FREMTIDEN ER FLAT

Sony har buede TVer og lanserer multirom, men tror TV-fremtiden er flat og at folk flest klarer seg med enkeltstående trådløse høyttalere.

Publisert Sist oppdatert

Mike Fasulo, toppsjef for Sony Electronics i USA, viser under det japanske selskapets pressemøte på CES-messen i Las Vegas i januar den nye Bravia X90C-serien, med Floating Style-designet, som skal være verdens tynneste LCD-TV med sine 4,9 mm på det minste.

– Den er til og med tynnere enn vår Xperia smarttelefon, sier Fasulo fra scenen.

Han fremhever 4K-oppløsningen i panelet og den nye X1-prosessoren, som skal være bedre på kontrast, farge og detaljer, eller clarity som sistnevnte heter på engelsk. Også hos Sony er man opptatt av HDR (High Dynamic Range), som man jobber med at få støtte for.

Buede TVer er interessant når det gjelder design, men vi er mer opptatt av bildekvaliteten. Ultra HD og vår 4K-prosessor er langt mer viktig for Sony

– I fjor lanserte vi et samarbeid med Netflix, som gir det bredest 4K-tilbudet. Netflix lanserer nå HDR, som de mener er et viktig kompliment til 4K-innholdet, sier Fasulo.

Fra Sony Electronics’ Norden-kontor møter fagbladet Elektronikkbransjen på CES nederlandske Rik Willemse, som siden september 2014 har vært Nordensjef, og svenske Daniel Canning, som i snart et år vært salgssjef i Norge med ansvaret for den norske organisasjonen. På Billingstad i Asker utenfor Oslo deler Sony Electronics kontor med Sony Mobile, som er en egen divisjon i selskapet.

Ikke buet på CES

– Norden er et interessant marked. Distribusjonslandskapet er annerledes enn i resten av Europa, og markedet tar raskt til seg nye teknologier. Alle bruker Spotify og Netflix, og vi står derfor svært sterkt med våre trådløse produkter. Lysten på nye teknologier gjør at vi også står sterkt innen TV, takket være våre ultra HD-TVer, som gir merverdi både for sluttbrukere og detaljhandel. Det nordiske markedet er også opptatt av design, noe som passer oss godt. Oppsummert er Norden et godt marked for Sony, sier Willemse.

– Dere lanserer ikke buede TVer her på CES?

– Nei, vi gjør ikke det i det amerikanske markedet, men vi kommer nærmere sommeren med nye og ekstremt vakre buede modeller i Norden. Buede TVer er interessant når det gjelder design, men vi er mer opptatt av bildekvaliteten. Ultra HD og vår 4K-prosessor er langt mer viktig for Sony.

– Er fremtiden flat eller buet?

Canning tenker seg om.

– Jeg tror den er flat og i 4K.

– Vi lager buede TVer fordi det er et ønske fra kundene, men vi ser på det som noe som er fint å ha, ikke nødvendigvis noe man må ha. Teknologisk er det ikke den beste løsningen å tilby kundene, og vi dytter derfor ikke våre buede TVer på dem. Vi fokuserer på bildekvalitet, sier Willemse til fagbladet Elektronikkbransjen.

Android TV

Han mener Sony på CES viser vi en ekstremt god TV-portefølje.

– Designet er betydelig bedre enn forrige år. En stor nyhet er det at vi nå kommer med Android i våre TVer, sier Canning.

– Hvor viktig er Android TV for Sony?

– Veldig viktig, spesielt når det gjelder brukervennligheten. De fleste kjenner Android, og det føles svært bra at vi nå kan tilby dette operativsystemet i våre TVer, sier Canning.

– Igjen; det viktigste for Sony er bilde- og lydkvaliteten, mens smart-TV er kjekt å ha. Den gode nyheten er at vi med Googles plattform har den smarteste TVen tilgjengelig. Konkurransen mellom produsentene når det gjelder smart-TV er ikke like viktig lenger. Det som teller for kundene er brukervennligheten. Den får du blant annet med vår nye stemmestyring der du snakker til fjernkontrollen, og med Google Cast der du får tilgang til innhold fra håndholdte enheter uten at du trekker strøm fra disse og de fortsatt kan brukes til andre ting, sier Willemse.

– Vil dette knytte TVene tettere sammen til Sonys mobiltelefoner og nettbrett som også bruker Android?

– Absolutt. Det utvikles stadig nye applikasjoner for våre TVer, sier Canning.

Ved lansering kommer Sonys Android-TV med støtte for 42 språk, inkludert alle de nordiske.

Bravia 4K

– Dere viser kun LCD TVer her på CES, men Sony var først ute med oled-TV på markedet. Hva skjer med denne panelteknologien hos Sony?

– Vi ser på alle muligheter i TV-markedet, men vi har ikke noen konkrete planer vi kan fortelle om i dag. På det nåværende tidspunkt er det i forbrukerens interesse at vi fokuserer på ultra HD og LCD, sier Willemse.

Den nye Bravia-porteføljen for 2015 består av 12 nye 4K Ultra HD TVer fordelt på fire serier. X93C-serien skal være verdens første TVer med støtte for høyoppløst lydteknologi, og er utstyrt med Hi-Res kompatible høyttalere og Sonys DSEE HX-teknologi. Sonys nye produkter støtter også den 4K-kompatible H.265/HEVC (High Efficiency Video Coding) komprimeringsstandarden for video, samt YouTubes nyutviklede VP9-format.

Sony har til nå hatt en rekke blåtannhøyttalere. Nå lanserer også de multiromprodukter; receivere, lydplanker og trådløse høyttalere. Willemse er likevel ikke sikker på at folk flest bør velge multirom fremfor enkeltstående trådløse høyttalere.

– Mitt personlige inntrykk er at multirom kan virke forvirrende på kundene. De abonnerer eksempelvis på Spotify, og det får de enkelt tilgang til hjemme med våre trådløse høyttalere med NFC. Siden markedet etterspør multirom lanserer også vi dette med vår egen app, der de kan styre musikken på flere enheter i flere rom.

Actionkamera med 4K

– Hvordan går det for Sony i Norge?

– Folk i Norge kjøper kvalitetsprodukter, og passer derfor som resten av Norden godt for oss. I Sverige og Danmark er forbrukerne riktignok litt mer prisorienterte, og kjøper gjerne rimeligere merker, sier Willemse.

På CES lanserer Sony actionkameraet FDR-X1000VR med 4K. Willemse mener dette har et stort potensial, der stadig flere har med seg et kamera når de for eksempel står på ski.

Kameraet er basert på XAVC 4K/HD-formatet for profesjonell bruk, og har en ny støyreduksjon for vind.

– Vi har en bred portefølje med en lang rekke tilbehør. Med 4K får man den ypperste bildekvaliteten, og vårt nye actionkamera fører forbrukerelektronikken dit kundene ønsker den; enkel i bruk, sier Willemse til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den optiske bildestabiliseringen skal være tre ganger bedre enn forgjengeren.

– Dere lanserer også et tradisjonelt videokamera med 4K. Hvordan er dette markedet?

– Markedet er der fortsatt, under stadig utvikling. Den yngre generasjonen vil ha kamera de kan bruke over alt, det får de med våre actionkamera, men vi satser fortsatt på de klassiske familiekameraene. Med 4K retter vi oss mot de kvalitetsbevisste, og vi har også lansert en ny redigeringsprogramvare, sier Willemse.

FDR-AXP33 er 30 prosent mindre og 20 prosent lettere en dagens modell, og er det første 4K-videokameraet med bildestabiliseringsfunksjonen Balanced Optical Steadyshot.

Størst på kompakt system

Fasulo trekker fra scenen frem selskapets nye kompakte systemkamera Alpha 7S.

– Dette er et produkt i særklasse, som åpner for utallige nye måter å fotografere, der kameraet fanger bilder av motiv du selv ikke kan se med det blotte øye. Alpha 7 II har bedret bildestabilisering, og er det første fullformatkameraet med denne innebygd. Den optiske bildestabiliseringen er i fem akser. Vi har over 40 prosent av markedet for kompakte systemkamera, og har 64 objektiver i sortimentet, sier Fasulo.

Han fremhever også Life Space UX, og mener dette er et spennende produkt som vil gi en ny underholdningsopplevelse i stua. På CES 2014 introduserte Sony konseptet, og de nærmer seg en kommersialisering som etterfølger introduksjonen av 4K Ultra Short Throw-projektoren som ble sluppet i USA i 2014. En kompakt kubeformet projektor skal gi et 50 tommers bilde brukeren kan se for eksempel i kjøkkenet eller på badet. En pæreformet høyttaler med led-belysning er et annet produkt i konseptet.

– Symphonic Light gir krystallklar lyd som omgir deg, uten at du ser høyttaleren. Dette er et eksempel på hvordan Sony med innovativ teknologi gir nye brukeropplevelser, sier Fasulo.

Hi-Res Audio

Sony fortsetter satsingen på produkter som skal gi høyoppløst lyd, og Fasulo mener deres Hi-Res Audio gir den beste lytteropplevelsen tilgjengelig.

– Vi er glade for at bransjeorganisasjonen CEA og deres medlemmer heretter vil bruke den samme logoen som Sony på denne type produkter, sier Fasulo.

Han sier Walkman NW-ZX2 gir den optimale lytteropplevelsen, og understreker at oppskaleringsteknologien DSEE HX vil oppgradere lydfilene folk allerede har til høyoppløst nivå.

Sony introduserer ti nye enheter med høyoppløst lyd. Walkman NW-ZX2 har 33 timer batteritid, spiller av ved 192 kHz/24 bit, og skal gi høy avspillingskvalitet over blåtann når enheten er koblet sammen med for eksempel Sonys nye MDR-1ABT hodetelefoner. Sonys nyutviklede LDAC-codec skal overføre data tre ganger så raskt som standard blåtannstrømming. Sony lanserer også en prototyp Hi-Res bilstereo-spiller under CES.

Smart B-Trainer er en alt-i-ett enhet for løpere, og kan koples til løpesensorer. Enheten kan automatisk velge sanger med tempo tilpasset brukerens puls, og tilbyr veiledning for ulike treningsprogram.

Smartbrillen SmartEyeglass Attach! er en konseptmodell for sportsbruk med avtakbart linsedisplay, med oled-teknologi. Den kan integreres i smartbrilleprodukter fra tredjeparter.

Powered by Labrador CMS