– Nextbase iQ er et smart dashbord-kamera, som med kunstig intelligens trygger både deg og bilen, sier Robert Ingebretsen i Nextbase. Foto: Stian Sønsteng
KAMERAET SOM GJØR BILEN SMARTERE
– Vårt nye og smarte dashbord-kamera Nextbase iQ bringer mange flere tjenester inn i bilen, sier Robert Ingebretsen i Nextbase.
En viktig del av produktet og løsningene det
tilbyr, er et europeisk samarbeid med Vodafone om en eSIM-løsning, som gjør at
produktet hele tiden er koplet opp til internett.
– Nextbase iQ har stemmestyring, også på norsk, kan
plasseres i alle typer biler, og gjør dem smartere. Det er mange spennende
teknologier i nye biler, men vi ser at vi med dette produktet lett kan tilby
mange nye funksjoner til alle bileiere, sier Ingebretsen når fagbladet
Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin i september.
Nextbase iQ kommer i handelen til våren, med tre modeller.
Disse er identiske, bortsett fra oppløsningen på videobildet.
Annonse
På IFA viser Robert Ingebretsen hvordan Nextbase iQ plasseres bak bakspeilet. Foto: Stian Sønsteng
– De kommer i 1080-, 1440- og 4K-versjoner, og det er ennå
for tidlig å si noe om prisene. Disse er også avhengig av hvilke tjenester man
velger å abonnere på. Det er fullt mulig å bruke Nextbase iQ også uten disse
abonnementene, men vil tilby ulike pakker som gir ekstra beskyttelse både av
deg og bilen, sier Ingebretsen.
Du får et varsel før du kanskje selv ikke har oppdaget faren
Elg-varsling
Han mener det er verdt å reflektere over at bilen
for mange er den nest største verdien de eier, bortsett fra egen bolig.
– Mange har allerede sikkerhetskamera hjemme, som viser hvem
som ringer på døra, eller gjør videoopptak hvis noe bryter seg inn. Vi ønsker å
gjøre det samme for bileieren, som kanskje må parkere steder bilen slett ikke
står trygt, sier Ingebretsen.
Nextbase er i ferd med å definere hvilke ulike tjenester og
abonnement de vil tilby.
Annonse
Nextbase iQ kommer i 1080-, 1440- og 4K-versjoner, med mulighet til å kjøpe til et ekstra kamera (t. v.) for plassering i bakruta. Foto: Nextbase
– Det kan være snakk om å monitorere trafikkbildet ved hjelp
av kunstig intelligens, er man får varsler og informasjon om avstand og
hastighet, og om det for eksempel er en bil eller syklist. Dette lagres, og kan
i ettertid gi nyttig informasjon i forbindelse med en eventuell hendelse. Du
kan også få varsler når du rygger på en parkeringsplass, hvis en bil kommer
veldig fort mot deg, eller hvis noe er på vei inn i veibanen, som for eksempel
en elg, slik at du får et varsel før du kanskje selv ikke har oppdaget faren,
sier Ingebretsen.
Snakk med tyven
Kameraet plasseres i nærheten av bakspeilet, og
har to kamera som går i begge retninger. Det er også mulig å kjøpe til et
ekstra kamera, som plasseres i bakruta.
– Jeg vil tro mange som kjøper dette systemet også vil velge
å ha et kamera som filmer veien bak deg. Hovedkameraet filmer 140 grader
fremover, og har på baksiden et kamera som filmer det som skjer inne i bilen. Dette
kan være nyttig hvis noen bryter seg inn i bilen mens den står parkert, og da får
du et varsel. Videoen lastes direkte opp i skyen, slik at den kan brukes som
dokumentasjon. Det vil også være mulig å snakke med den som bryter seg inn i
bilen, og fortelle at du har videoopptak av vedkommende, sier Ingebretsen.
Nextbase er et britisk selskap, med hovedkontor i London. I
2020 fikk de tilført ny kapital fra det aktive eierfondet Sandton Capital
Partners.
– Dette har gjort det mulig å ekspandere i nye marked, og vi
er i ferd med å bli markedsledende også i USA. Vi vokser i alle marked vi er
involvert, og har en markedsandel på 75-80 prosent i England, som er det
største markedet for dashbord-kamera i Europa. I resten av Europa ligger vi på 50
prosent i Europa, inkludert Norge, der vi ligger an til 25-30 prosent vekst i
år, sier Ingebretsen.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2022, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.