TV OG RADIO DIGITALISERES

I 2009 digitaliseres bakkenettet for TV, og arbeidet for at det samme skal skje med radio er fortsatt pågående. Bilde fra forsiden av nr. 5/2007

2004-2013: I 2009 digitaliseres bakkenett for TV, i dette tiåret pågår arbeidet for at det samme skal skje med radio, og bransjeforeningen får dagens navn.

Publisert

2004-2013

I anledning bransjeforeningens 100 års-jubileum i 2024, publiserer vi ti artikler som tar for seg tiår for tiår. Artiklene er små tidsglimt, basert på hva vi har funnet i våre historiske årganger, og samles etter hvert som de publiseres på denne lenken.

Denne artikkelen tar for seg perioden 2004 til 2013, i bransjeforeningens 100-årige historie.

I 2006 endrer Elektro- og Elektronikkbransjen (EE-bransjen) navn til Stiftelsen Elektronikkbransjen. Bransjeforeningen får dermed det samme navnet som bladet har hatt siden 1990, og dette skjer etter at styret høsten 2005 vedtok en ny virksomhetsstrategi. Formålet er en forenklet struktur for medlemskap, mer kostnadseffektiv drift, og en tydeligere profil overfor bransjen, myndigheter og media.

Medlemmenes særinteresser skal etter endringen ivaretas av følgende undergrupper:

· Elektriske husholdningsapparater

· Lyd, bilde og data

· Telematikk

· Handel og verksted

To ansatte fra Norske Elektroleverandørers Landsforening (NEL) og ElektronikkForbundet overføres til Stiftelsen Elektronikkbransjen, som på dette tidspunktet har åtte ansatte.

Bransjeforeningen er fra 2004 sekretariat for Digitalforum, og på vårmøtet i 2010 er 3D-TV blant temaene. Blant foredragsholderne er Torkel A. Thoresen (f. v.) i Telenor Satellite Broadcasting, Arild Hellgren i NRK og Håkan Öster i SVT. Foto: Erik Andersen

 

I 2004 kårer fagbladet Elektronikkbransjen for første gang årets julegave; MP3-spillere.

Digitalforum

Året før er bransjeforeningen med på etableringen av Digital-TV-forum, sammen med blant andre NRK, TV 2, Nkom, IKT-Norge, RiksTV, P4 og Medietilsynet. Dette skal være et fagforum for selskap, organisasjoner og myndigheter som arbeider med, og blir berørt av, digitalovergangen i media, både på den teknologiske siden og med innholds- og forretningsmessige endringer. Bransjeforeningen er sekretariat, og arrangerer en rekke konferanser for gruppen, som i 2009 endrer navn til Digitalforum.

– Da Digital-TV-forum startet, sto TV sentralt i fagfeltet. Stikkord var blant annet HDTV, digitalisering og utbyggingen av det digitale bakkenettet. I dag har dette endret seg, og vi ønsker å bruke et felles navn for hele det digitale området. I tillegg til TV omfatter dette radio, bredbånd og IP, sier styreleder Stein Erik Jensen i Digitalforum.

 

Etterlyser slukkeplan

I oktober 2009 etterlyser Stiftelsen Elektronikkbransjen en slukkeplan for FM.

– Det er viktig at myndigheten vedtar en slukkeplan for FM raskt, slik at bransjen vet hvilke typer radioer vi skal selge til sluttbrukerne, sier Synnøve Bjørke, som siden 2005 har vært administrerende direktør.

Ove Magndal (f. v.), Erik Andersen, Tor Løken og Arild Kristiansen holdt alle taler under 80 års-jubileet i Sandefjord i 2004. Foto: Stian Sønsteng

Bransjen i mange år har ventet på en beslutning om utfasingen av analog radio, og i Stiftelsen Elektronikkbransjens svar på Kulturdepartementets høringsrunde vises det blant annet til at FM er basert på analog og gammel teknologi, med et mer enn 50 år gammelt sendenett. Bransjeforeningen har beregnet at bare 200.000 av de 12 til 15 millioner radioene som er i bruk i Norge er digitale, og tar avstand fra kravet om at halvparten av norske husstander skal ha tilgang til dab før slukkingen blir igangsatt. I stedet tas det til orde for at man må fortsette utbyggingen fra dagens 80 prosent, til full dekning. Et viktig tema er alle FM-radioene som skal skiftes ut, men her forsikres det at bransjeforeningens retursystem vil håndtere dette godt.

Hans Christian Andersen, Trine Sønsteby, Claus Malthe, Pål Warset og Frank Bruun på Aker Brygge i 2005 i et lanseringsarrangement for dab-radioer fra Pure. Foto: Erik Andersen

 

MiniTV

Året etter, i 2010, blir Digitalradio Norge AS etablert. Bak selskapet står NRK, P4 og Bauer Media, og formålet er å sikre en smidig overgang til digitalradio for lyttere og bransjen. Samme år etterlyser bransjeforeningen fortsatt en slukkedato for det analoge FM-nettet, men ikke alle er enige i dette. To bransjeaktører uttaler i bransjebladet at en kassering av 12-15 millioner FM-radioer er moralsk forkastelig, at dab etter 15 år på markedet ikke har fått fotfeste, at teknologien og lydkvaliteten har svakheter, og at man har tilgang til radio via internett.

ra 2009 til 2018 har NRK prøvesendinger av mini-TV basert på dab-standarden DMB, og på Elektrofilmessen Expert arrangerer i 2009 viser Rune Marthinsen i Jensen Scandinavia deres modell; Medialink 1000. Foto: Stian Sønsteng

I mai 2011 vedtar Stortinget å digitalisere riksnettet for radio, og overgangen er sluttført i juni 2017.

I samme periode utprøves en mobil-TV-løsning for håndholdte enheter, basert på DMB, som er en tilleggsstandard til dab. Selskapet Norges Mobil-TV etableres i 2009 av NRK, TV 2 og Modern Times Group, og prosjektet MiniTV går på lufta med prøvesendinger i Oslo samme år. Disse blir avsluttet i januar 2018.

 

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas i NRK i Kautokeino under slukkingen av det analoge bakkenettet for TV, den 1. desember 2009. Foto: Erik Andersen

TV-nettet digitalt

Den 1. desember 2009 stenges den siste regionen med analogt bakkenett for TV, under en tilstelning i Kautokeino. Utbyggingen koster totalt 2,5 milliarder kroner, og av dette koster de 500 senderne i skyggenettet én milliard - i snitt 192.000 kroner per husstand de dekker. Dette skjer 50 år etter at de ordinære TV-sendingene startet, og åtte år etter at NRK og TV 2 i 2002 etablerte Norges televisjon AS (NTV) for å søke konsesjon for å bygge ut et riksdekkende digitalt bakkenett for fjernsyn. Når utbyggingen skjer, er det i regi av NTV og RiksTV, de to selskapene eies med like deler av NRK, TV 2 og Telenor Broadcast. NTV skal tjene inn sine bygge- og driftsutgifter gjennom betal-TV-selskapet RiksTV, og også ved denne teknologiske overgangen er bransjeforeningen involvert.

 

Fotorådet blir med

Fra 1. februar 2010 melder Fotorådet overgang fra IKT Norge til Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Foto og elektronikk hører stadig mer sammen, og dette var et naturlig skritt videre, uttaler daværende Nikon Norge-sjef Bjørn Mangset på vegne av Fotorådet.

Bjørn Mangset (t. v.) i Nikon og Trond Langeland i Canon representerer styret i Fotorådet, som 1. februar 2010 går inn i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng

Andre begivenheter dette tiåret: I 2004 kårer fagbladet Elektronikkbransjen for første gang Årets julegave. Dette er MP3-spillere som kategori, som redaksjonen plukker ut i samråd med representanter fra detaljhandelen. Året etter skjer kåringen under et eget arrangement i DOGA-huset ved Akerselva, og fra 2006 kåres det i tillegg årets produkt i en rekke kategorier. Arrangementet blir et årlig møtested for bransjen, bortsett fra under pandemien i 2020, og går gjennom årene av stabelen ved Ekebergrestauranten, Sonia Hennie-salen ved Oslo Plaza, Posthallen, Ingeniørenes hus, og i 2023 i Høymagasinet ved Kontraskjæret utenfor Akershus festning.

 

EE-nett selges

I 2006 selges bransjeforeningens datterselskap Elektro og Elektronikkbransjens Nett (EE-nett) til E-handelsleverandøren Logiq AS. Selskapet ble etablert i 1991, som ElektronikkForbundets Database AS, senere ELFO-nett, og har utviklet seg til å bli Norges største leverandør av elektroniske varekatalogtjenester og system for håndtering av returforespørsler, der elektronikkbransjens aktører etter hvert står for en mindre del av omsetningen. Logiqs Oslo-avdeling har fortsatt kontorfellesskap med Stiftelsen Elektronikkbransjen på Helsfyr.

Vigdis M. Gulbrandsen i Stiftelsen Elektronikkbransjen og Atle Olimb i Whirlpool er fornøyde med at bransjeforeningens Nelreg-system i 2009 passerer 100.000 servicenotaer. Foto: Stian Sønsteng

Samme år, i 2006, kommer de konkurrerende formatene HD DVD og Blu-ray Disc, og en ny formatkrig starter. Denne avsluttes i januar 2008 på CES-messen i Las Vegas, der Toshiba, som lanserte HD DVD, avlyser en planlagt pressekonferanse for formatet.

Høsten 2006 går NRK over fra sendinger i 4:3 til 16:9-formatet, snedig nok skjer dette den 16/9. Dette er også året da markedet for bærbare navigasjonsenheter (navigatører) eksploderer, og Samsung presenterer verdens første stillbildekamera med mobiltelefon; B600. Groupe SEB kommer med den første luftfrityrmaskinen, under navnet Actifry, og fire år senere kommer Philips med sin første Airfryer. På slutten av 2000-tallet gjør HD-TV sitt inntog.

 

Hvitevare- og vaffeldagen

I 2007 arrangerer bransjeforeningen for første gang hvitevaredagene, med serviceverkstedene som hovedmålgruppe, og dette er siden et årlig arrangement. Samme år introduseres Apple iPhone, Elkjøp begynner å selge Epoq-kjøkken, og hver tredje husstand kjøper flat-TV. I 2008 har Canal Digital solgt 150.000 HD TV-bokser i Norge, og Viasat gjør det mulig for sine kunder å se klikkefilm via internett, med en anbefalt bredbåndslinje på minst to mbps. TT Micro lanserer radioen Pinell Supersound, med dab/nett/FM. I 2013 blir deres Pinell Go kåret til julegave, og i 2015 tilbakekaller og bytter de batterier på nærmere 50.000 slike radioer. I 2013 blir selskapet kjøpt av Modino.

Når årets julegave kåres i 2005, blir Johan Martinussen i Wilfa, hjernen bak vaffeljernet WAS 623, intervjuet av reporter Sjur Sætre i NRK P1. Foto: Stian Sønsteng
Siden 2010 har bransjeforeningen bidratt til å gjøre vaffeldagen til en nasjonal begivenhet. På bildet Tine Larsen med en bøtte vaffelrøre under åpningen av Elkjøp ved Østfoldhallen i Fredrikstad før jul i 2005. Foto: Stian Sønsteng

I 2009 går 100.000 servicenotaer gjennom Nelreg, som er bransjeforeningens rapporteringsløsning for serviceregninger. Det er Serviceutvalget i NEL (Norske Elektroleverandørers Landsforening) som har ledet arbeidet med systemet, som er utviklet av EE-nett, senere Logiq.

 

Euronics + Elon

I 2010 inngår Euronics i Norge og Sverige en intensjonsavtale om innkjøps- og logistikksamarbeid med svenske Elon, Elkedjan og Hemexperten gjennom svenske EEL AB. Samme år lanseres Apple iPad, og året etter kåres iPad 2 til årets julegave av fagbladet Elektronikkbransjen.

I 2010 markerer Stiftelsen Elektronikkbransjen for første gang vaffeldagen. Dette skjer etter at vaffeljernleverandøren Wilfa rykker inn en annonse i bransjebladet, der det heter:

– 25. mars er den offisielle vaffeldagen i Sverige, og det synes vi det skal være i Norge også!

I 2007 er Euronics sponsor for Idol på TV 2, og ved Tvedestrand Elektromarked forsøker Gunnar Wågestad å holde styr på alle som vil ha autografer av finalistene Glenn Lyse og Linda Steen som er flydd inn med helikopter. Foto: Stian Sønsteng

Bransjeforeningen tar oppfordringen på alvor, og har siden omtalt dagen hvert år i egne kanaler og med pressemeldinger. At dette har hatt effekt, viser en voldsom vekst i omtalen av dagen i media, og at den er kommet inn i norske kalendere.

I 2010 kommer 3DTVer på markedet, men etter bare sju år slutter alle produsentene med denne teknologien.

 

I 2007 begynner Elkjøp å selge Epoq. På bildet Mikkel Alme (f. v.), Andreas Sørensen, Åshild Indresøvde og Tommy Myhre foran én av de elleve kjøkkenutstillingene ved varehuset i Sandvika. Foto: Stian Sønsteng
I 2013 får Elkjøp ny logo. Foto: Stian Sønsteng

MediaMarkt

I 2011 slås JVC og Kenwood sammen, og Philips flytter TV-produksjonen til et fellesforetak de oppretter med TPV Technology. I 2013 skiller Royal Philips Electronics ut Lifestyle Entertainment-delen av virksomheten i det nye datterselskapet Woox Innovations, som året etter kjøpes av amerikanske Gibson Brands og blir Gibson Innovations.

I mars 2011 offentliggjør Media-Saturn-Holding GmbH at de i 2012 skal etablere MediaMarkt i Norge. Ryktene om dette har versert i hvert fall siden 2008, men nå går selskapet ut med planene om at de innen ti år skal ha 15-20 varehus i Norge, hvert på minst 6.000 kvadratmeter. I juni 2012 kommer nyheten om at etableringsplanene legges på is. På dette tidspunktet er et hovedkontor etablert i Oslo, flere personer er ansatt, og tomteavtaler er inngått.

I 2006 kommer Tefal Actifry på markedet med den første luftfrityren. Foto: Groupe SEB

– Dette vil gjøre det norske markedet mer lønnsomt. I Sverige har MediaMarkt gjort markedet ulønnsomt. Alle aktørene taper penger, sier Elkjøps avtroppende Norden-sjef, Ronny Blomseth, i en kommentar til Dagens Næringsliv.

Han går i 2012 over til Expert, sammen med en rekke sentralt plasserte Elkjøp-ansatte. Samme år tar Jan Røsholm over som administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, og i 2013 lanseres Playstation 4 og Xbox One.

 

Åsleik Engmark og Herleik Dalen på bransjetinget 2006. Foto: Erik Andersen

Lavere kontingent

Vi rykker tilbake til starten av dette tiåret, når 80 års-jubileet til bransjeforeningen i 2004 blir markert under bransjetinget i Sandefjord, som arrangeres for tredje gang.

Styreleder Stein Erik Jensen rapporterer om et solid driftsresultat, fra annonseinntektene i bladet og de tre datterselskapene, der EE-bransjen eier 70 prosent av EE-nett, 40 prosent av Elektronikkretur og 100 prosent av Lyd & Bilde Retur. Driftsresultatet skal nå ned, blant annet ved en reduksjon av medlems- og informasjonsavgiften. Denne utgjør i underkant av 10 prosent av stiftelsens inntekter.

– Terskelen for å bli medlem i EE-bransjen er med andre ord blitt vesentlig redusert, sier Jensen.

I 2005 lanserer EE-bransjen et datasystem for ombytte av produkter, og det fjerde bransjetinget samler 180 deltakere ved Rainbow Hotell Arena på Lillestrøm. Deltakerantallet er det samme i 2006, ved Olavsgaard hotell, og mange vil nok huske Åsleik og Herleik på scenen. Komiker Åsleik Engmark underholder, og skriver en bransjeblues i pausen. Når han spør om noen i salen kan akkompagnere ham på gitar, tar bransjens egen Herleik Dalen i Dalens elektronikkservice utfordringen på strak arm.

Siden arrangeres bransjetinget ved samme hotell i 2007 og 2008, før det går inn i historien.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2024, som ble distribuert uke 25. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS