I 2009 digitaliseres bakkenettet for TV, og arbeidet for at det samme skal skje med radio er fortsatt pågående. Bilde fra forsiden av nr. 5/2007
2004-2013: I 2009 digitaliseres bakkenett for TV, i dette tiåret pågår arbeidet for at det samme skal skje med radio, og bransjeforeningen får dagens navn.
I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.
Denne artikkelen tar for seg perioden 2004 til 2013, i
bransjeforeningens 100-årige historie.
I 2006 endrer Elektro- og Elektronikkbransjen (EE-bransjen)
navn til Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bransjeforeningen får dermed det samme
navnet som bladet har hatt siden 1990, og dette skjer etter at styret høsten
2005 vedtok en ny virksomhetsstrategi. Formålet er en forenklet struktur for
medlemskap, mer kostnadseffektiv drift, og en tydeligere profil overfor
bransjen, myndigheter og media.
Medlemmenes særinteresser skal etter endringen ivaretas av
følgende undergrupper:
Annonse
· Elektriske husholdningsapparater
· Lyd, bilde og data
· Telematikk
· Handel og verksted
To ansatte fra Norske Elektroleverandørers Landsforening
(NEL) og ElektronikkForbundet overføres til Stiftelsen Elektronikkbransjen, som
på dette tidspunktet har åtte ansatte.
Annonse
Digitalforum
Året før er bransjeforeningen med på etableringen
av Digital-TV-forum, sammen med blant andre NRK, TV 2, Nkom, IKT-Norge, RiksTV,
P4 og Medietilsynet. Dette skal være et fagforum for selskap, organisasjoner og
myndigheter som arbeider med, og blir berørt av, digitalovergangen i media,
både på den teknologiske siden og med innholds- og forretningsmessige
endringer. Bransjeforeningen er sekretariat, og arrangerer en rekke konferanser
for gruppen, som i 2009 endrer navn til Digitalforum.
– Da Digital-TV-forum startet, sto TV sentralt i fagfeltet.
Stikkord var blant annet HDTV, digitalisering og utbyggingen av det digitale
bakkenettet. I dag har dette endret seg, og vi ønsker å bruke et felles navn
for hele det digitale området. I tillegg til TV omfatter dette radio, bredbånd
og IP, sier styreleder Stein Erik Jensen i Digitalforum.
Etterlyser slukkeplan
I oktober 2009 etterlyser Stiftelsen
Elektronikkbransjen en slukkeplan for FM.
Annonse
– Det er viktig at myndigheten vedtar en slukkeplan for FM
raskt, slik at bransjen vet hvilke typer radioer vi skal selge til
sluttbrukerne, sier Synnøve Bjørke, som siden 2005 har vært administrerende
direktør.
Bransjen i mange år har ventet på en beslutning om
utfasingen av analog radio, og i Stiftelsen Elektronikkbransjens svar på
Kulturdepartementets høringsrunde vises det blant annet til at FM er basert på
analog og gammel teknologi, med et mer enn 50 år gammelt sendenett.
Bransjeforeningen har beregnet at bare 200.000 av de 12 til 15 millioner
radioene som er i bruk i Norge er digitale, og tar avstand fra kravet om at
halvparten av norske husstander skal ha tilgang til dab før slukkingen blir
igangsatt. I stedet tas det til orde for at man må fortsette utbyggingen fra
dagens 80 prosent, til full dekning. Et viktig tema er alle FM-radioene som
skal skiftes ut, men her forsikres det at bransjeforeningens retursystem vil
håndtere dette godt.
MiniTV
Året etter, i 2010, blir Digitalradio Norge AS
etablert. Bak selskapet står NRK, P4 og Bauer Media, og formålet er å sikre en
smidig overgang til digitalradio for lyttere og bransjen. Samme år etterlyser
bransjeforeningen fortsatt en slukkedato for det analoge FM-nettet, men ikke
alle er enige i dette. To bransjeaktører uttaler i bransjebladet at en
kassering av 12-15 millioner FM-radioer er moralsk forkastelig, at dab etter 15
år på markedet ikke har fått fotfeste, at teknologien og lydkvaliteten har svakheter,
og at man har tilgang til radio via internett.
I mai 2011 vedtar Stortinget å digitalisere riksnettet for
radio, og overgangen er sluttført i juni 2017.
I samme periode utprøves en mobil-TV-løsning for håndholdte
enheter, basert på DMB, som er en tilleggsstandard til dab. Selskapet Norges
Mobil-TV etableres i 2009 av NRK, TV 2 og Modern Times Group, og prosjektet
MiniTV går på lufta med prøvesendinger i Oslo samme år. Disse blir avsluttet i
januar 2018.
TV-nettet digitalt
Den 1. desember 2009 stenges den siste regionen
med analogt bakkenett for TV, under en tilstelning i Kautokeino. Utbyggingen
koster totalt 2,5 milliarder kroner, og av dette koster de 500 senderne i
skyggenettet én milliard - i snitt 192.000 kroner per husstand de dekker. Dette
skjer 50 år etter at de ordinære TV-sendingene startet, og åtte år etter at NRK
og TV 2 i 2002 etablerte Norges televisjon AS (NTV) for å søke konsesjon for å
bygge ut et riksdekkende digitalt bakkenett for fjernsyn. Når utbyggingen skjer,
er det i regi av NTV og RiksTV, de to selskapene eies med like deler av NRK, TV
2 og Telenor Broadcast. NTV skal tjene inn sine bygge- og driftsutgifter
gjennom betal-TV-selskapet RiksTV, og også ved denne teknologiske overgangen er
bransjeforeningen involvert.
Fotorådet blir med
Fra 1. februar 2010 melder Fotorådet overgang fra
IKT Norge til Stiftelsen Elektronikkbransjen.
– Foto og elektronikk hører stadig mer sammen, og dette var
et naturlig skritt videre, uttaler daværende Nikon Norge-sjef Bjørn Mangset på
vegne av Fotorådet.
Andre begivenheter dette tiåret: I 2004 kårer fagbladet
Elektronikkbransjen for første gang Årets julegave. Dette er MP3-spillere som
kategori, som redaksjonen plukker ut i samråd med representanter fra
detaljhandelen. Året etter skjer kåringen under et eget arrangement i
DOGA-huset ved Akerselva, og fra 2006 kåres det i tillegg årets produkt i en
rekke kategorier. Arrangementet blir et årlig møtested for bransjen, bortsett
fra under pandemien i 2020, og går gjennom årene av stabelen ved
Ekebergrestauranten, Sonia Hennie-salen ved Oslo Plaza, Posthallen,
Ingeniørenes hus, og i 2023 i Høymagasinet ved Kontraskjæret utenfor Akershus
festning.
EE-nett selges
I 2006 selges bransjeforeningens datterselskap
Elektro og Elektronikkbransjens Nett (EE-nett) til E-handelsleverandøren Logiq
AS. Selskapet ble etablert i 1991, som ElektronikkForbundets Database AS,
senere ELFO-nett, og har utviklet seg til å bli Norges største leverandør av
elektroniske varekatalogtjenester og system for håndtering av
returforespørsler, der elektronikkbransjens aktører etter hvert står for en
mindre del av omsetningen. Logiqs Oslo-avdeling har fortsatt kontorfellesskap
med Stiftelsen Elektronikkbransjen på Helsfyr.
Samme år, i 2006, kommer de konkurrerende formatene HD DVD
og Blu-ray Disc, og en ny formatkrig starter. Denne avsluttes i januar 2008 på
CES-messen i Las Vegas, der Toshiba, som lanserte HD DVD, avlyser en planlagt
pressekonferanse for formatet.
Høsten 2006 går NRK over fra sendinger i 4:3 til
16:9-formatet, snedig nok skjer dette den 16/9. Dette er også året da markedet
for bærbare navigasjonsenheter (navigatører) eksploderer, og Samsung
presenterer verdens første stillbildekamera med mobiltelefon; B600. Groupe SEB
kommer med den første luftfrityrmaskinen, under navnet Actifry, og fire år
senere kommer Philips med sin første Airfryer. På slutten av 2000-tallet gjør
HD-TV sitt inntog.
Hvitevare- og vaffeldagen
I 2007
arrangerer bransjeforeningen for første gang hvitevaredagene, med
serviceverkstedene som hovedmålgruppe, og dette er siden et årlig arrangement.
Samme år introduseres Apple iPhone, Elkjøp begynner å selge Epoq-kjøkken, og
hver tredje husstand kjøper flat-TV. I 2008 har Canal Digital solgt 150.000 HD
TV-bokser i Norge, og Viasat gjør det mulig for sine kunder å se klikkefilm via
internett, med en anbefalt bredbåndslinje på minst to mbps. TT Micro lanserer
radioen Pinell Supersound, med dab/nett/FM. I 2013 blir deres Pinell Go kåret
til julegave, og i 2015 tilbakekaller og bytter de batterier på nærmere 50.000
slike radioer. I 2013 blir selskapet kjøpt av Modino.
I 2009
går 100.000 servicenotaer gjennom Nelreg, som er bransjeforeningens
rapporteringsløsning for serviceregninger. Det er Serviceutvalget i NEL (Norske
Elektroleverandørers Landsforening) som har ledet arbeidet med systemet, som er
utviklet av EE-nett, senere Logiq.
Euronics + Elon
I 2010 inngår Euronics i Norge og Sverige en
intensjonsavtale om innkjøps- og logistikksamarbeid med svenske Elon, Elkedjan
og Hemexperten gjennom svenske EEL AB. Samme år lanseres Apple iPad, og året
etter kåres iPad 2 til årets julegave av fagbladet Elektronikkbransjen.
I 2010 markerer Stiftelsen Elektronikkbransjen for første
gang vaffeldagen. Dette skjer etter at vaffeljernleverandøren Wilfa rykker inn
en annonse i bransjebladet, der det heter:
– 25. mars er den offisielle vaffeldagen i Sverige, og det
synes vi det skal være i Norge også!
Bransjeforeningen tar oppfordringen på alvor, og har siden
omtalt dagen hvert år i egne kanaler og med pressemeldinger. At dette har hatt
effekt, viser en voldsom vekst i omtalen av dagen i media, og at den er kommet
inn i norske kalendere.
I 2010 kommer 3DTVer på markedet, men etter bare sju år
slutter alle produsentene med denne teknologien.
MediaMarkt
I 2011 slås JVC og Kenwood sammen, og Philips flytter
TV-produksjonen til et fellesforetak de oppretter med TPV Technology. I 2013
skiller Royal Philips Electronics ut Lifestyle Entertainment-delen av
virksomheten i det nye datterselskapet Woox Innovations, som året etter kjøpes
av amerikanske Gibson Brands og blir Gibson Innovations.
I mars 2011 offentliggjør Media-Saturn-Holding
GmbH at de i 2012 skal etablere MediaMarkt i Norge. Ryktene om dette har
versert i hvert fall siden 2008, men nå går selskapet ut med planene om at de
innen ti år skal ha 15-20 varehus i Norge, hvert på minst 6.000 kvadratmeter. I
juni 2012 kommer nyheten om at etableringsplanene legges på is. På dette
tidspunktet er et hovedkontor etablert i Oslo, flere personer er ansatt, og
tomteavtaler er inngått.
– Dette vil gjøre det norske markedet mer lønnsomt. I
Sverige har MediaMarkt gjort markedet ulønnsomt. Alle aktørene taper penger,
sier Elkjøps avtroppende Norden-sjef, Ronny Blomseth, i en kommentar til Dagens
Næringsliv.
Han går i 2012 over til Expert, sammen med en rekke sentralt
plasserte Elkjøp-ansatte. Samme år tar Jan Røsholm over som administrerende
direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, og i 2013 lanseres Playstation 4 og
Xbox One.
Lavere kontingent
Vi rykker tilbake til starten av dette tiåret, når
80 års-jubileet til bransjeforeningen i 2004 blir markert under bransjetinget i
Sandefjord, som arrangeres for tredje gang.
Styreleder Stein Erik Jensen rapporterer om et solid
driftsresultat, fra annonseinntektene i bladet og de tre datterselskapene, der
EE-bransjen eier 70 prosent av EE-nett, 40 prosent av Elektronikkretur og 100
prosent av Lyd & Bilde Retur. Driftsresultatet skal nå ned, blant annet ved
en reduksjon av medlems- og informasjonsavgiften. Denne utgjør i underkant av
10 prosent av stiftelsens inntekter.
– Terskelen for å bli medlem i EE-bransjen er med andre ord
blitt vesentlig redusert, sier Jensen.
I 2005 lanserer EE-bransjen et datasystem for ombytte av
produkter, og det fjerde bransjetinget samler 180 deltakere ved Rainbow Hotell
Arena på Lillestrøm. Deltakerantallet er det samme i 2006, ved Olavsgaard
hotell, og mange vil nok huske Åsleik og Herleik på scenen. Komiker Åsleik
Engmark underholder, og skriver en bransjeblues i pausen. Når han spør om noen
i salen kan akkompagnere ham på gitar, tar bransjens egen Herleik Dalen i
Dalens elektronikkservice utfordringen på strak arm.
Siden arrangeres bransjetinget ved samme hotell i 2007 og
2008, før det går inn i historien.