LG VIL LEDE TV-UTVIKLINGEN

– I år leder vi virkelig utviklingen i TV-markedet. Vi har vært først ute med Ultra HD og oled, og blir stadig større innen de dyrere TVene.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Susanne Persson, PR-sjef i LG Electronics Nordic AB, når vi møter henne på CES-messen i Las Vegas. Her legger det koreanske selskapet vekt på Ultra HD og oled.

– I 2012 så vi en fantastisk økning for LG i Norden, der hoveddelen av salget vårt beveget seg fra lav- og midtsegmentet opp til midt- og toppsegmentet. Cinema 3D har mye av æren for dette. De som ønsker seg en 3D-TV i dag velger rett og slett en passiv modell, og her er LG ledende. Det var vi som begynte med dette, og vi har holdt fast på løsningen med passive briller, sier Persson til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Er dette en tilfeldig konsekvens av porteføljen, eller et ønske om å bevege seg opp i segmentene fordi fortjenesten her er bedre?

Vi satser på led-belyst LCD, oled og Ultra HD

– Både og. Vi kjenner oss trygge på at utviklingen vil fortsette med årets portefølje, der vi har noen fantastiske toppmodeller med oled og Ultra HD. At vi er først ute også her, gjør at vi som varemerke får en høyere posisjon, mener Persson.

Slapp Ultra HD i desember

LG slapp sin første Ultra HD-TV (UHD/4K) i Norden før jul, på 84-tommer og med en prislapp på 129.000 kroner. Persson forteller at de har solgt alle enhetene de hadde tilgjengelig, men vil ikke si noe om antallet.

– Det var kanskje ikke alle som trodde det ville være en etterspørsel etter disse, sier hun.

Nordisk produktekspert Christian Nilsson I LG sier de i løpet av året utvider porteføljen med en ny 84 tommer som kommer i butikkene andre halvår, samt modeller på 65 og 55 tommer.

– Her er oppløsningen, som er fire ganger så stor som full HD, det store. Vi satser hardt på Ultra HD, og fordelen er selvsagt bildekvaliteten. Disse TVene gir spesielt en god bildeopplevelse når man ser 3D-innhold. Samtidig får man vår nye tokjerneprosessor med alle smart-TV-løsningene, sier Nilsson.

3D i 1080i

– Tidligere har dere sagt at dere gir nesten like god 3D-oppløsning med deres passive briller, som man har med aktive briller. Hvor langt unna er dere samme kvalitet?

– Den passive løsningen er bedre når man har en Ultra HD-skjerm, der man får man den samme oppløsningen som med aktive briller på en full HD-skjerm; 1080p. De passive brillene er lettere, og man slipper flickering og synkroniseringsproblemene. Ultra HD pluss vår Cinema 3D er den ultimate løsningen.

– Men enkel matematikk viser jo at passive briller ikke kan gi en like god oppløsning som aktive briller?

– På papiret stemmer det. På en full HD-skjerm tilbyr vi 1080i mot den aktive løsningen som gir 1080p. Likevel fikk vi lov til å kalle det full HD 3D, og det var selvsagt ikke alle som likte dette. Vi dobler antall bilder per øye, slik at man opplever det som full HD selv om vi snakker om 1080i. Når man kommer for nær en slik skjerm kan man se linjene, men på vanlig avstand ser man ikke dette. På en Ultra HD-TV er problemet borte, og vi trenger ikke algoritmene vi til nå har brukt, sier Nilsson.

Oppskalerer til Ultra HD

– Mange hevet øyenbrynene da vi for to år siden lanserte Cinema 3D her på CES, der vi benytter passive briller. Nå har vi overbevist alle om at det er denne løsningen forbrukerne vil ha, og testerne synes også dette gir den mest bekvemme 3D-opplevelsen. Vi har i dag Cinema 3D tilgjengelig i hele porteføljen opp til oled- og Ultra HD-modellene våre, sier Persson.

– Dere viser her på CES bilder med svært langsomme bevegelser. Er det fordi det er vanskelig å prosessere kjappe bildebevegelser på en Ultra HD-skjerm?

– På messer går de fleste bilder i slow motion, og fargene er overdrevne. Det er gjort for at man skal vekke interesse, og at folk skal synes bildene ser bra ut. Våre nye TVer kommer med en ny prosessor som skal kunne håndtere bildene raskere og mye bedre. Selvsagt kan det by på problemer med bevegelige bilder i visse scener, men vi er blitt mye bedre på dette, sier Nilsson.

Høna og egget

– Hva gjør dere for å gjøre standard-innhold severdig på en Ultra HD-TV?

– Vi har jo oppskalering i våre UHD-TVer. Vi har fått gode tilbakemeldinger på dette; der vi gjør HD- eller full HD-bilder fire ganger så store ved å legge til bildepunkter og ekstra informasjon. Det våre TVer gjør så bra, er at vi også legger til farger - kanskje andre enn originalpikslene, og det blir faktisk riktig bra, sier Nilsson.

– Gjør dere noe annet for å gjøre originalt Ultra HD-materiale tilgjengelig for kundene?

– Det er et godt spørsmål, for det finnes jo i dag ikke så mye av dette. Man kan også spørre hvorfor vi lager Ultra HD-skjermer når det finnes lite materiale tilgjengelig. Svaret er enkelt; finnes ikke skjermene der, kommer heller ikke innholdet. Det finnes allerede Ultra HD-innhold innspilt, og vi tror distribusjonen av dette vil skyte fart, sier Nilsson.

Oled første halvår

Persson forteller at LG leverer de første oled-apparatene i hjemmemarkedet Korea i februar. I løpet av året slippes disse globalt, og i Norge tar LG sikte på at de blir tilgjengelig i butikkene før sommeren.

På CES viser LG neste generasjon oled fra selskapet. Størrelsen er fortsatt 55 tommer, men det er modellen 55EM970V som ble vist på IFA i september som først kommer for salg i Norge.

– Vi har antydet et pris på 9.000 euro, og det har gått ut en pris i Norge på 90.000 kroner, men den endelige prisen vet vi ikke før TVene faktisk kommer. Skjermen er 4 mm tynn og ser eksepsjonelt bra ut, sier Nilsson.

På CES viser LG oled-TVer med bøyd skjerm. Dette skal gjøre at man får lik avstand til hele skjermbredden.

– Med et glimt i øyet kan man si at dette er en singel-TV, siden bildet ikke blir like godt når man sitter litt på siden, sier Nilsson.

LGs oled-teknologi

– Vi har tidligere omtalt det dere kaller White RGB. Kan du i dag enda tydeligere beskrive forskjellen på denne og den tradisjonelle oled-teknologien?

– I stedet for en vanlig bakgrunnsbelysning har vi et tynt sjikt med oled som lyskilde. Oppå dette har vi et tradisjonelt fargefilter, som man også finner på en LCD-TV. I dette filteret har vi RGB samt et hvitt piksel. I våre TVer er oled kun en bakgrunnsbelysning, som siden går gjennom fargefilteret. Dette gir en langt bedre levetid, og man brenner fargene like mye. På denne måten får man en bedre fargegjengivelse og en bedre betraktningsvinkel også i de blå fargene - noe som har vært et problem med tradisjonell RGB-oled der man brenner inn de ulike oled-fargene, rødt, grønt og blått i panelet - som på en plasma med subpiksler. Problemet er at den blå fargen har kortere levetid. Disse panelene ser svært bra ut de første to-tre årene, siden begynner den blå fargen å bli blassere, sier Nilsson.

– Hva er ulempen med teknologien LG har valgt?

– Enn så lenge vet vi ikke om noen. Den største ulempen med oled sammenlignet med de andre panelteknologiene er levetiden, som per i dag er på 13-15 år sammenlignet med LCD som varer fire ganger så lenge. Samtidig må man huske på at man kanskje har byttet ut TVen lenge før det er gått 15 år, sier Nilsson.

Nano full led

– Hva gjør dere på plasma-siden?

– Vi slipper tre plasma-serier i løpet av året, men har ikke fokus på dette. Vi satser på led-belyst LCD, oled og Ultra HD. Vår TV-portefølje for 2013 er bredere enn tidligere, og vi satser på flere størrelser og farger.

– Hva med det dere kaller Nano full led?

– LA960 er vår nye Nano-TV. Den er like tynn som en TV der led-lampene er plassert på siden, til tross for at lampene er plassert bak. Dette gir langt bedre fargegjengivelse og kontrast. Rammen på denne TVen er 3,3 millimeter tynn. Foten er gjort i solid metall, for å gi kvalitetsfølelse. Vår øvrige portefølje ned til 6-serien har kantmonterte led-lamper, med full smart-TV, Widi, Miracast, MHL og Cinema 3D, sier Nilsson.

LG kommer med to nye fjernkontroller. For mellomsegmentet en mindre modell som ligge bedre i hånda.

– Til 8- og 9-serien kommer vi med en litt mer eksklusiv utgave, med ledbelyste knapper. Vi fortsetter dessuten satsingen på vår bevegelsesstyrte fjernkontroll, Magic Motion Control, og her er vi svært sterke. Vi sier at hvis man kan styre en datamaskin med en mus, kan du styre TVen med denne, sier Nilsson.

NFC-merke

– Hva tenker du om bevegelses- og stemmestyring av TV?

– Vi har stemmestyring i våre TVer, men fokuserer ikke på dette fordi teknologien ennå ikke fungerer så bra som vi hadde ønsket. Språk og dialekter er en utfordring, og man skal slippe å snakke til TVen som en robot. Vi anser Magic Motion Control som den aller beste måten å styre smart-TV på, sier Nilsson.

Mens Sony har lagt NFC-teknologien inn i sin fjernkontroll, leverer LG med et klistremerke som skal gjøre det enkelt å kople håndholdte enheter til TVen via Miracast.

På lydsiden lanserer LG flere dokkingmodeller. Nilsson sier de var ganske sent ute på dette området.

– Vi begynte så smått med portable høyttalere i fjor, og venter en mangedobling av dette salget i år. Vi har modeller som både har tilkopling av Android og den nye Apple-pluggen, i ulike størrelser og design. Vi kommer også med høyttalere for strømming, samt dab-radio og CD. Enkelte har også blåtann og Apples Airplay, sier Nilsson.

Til TV satser LG på nye lydplanker, som skal gi bedre lyd til de nye og slanke TVene.

MHL, Widi og Miracast

– Dere viser her på CES ulike teknologier for sammenkopling av håndholdte enheter og datamaskiner til TV; MHL, Widi og Miracast. Kan du si litt om disse teknologiene?

– MHL (Mobile High Definition Link) brukes når man kopler mobiltelefonen til TVen via en HDMI-kabel fra mikro USB-utgangen på telefonen. Dette viser samme bilde på TV-skjermen, og man kan styre mobiltelefonen med TVens fjernkontroll for å se bilder, film eller spille.

Widi (Wireless Display) er en måte å kople datamaskinen til TVen, som en trådløs HDMI, via Wifi Direct der man ikke trenger et trådløst nettverk tilgjengelig. Her kan man styre datamaskinen med TVens fjernkontroll.

Miracast er som Widi, men for håndholdte enheter som bruker operativsystemet Android fra 4.1-versjonen. Dette er en konkurrent til Apples Airplay, sier Nilsson.

Hvitt og mobil

– Hvordan går det med de andre kategoriene deres i Norge?

– Hvitevarene hadde et litt tøffere år i fjor, men for året ser det lovende ut. Blant annet lanserer vi en robotstøvsuger, og vi har nye modeller innen kjøl og frys, med spennende løsninger som forbrukerne vil sette pris på. Vaskemaskinene våre fikk fantastiske tester i fjor, og salget her har begynt å ta fart. På mobilsiden ser vi 2013 som et superspennende år. Vi er ledende innen LTE, som er på vei inn i Norge. Optimus G er allerede i salg i Korea og USA, og har fått gode tester. Google valgte oss til å lage Nexus 4, og salget har gått svært bra globalt. Selv om 2012 ikke var et så godt år salgsmessig på mobil i Norge, står vi sterkt ved inngangen til 2013, sier Persson.

LG sluttet med datamaskiner i Norden for halvannet år siden. Persson sier de ikke sier noe om de har planer om å relansere disse i dette markedet.

Powered by Labrador CMS