– Nextbase iQ er et smart dashbord-kamera, som med kunstig intelligens trygger både deg og bilen, sier Robert Ingebretsen i Nextbase. Foto: Stian Sønsteng

KAMERAET SOM GJØR BILEN SMARTERE

– Vårt nye og smarte dashbord-kamera Nextbase iQ bringer mange flere tjenester inn i bilen, sier Robert Ingebretsen i Nextbase.

Publisert Sist oppdatert

En viktig del av produktet og løsningene det tilbyr, er et europeisk samarbeid med Vodafone om en eSIM-løsning, som gjør at produktet hele tiden er koplet opp til internett.

– Nextbase iQ har stemmestyring, også på norsk, kan plasseres i alle typer biler, og gjør dem smartere. Det er mange spennende teknologier i nye biler, men vi ser at vi med dette produktet lett kan tilby mange nye funksjoner til alle bileiere, sier Ingebretsen når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin i september.

Nextbase iQ kommer i handelen til våren, med tre modeller. Disse er identiske, bortsett fra oppløsningen på videobildet.

På IFA viser Robert Ingebretsen hvordan Nextbase iQ plasseres bak bakspeilet. Foto: Stian Sønsteng

– De kommer i 1080-, 1440- og 4K-versjoner, og det er ennå for tidlig å si noe om prisene. Disse er også avhengig av hvilke tjenester man velger å abonnere på. Det er fullt mulig å bruke Nextbase iQ også uten disse abonnementene, men vil tilby ulike pakker som gir ekstra beskyttelse både av deg og bilen, sier Ingebretsen.

Du får et varsel før du kanskje selv ikke har oppdaget faren

Elg-varsling

Han mener det er verdt å reflektere over at bilen for mange er den nest største verdien de eier, bortsett fra egen bolig.

– Mange har allerede sikkerhetskamera hjemme, som viser hvem som ringer på døra, eller gjør videoopptak hvis noe bryter seg inn. Vi ønsker å gjøre det samme for bileieren, som kanskje må parkere steder bilen slett ikke står trygt, sier Ingebretsen.

Nextbase er i ferd med å definere hvilke ulike tjenester og abonnement de vil tilby.

Nextbase iQ kommer i 1080-, 1440- og 4K-versjoner, med mulighet til å kjøpe til et ekstra kamera (t. v.) for plassering i bakruta. Foto: Nextbase

– Det kan være snakk om å monitorere trafikkbildet ved hjelp av kunstig intelligens, er man får varsler og informasjon om avstand og hastighet, og om det for eksempel er en bil eller syklist. Dette lagres, og kan i ettertid gi nyttig informasjon i forbindelse med en eventuell hendelse. Du kan også få varsler når du rygger på en parkeringsplass, hvis en bil kommer veldig fort mot deg, eller hvis noe er på vei inn i veibanen, som for eksempel en elg, slik at du får et varsel før du kanskje selv ikke har oppdaget faren, sier Ingebretsen.

Snakk med tyven

Kameraet plasseres i nærheten av bakspeilet, og har to kamera som går i begge retninger. Det er også mulig å kjøpe til et ekstra kamera, som plasseres i bakruta.

– Jeg vil tro mange som kjøper dette systemet også vil velge å ha et kamera som filmer veien bak deg. Hovedkameraet filmer 140 grader fremover, og har på baksiden et kamera som filmer det som skjer inne i bilen. Dette kan være nyttig hvis noen bryter seg inn i bilen mens den står parkert, og da får du et varsel. Videoen lastes direkte opp i skyen, slik at den kan brukes som dokumentasjon. Det vil også være mulig å snakke med den som bryter seg inn i bilen, og fortelle at du har videoopptak av vedkommende, sier Ingebretsen.

Nextbase er et britisk selskap, med hovedkontor i London. I 2020 fikk de tilført ny kapital fra det aktive eierfondet Sandton Capital Partners.

– Dette har gjort det mulig å ekspandere i nye marked, og vi er i ferd med å bli markedsledende også i USA. Vi vokser i alle marked vi er involvert, og har en markedsandel på 75-80 prosent i England, som er det største markedet for dashbord-kamera i Europa. I resten av Europa ligger vi på 50 prosent i Europa, inkludert Norge, der vi ligger an til 25-30 prosent vekst i år, sier Ingebretsen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS