360 GRADER NIKON

Nikons 360-graders prosjekt på CES skapte lange køer, og selskapet lanserte også et helt nytt speilreflekskamera i Las Vegas.

Publisert Sist oppdatert

Fotoprodusentene har ikke vært de mest ivrige utstillerne på CES-messen i Las Vegas, men i år har Nikon bygd en stor stand. Høydepunktet for mange var nok Nikon 360° Project, hvor 48 Nikon D750 kamera med 20mm f/1.8G ED-objektiv var plassert i sirkel og tok bilder av messedeltakerne i 360 grader.

Lett speilrefleks

Det virker som at kvalitet har kommet i andre rekke etter kvantitet. Dette tror vi kommer til å endre seg når konsumentene skal se på sine bilder på nye plattformer, som for eksempel Ultra HD-TVer

På nyhetssiden presenterte Nikon det lette og kompakte speilreflekskameraet D5500,det første kameraet i DX-format med vipp- og dreibar berøringsskjerm.

– Kameraet er betraktelig lettere og slankere enn forgjengeren, og det nye kamerahuset sikrer at du får et veldig godt grep. På den vippbare og dreibare berøringsskjermen kan du betjene kameraet på samme måte som en smarttelefon, og takket være integrert wifi er det enkelt å dele bilder i høy kvalitet via en smartenhet. Bildekvaliteten er vi veldig trygge på, og det har da også vært et hovedtema ved utviklingen av dette kameraet, sier Nikon-sjef Bjørn Mangset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Bildebrikken i kameraet er utformet uten optisk lavpassfilter, og skal gi maksimalt utbytte av oppløsningen på 24,2 megapiksler. ISO-området er på 100 til 25.600 og autofokussystemet har 39 punkter med ni korssensorer i midten. Det er Nikons EXPEED 4-bildeprosessor som sitter i det nye kameraet, og det kan også filme i full HD-kvalitet opptil 50p/60p.

To nye objektiv

– I forbindelse med lanseringen av D5500, kom vi også med objektivet AF-S DX NIKKOR 55–200mm f/4–5.6G ED VR II, en ny og veldig hendig telezoom. Den er svært kompakt, lett og anvendelig, og passer perfekt til mindre DX-formatkameraer, sier Mangset.

Med en fleksibel brennvidde på opptil 200mm er dette zoomobjektivet beregnet for å ta bilder av motiver på avstand, reisebilder, friluftsliv og ville dyr.

– Hvilken målgruppe retter Nikon seg mot med disse produktene?

– D5500 og NIKKOR 55-200VR vil være for familier og personer som ønsker å få mer ut av bildene sine. Ikke minst er dette et kamera som ikke setter noen begrensninger når det kommer til lysforhold og hastighet for å sikre gode bilder i alle situasjoner. Vi ser for oss at dette vil selges bredt i Norge, både av fotobutikker, elektrokjeder og internettaktører, sier Nikon-sjefen.

Nikon lanserte også et annet objektiv på messen,AF-S NIKKOR 300mm f/4E PF ED VR. Det er første Nikkor-objektiv med F-fatning som er utstyrt med et Phase Fresnel-linseelement.Med en vekt på 755 gram er NIKKOR 300mm f/4 betydelig mindre og lettere enn forgjengeren sin vekt på 1300 gram.

Krav om kvalitet

– Hvilke trender innen foto ser Nikon for 2015?

– Vi vet jo at det aldri før har blitt tatt så mange bilder som nå, men samtidig er det dessverre veldig mye dårlige bilder. Det virker som at kvalitet har kommet i andre rekke etter kvantitet. Dette tror vi kommer til å endre seg når konsumentene skal se på sine bilder på nye plattformer, som for eksempel Ultra HD-TVer. Når mange nå også skal ta vare på sine minner og opplever dårlig kvalitet fra mobilkameraet sitt, tror vi at flere vil se etter et godt kamera som kan levere ypperlig kvalitet. Et kamera med en mye større sensor og større optikk er å foretrekke, og jo svakere lys, jo større forskjell. Det gjennomgående temaet på vår stand var altså bildekvaliteten, sier Mangset.

Powered by Labrador CMS