– Vi viser her på IFA en prototyp av en ny oled-TV, der vi har overført mye av kunnskapen vår fra plasmateknologien. I løpet av vinteren vil vi kunne si mer om våre planer for produktet, sier Niklas Andrén i Panasonic Nordic, som er en del av Panasonic Marketing Europe GmbH.
Det japanske selskapet slapp før jul i fjor oled-modellen TX-65CZ950 på 65-tommer, til 100.000 kroner.
– Den hadde et veldig begrenset opplag, og er utsolgt. Vi viser også den her på IFA, men ikke noe nytt og ferdig produkt, bare en prototyp.
Vi har også merket at HDR får mer interesse enn 4K, fordi folk har oppdaget hvor mye det større dynamiske kontrastomfanget betyr for TV-bildet
– Hvor mange solgte dere av CZ950 i Norden?
– Vi solgte alle apparatene vi kunne få tak i, smiler Andrén.
Panasonic vil ikke si noe om hvem som produserer oled-panelet for dem, men det er en dårlig skjult hemmelighet at det kommer fra LG Display.
I april lanserte Panasonic Ultra-HD Blu-ray-spilleren UB900.
– Den tok markedet med storm. I motsetning til da Blu-ray-formatet ble lansert finnes det nå en rekke filmtitler i markedet, og det har vi merket på salget. Vi har hatt problemer med å levere nok spillere, og lanserer nå lillesøsteren UB700. Denne bygger på UB900, men den kommer med et enklere design, en enklere fjernkontroll, og nettverkskortet er en anelse enklere med 802.11n i stedet for 802.11ac som UB900 har. Den største forskjellen er likevel at vi har fjernet den analoge utgangen, så den har kun to HDMI. Bildeprosessoren er den samme som på UB900, det samme funksjonene som 4K Netflix og 4K Youtube. Prisen for UB700 blir 6.000 kroner når den kommer i butikkene i midten av oktober, og vi kommer fortsatt til å selge UB900, til 9.000 kroner, sier Andrén.
HDR via kringkasting
På TV-siden viser Panasonic også en annen prototyp, med Hybrid Log-Gamma (HLG), der man kan kjøre parallelle signaler med SD og HDR i samme strøm.
– Dette gjør det mulig å sende begge kvaliteter gjennom kringkasting, og vi viser her på IFA hvordan dette fungerer, sier Andrén.
Alle Panasonics nye TV-modeller fra 700-serien og oppover har HDR.
– Dette gjelder 700-serien, DX750, DX780, DX800 og DX900, der sistnevnte er UHD Premium og klarer opp til 1.000 nits. Dette er et direktebelyst panel med lokal dimming, og viser HDR på beste måte, sier Andrén.
– Hvordan opplever dere interessen for HDR?
– Stort. En av årsakene til at UB900 er så populær er nettopp at kundene ønsker tilgang til HDR-materiale. Vi har også merket at HDR får mer interesse enn 4K, fordi folk har oppdaget hvor mye det større dynamiske kontrastomfanget betyr for TV-bildet. Dette skal vi absolutt bygge videre på, sier Andrén.
– Hva tenker dere når det gjelder buede og flate TV-skjermer?
– Det er de flate TVene som gjelder, og vi har ingen buede skjermer igjen i sortimentet. Etterspørselen etter buede skjermer var liten, og vi i Panasonic har ikke sett at dette var en fordel for bildekvaliteten, snarere tvert om. Dette handlet mer om design, og for dem som ønsket en buet skjerm hadde vi en periode to slike modeller, sier Andrén.
Vinylspiller til 38.000,-
Fra Technics, som er et annet varemerke hos Panasonic, kommer vinylspilleren SL1200G.
– I juni lanserte vi SL1200GAE, i et begrenset opplag på 1.200 eksemplarer på verdensbasis. Vi fikk inn rundt 60 i Norden, og de ble utsolgt umiddelbart. Riktignok kan SL1200G minne om de gamle SL1200, men dette er en helt ny spiller, og den kommer i et ubegrenset opplag. Det gikk mange rykter om at vi skulle bytte til en rimeligere tonearm i aluminium og foreta andre endringer, men tonearmen er den samme i magnesium og det meste er likt som i SL1200GAE. Den eneste forskjellen er at vi vi har byttet materialet som skal dempe rystelser i føttene, og at den ikke har en plate med serienummer, sier Andrén.
SL1200G vil koste 38.000 kroner, og årsaken til at den ligger høyere i pris ved lansering enn SL1200GAE er endringer i valutakursene.
– Dere har snakket multirom noen år; hvordan går denne kategorien for dere?
– Markedet vokser, og vi utvider porteføljen. Senest er vi kommet med en vanntett og batteridrevet IPX7-høyttaler, All05. Vi kommer ikke bare med rene multiromhøyttalere, men har også tatt inn wifi-teknologien i mikroanlegg og lydplanker. Vi ser at denne utviklingen går veldig raskt, og ser mange fordeler med wifi kontra blåtann, sier Andrén.
CD i multirom
– Hvordan er det å konkurrere i et marked som domineres av én aktør?
– Det er tøft, og de har et solid forsprang.
– Hvorfor skal en forhandler selge Panasonics system?
– Hvis man fortsatt vil lytte til CD eller radio, kan vi tilby dette, i motsetning til dem som kun har rene multiromhøyttalere. For eksempel med All5CD som du også kan henge på veggen, med CD, FM, dab+ og USB-inngang. Dette kan bli en bekvem overgang for mange, og man kan også sende ut lyden fra de ulike kildene til multiromsystemet, sier Andrén.
HC-X1 er et nytt videokamera med sensor på én tomme, 24 mm vidvinkel og 20 ganger zoom.
– Vi venter at ikke bare de profesjonelle, men også glade amatører, vil kjøpe dette. Autofokusen er rask, og stabilisatoren er svært god. Prisen er 36.000 kroner, og lansering er ventet i januar, sier Andrén.
Casper Sandegren er forretningsutvikler med ansvar for smarthjem-produktene til Panasonic.
– Vi fikk inn produktene i mai, og har opplevd stor interesse fra både forbrukere og våre egne kunder, sier Sandegren.
Panasonic har en hovedenhet, som man kommuniserer med via mobiltelefonen.
Smartpakke til 2.500,-
– Vi har 12 ulike sensorer samt kamera for bruk både inne og ute. Sensoren kan for eksempel plasseres under vaske- og oppvaskmaskinen, sier Sandegren.
– Dette er et ganske nytt marked, med mange aktører. Hva gjør at Panasonic vil lykkes?
– Fremfor alt at vi har en lang historie når det gjelder å levere kvalitetsprodukter. Vi plasserer oss mellom de enkleste løsningene som kan brukes til å tenne og slukke en lampe, til de store systemene som må monteres av en elektriker. Med vår løsning kan man sette opp regler, for eksempel at en lampe skal tennes hvis bevegelsessensoren brytes, sier Sandegren.
– Hvor mye vil en snittkunde bruke?
– Det kommer selvsagt an på størrelsen på hjemmet. En startpakke koser 2.500 kroner, da følger hovedenheten, et kamera og bevegelsessensor med. En ekstra bevegelsessensor koster 300 kroner, en sirene 400 kroner.
– I hvilke kanaler vil dette selges i Norge?
– Vi er i samtale med større detaljkjeder, men ingenting er ennå klart. Vi ser også på andre kanaler, som forretningsselskap, meglere og husbyggere.