pengene.

Det nye energimerket for vaskemaskiner, kjøleskap og TVer innføres i mars 2021. Foto: EU 2003

Etter å ha tapt 2,5 milliarder på snaut ti år, sier Blomseth omsetningen nå er økt med 1,1 milliarder kroner.

Samme år ombygges Siba-butikkene i Norge og Sverige til lagerbutikker inspirert av Ikea, under varemerket NetOnNet. Av 53 Siba-butikker ligger på dette tidspunktet fire i Norge.

I 2018 omprofileres 20 av 21 Lefdal-butikker til Elkjøp, mens én legges ned. I oktober 2019 går Music Retail Holding konkurs. Selskapets datterselskap i Norge, Sverige og Danmark drev 4Sound-kjeden, som i Norge stables raskt på bena igjen når fire lokale bransjeaktører kjøper konkursboet. Av åtte butikker drives sju videre.

 

OmBrukt AS

Høsten 2019 etableres OmBrukt AS, som et datterselskap til Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Høsten 2019 etableres OmBrukt AS, som et datterselskap til Stiftelsen Elektronikkbransjen, med tidligere Grundig-sjef og nåværende styreleder i bransjeforeningen, Pål Haugen, som daglig leder. Utgangspunktet er et ønske om at bransjen skal være ledende i den sirkulære økonomien, og det utvikles et godkjenningsmerke og datasystem som registrerer produkter som settes ut på markedet igjen. Disse får ved salg en toårig ombyttegaranti, der kunden ved feil får et tilsvarende produkt. Målet er å redusere unødig EE-avfall, i henhold til EUs økodesigndirektiv. I regi av OmBrukt lanseres det i 2022 i tillegg en forsikringsløsning, der et produkt som repareres får to års reparasjonsgaranti, for å gjøre det enklere for kunden å velge reparasjon fremfor skroting av produktet. Dette gjelder produkter der produktets reklamasjons- og garantitid er ute, normalt etter fem år, og kunden selv må betale for servicereparasjonen.

Power er først blant de kjedene når det gjelder salg av ombrukte produkter, og de åpner på Alnabru i desember 2021 sin første RePower-butikk. I oktober 2022 lanserer Elkjøp en tilsvarende løsning; Elpant. 

Fagbladet Elektronikkbransjen kårer for 20. gang årets julegave. Til stede er toppsjefene Asle Bjerkebakke (f. v., Elon), Erlend Stefansson (Komplett), Linda Frid Andresen (Elkjøp), Anders Nilsen (Power) og Trygve Hillesland (NetOnNet). Foto: Tore Skaar

 

NetOnNet blir norsk

I 2020 får Stiftelsen Elektronikkbransjen gjennomslag for en sak man lenge har arbeidet med, i og med at toll- og momsfritak på kjøp under 350 kroner fjernes, men Stortingets vedtak blir ikke gjeldende før 1. januar 2024. I 2020 kan Electrolux markere at de i 100 år har vært til stede i Norge med sitt eget datterselskap. Playstation 5 og Xbox Series X/S lanseres, og 5G-nettet etableres. Allente går på lufta som det nye navnet for Canal Digital og Viasat Consumer, etter fjorårets fusjon mellom Telenor Group og NENT.

I 2023 omprofileres 29 varehus fra MediaMarkt til Power. Power Barkarby utenfor Stockholm er en av de første. Foto: Power

I 2021 kjøpes Philips Domestic Appliances av det globale investeringsselskapet Hillhouse Investment. Selskapet endrer navn til Versuni, og skal fortsatt selge husholdningsapparater under varemerket Philips. I mars samme år innføres nye energimerker for vaskemaskiner, kjøleskap og TVer, fordi den gamle skalaen er sprengt. Det skal imidlertid vise seg at det ikke tar lang tid før bransjens produkter blir bedre enn det nye A-merket. Samme år begynner Elon å selge Nordanro-kjøkken.

I 2022 kjøper det børsnoterte selskapet Komplett Group opp NetOnNet, som til nå har vært eid av Siba Invest. Til sammen hadde de to selskapene i 2021 en omsetning på 18,5 milliarder kroner. I 2022 begynner Elon å selge Nordanro-kjøkken.

Høsten 2023 omprofileres 29 MediaMarkt-butikker i Sverige til Power, etter at den tyske elektronikkgiganten Ceconomy og deres datterselskap MediaMarktSaturn solgte alle aksjene i MediaMarkt Sverige til Power Sverige. Samtidig går MediaMarktSaturn inn med 20 prosent eierandel i Power Sverige, mens norske Power International eier de resterende 80 prosentene.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS