DEN BESTE 4K-TVEN

Panasonic mener de har den beste 4K-TVen på markedet, og har en rekke argumenter for dette.

Publisert Sist oppdatert

Viera TX-L65WT600 er navnet på 65-tommeren som kommer i butikkene i oktober til 65.000 kroner. Dette er en led-belyst LCD-TV.

– Panasonic har alltid forpliktet seg til å levere den beste bildekvaliteten, dette gjelder også vår 4K-modell, og teknologien som ligger bak er den beste som finnes på markedet, sier produktsjef Calina Gavril i Panasonic Nordic til fagbladet Elektronikkbransjen.

To hovednyheter i TVen er at den har HDMI 2.0 og 1.2a Displayport.

Selv om vi er et stort merke i de andre kategoriene, må vi kjempe for plassen innen hvitevarer og småelektriske produkter

– En 4K-TV må kunne gi forbrukeren mulighet til å se 4K-innhold, derfor trenger man en HDMI 2.0-inngang. For å gjengi 4K 60p-innhold trengs en 1.2a Displayport. Vår 4K-TV er THX-sertifisert, noe som er unikt. Vi har en 4K-nettleser med en kodek som gjør det mulig å strømme 4K-innhold fra internett. Vår smart-TV er også i 4K, og gjør det blant annet mulig å se bilder i 4K-oppløsning fra ulike enheter. Seks prosessorer og seks brikker er med på å gi TVen kraft nok til å håndtere 4K-innhold. TVens maskinvare er kraftig nok til å oppskalere innholdet fra 2K til 4K. TVen har innebygd rundt 120.000 mønster, og analyserer lavoppløst innhold og legger informasjon til bildet. Takket være interpolering erstatter TVen ruter der dette mangler. Denne prosessen kjøres rundt 20 millioner ganger i løpet av ett sekund, og gir en perfekt bevegelsesskarphet; et krystallklart bilde, sier Gavril.

Skybasert 4K

På sin Smart Viera-plattform har Panasonic en skybasert 4K videokanal. Foreløpig er utvalget begrenset, men Gavril forsikrer at dette vil utbedres.

I den andre enden av skalaen, lanserer Panasonic en innstegsmodeller i BL6-serien.

– Vi ser at markedet etterspør smart-TV-funksjoner i de rimeligste TVene. Den kommer i tre størrelser, 32, 39 og 50 tommer, og er i butikkene i oktober, sier Gavril.

– Tradisjonelt av Panasonic vært et plasmaselskap, hva skjer her?

– Vår referanse-TV, ZT60, gjør det svært godt, men i høst har vi ingen plasmanyheter, sier Gavril.

4K oled

Som på CES viser Panasonic på IFA en prototyp på en oled 4K-TV. Mens apparatet vi fikk se i januar var et samarbeid med Sony, er det i september et rent Panasonic-produkt på 56 tommer.

– Den er 8,9 mm tynn, med et imponerende bilde. Vi vil vise at Panasonic har kunnskapen og teknologien som skal til for å produsere 4K oled, sier Gavril til fagbladet Elektronikkbransjen.

Senior produktsjef Jonas Eriksson forteller at også Panasonic slipper lydsokler, hos dem heter det på engelsk speaker board.

– Dette er en kompakt og aktiv enhet du plasserer TVen oppå, og gir en kraftig forbedret lyd. Den har blåtann og NFC for enkel bruk sammen med smarttelefoner og nettbrett. Det som skiller oss fra konkurrentene, er at den har HDMI inn og ut, med støtte for ARC. SC-HT80 vil koste 3.000 kroner, sier Eriksson.

Han mener lyden for mange er god nok som et hovedanlegg i stua.

BD-opptakere

I flere år har Panasonic vist Blu-ray-opptakere. Disse kommer først nå til salg i Norge.

– Vi tror mange vil ha en slik. De kommer med doble tunere, slik at du kan se ett program mens du tar opp et annet. Det er også mulig å strømme innhold til en smarttelefon eller et nettbrett. Du kan lagre et program på harddisken eller brenne det på en BD- eller DVD-plate. Et annet bruksområde er at man enkelt kan brenne filmer eller bilder på en plate, og dele med familie og venner. I første omgang kommer vi med to modeller for kabel, med 500 GB og 1 TB harddisk, til 5.500 og 6.300 kroner, sier Eriksson.

Produktene er ikke godkjent av kabel-TV-selskapene, men de er testet i et halvt års tid i de ulike nordiske landene.

– Vi har ønsket å få produktene til Norden, da de har gjort suksess i andre europeiske land, sier Eriksson.

Panasonic slipper flere strømming-produkter i et mer portabelt format. NA30 er for bruk i og rundt hjemmet, med blåtann og NFC med 20 timers batterikapasitet og ladefunksjon til smarttelefonen. Pris: 2.500,- Lillesøsteren NA10 er mer portabel, til 1.700,-

Lumix GX7

På fotosiden fokuserer produktsjef Mac Berggren på det kompakte systemkameraet Lumix GX7, som erstatter GX1.

– Siden vi har løftet spesifikasjonene så mye, har vi hoppet fra tallet 1 til 7. For oss er dette det sjuende kameraet av denne typen, og den har fått en innebygd bildestabilisator, slik at man kan benytte optikk uten dette. Den har også en innebygd søker på 2,76 MP med tilt, innebygd blitz og en vinklingsbar skjerm på 3 tommer. Vi har en helt ny 16 MP Live mos sensor, som leverer den beste bildekvaliteten fra oss noen sinne. Vi selger den som hus, sammen med en 14-42 mm og en 20 mm 1,7 optikk, til 9.000, 10.000 og 11.000 kroner, sier Berggren.

Gorenje-samarbeid

På hvitevaresiden møter vi Henrik Overgaard Hansen, som er produktsjef.

– Selv om vi er et stort merke i de andre kategoriene, må vi kjempe for plassen innen hvitevarer og småelektriske produkter. Dette gjør vi med produkter av høy kvalitet, sier Hansen.

Nå har Panasonic inngått et samarbeid med Gorenje.

– Dette er svært spennende. De har mulighet til å produsere i Europa, og har produktkunnskap der vi trenger å være mer europeiske, for eksempel innen kjøl og frys. Vi på vår side kan bidra med unike teknologier, blant annet motorer og kompressorer som bruker svært lite strøm, sier Hansen.

– Hvordan passer japanske hvitevarer inn i Norge?

– Fint, siden norske kunder er svært kvalitetsbevisste. De kjøper produkter som er litt dyrere enn snittet i Europa, og det passer godt med vår portefølje, sier Hansen.

Smått for kvinner

Neste år lanserer Panasonic en ny serie innbyggingsprodukter som han har store forventninger til.

Når det gjelder småelektriske produkter sier Hansen de venter på det rette tidspunktet for å lansere en serie premiumprodukter.

– Om et års tid kommer man til å se disse i markedet. Både dette, samt hvitevarer og belysning, er fokusområder internt i selskapet, sier Hansen.

Innen personlig pleie er stadig flere produkter designet i Europa, og de satser også sterkere på produkter til kvinner.

– Vi har vært kjent for våre barbermaskiner og skjeggtrimmere, men utvider nå med flere skjønnhetsprodukter til kvinner som produkter til blant annet hår, negler og øyenbryn.

Powered by Labrador CMS