BEDRE MOBILDEKNING INNE

Telenor lover at dårlig innendørsdekning snart er historie. Selskapet begynner i disse dager å rulle ut sin nye tjeneste WiFi tale.

Publisert Sist oppdatert

Den nye tjenesten gjør det mulig å bruke mobilen til å snakke med, over det trådløse nettet.

Til tross for at mobildekningen i Norge aldri har vært bedre, opplever mange at signalene svikter når man kommer innendørs. Årsaken er at mange bygg er isolert og konstruert slik at mobilsignaler ikke har mulighet til å trenge inn.

– Jeg har vært på utallige kundebesøk og befaringer for å utrede dårlig innendørsdekning, og i mange møter med byggebransjen for å finne løsninger på materialbruk og byggeteknikk. Frem til nå har tiltak for å bedre innendørsdekningen vært både krevende og svært kostbare. Endelig lanserer vi WiFi tale, og jeg kan si at de som sliter med dårlig innendørsdekning, kan glede seg, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, i en pressemelding.

Frem til nå har tiltak for å bedre innendørsdekningen vært både krevende og svært kostbare

Klar tale fra dag én

NTNU er en av utvalgte piloter som har testet ut WiFi tale. Før slet både ansatte og studenter med å kommunisere med omverdenen fra flere deknings-dødsoner på universitetet.

– I en årrekke har vårt personale og studentene klagd på innendørsdekningen. Lokale forbedringer har tatt lang tid med dagens teknologi. Da vi fikk testet mobilsamtaler over WiFi-nettet, var det klar tale fra dag én, sier seksjonssjef Terje Buseth ved NTNU.

Rent teknisk dreier WiFi tale seg om en løsning som gjør det mulig for mobilen din å veksle sømløst mellom 4G-nettet og WiFi-nettet. Det skjer uten brudd på samtaler eller at du må gjøre noe med mobilen i det du kommer utenfra og går inn i en bygning med dårlig innendørsdekning.

– Før måtte vi gå til et område med god nok dekning og stå der til samtalen var over, men nå kan vi gå inn og ut uten å tenke på dekning på mobilen. Jeg tror mange som sliter med dårlig innendørsdekning vil spare både tid og frustrasjon når WiFi tale blir tilgjengelig for alle, sier Terje Buseth.

10 prosent av alle klager

WiFi tale vil i første omgang bli tilgjengelig via mobiltelefonen Sony Z5, og teknologien som gjør det mulig å veksle mellom WiFi og mobilnettet (4G) vil bli tilgjengelig på andre mobilmerker i løpet av året.

Hele 10 prosent av alle henvendelser til Telenors kundeservice har dreid seg om dårlig eller manglende innendørsdekning, og det er særlig bedrifter som har hatt utfordring i nye kontorbygg.

– For norske bedrifter som både tenker økonomi og miljø med god isolering av bygg, men som selvsagt er helt avhengig av ypperlig kommunikasjon, så vil WiFi tale være svært etterlengtet. Vi er selvsagt glade for å være først ute med dette, og ser frem til at teknologien snart blir tilgjengelig på flere mobiler, sier Ove Fredheim, direktør for Telenors bedriftsmarked.

FAKTABOKS

Fakta om WiFi tale:

Powered by Labrador CMS