– Etter at vår tapet-TV i 65 tommers størrelse kom i handelen, har vi solgt én hver uke i Norden, sier Erik Miguel Reveles Svalberg i LG Electronic Nordic. Foto: Stian Sønsteng

SELGER ÉN TAPET-TV HVER UKE

Etter at LG Electronics introduserte sin Wallpaper TV, på godt norsk tapet-TV, i det nordiske markedet i andre kvartal, har de i snitt solgt én hver uke.

Publisert

– Vi har vært nødt til å ta inn tapet-TVer fra andre land i Europa, siden etterspørselen i Norden har vært større enn vi hadde ventet, sier produktspesialist Erik Miguel Reveles Svalberg i LG Electronic Nordic AB.

Vi møter ham på IFA-messen i Berlin, der det sørkoreanske selskapet viser sine tapet-TVer på 65 og 77 tommer. 65-tommeren 65W7 koster 85.000 kroner, og i september ble 77-tommeren tilgjengelig til den nette pris av 210.000 kroner.

– Vi har også 77-tommeren ute i flere norske butikker, og kan levere begge modeller raskt, sier Svalberg.

Da LG først viste sine papirtynne oled-TVer for få år siden, gikk de under navnet Magnetic oled, fordi de festes til fire tynne magnetplater som limes på veggen. Etter at de kom for salg tidligere i år, er de blitt markedsført med betegnelsen Wallpaper TV.

Når du kjøper LGs tapet-TV 65W7 følger lydplanken med Dolby Atmos, levering og montering på kjøpet. Pris: 85.000,- Foto: Stian Sønsteng.

– Hva betyr det for LG at dere er først ute med dette?

– Dette er de første produktene i en ny kategori, neste steg innen TV, der man ser skjermene på en måte man ikke er vant til. At det er LG som har tatt tapet-TVen til markedet, viser at vi er innovative. Dette vil endre hjemmene til folk, siden TVen smelter inn i interiøret og ikke lenger er et separat møbel. Dette er en helt ny måte å lage og tenke TV på, sier Svalberg.

– Har interessen vært like stor fra alle de nordiske landene?

– Ja, og det gjelder hele oled-segmentet, som i dag står for sju-åtte prosent av den totale TV-omsetningen i Norden. Hos LG er oled-andelen betydelig større.

– Hvilke utfordringer har dere når det gjelder transport og montering?

– Det behøver ikke kundene bekymre seg for. Tapet-TVen selges med transport og installasjon inkludert.

Støtter flere HDR-format

Dette vil endre hjemmene til folk, siden TVen smelter inn i interiøret og ikke lenger er et separat møbel

All elektronikk ligger den medfølgende lydplanken med Dolby Atmos, og andre enheter koples til denne. Til skjermen følger en papirtynn kabel med, som for eksempel kan legges bak en tapet eller inne i veggen. Skjermen er festet til veggen med fire magneter.

– Den er så lett at den holdes på plass med magnetplatene man først limer til veggen, smiler Svalberg.

Han sier LG har støtte for Dolby Atmos i alle sine oled- og Super UHD 4K TVer, men det er kun tapet-TVene som kommer med et komplett system inkludert i prisen.

– TVene som støtter Dolby Atmos passer svært godt sammen med vår lydplanke SJ9, som også er et komplett system. Denne koster 13.000 kroner, sier Svalberg.

En annen gjennomgangsmelodi hos LG Electronics på TV-siden er HDR.

– For oss har det vært viktig at forbrukeren ikke skal oppleve noen konflikt når det gjelder hvilket HDR-format innholdet er i. Derfor tilbyr vi støtte for alle de store HDR-formatene; Dolby Vision, HDR10 og HLG, og vi arbeider med Technicolor HDR som er under utvikling. Det snakkes også om HDR10+, som er under utvikling, og blir dette et relevant format vil vi også se på dette alternativet. Kjøper du en av våre HDR-TVer, skal du slippe å tenke på hvilket format filmen er i, sier Svalberg.

På IFA-messen forteller han at Technicolor har valgt en LG-TV som referansemodell.

– Technicolor bruker vår oled i alle sine studio når de avgjør hvordan deres materiale skal se ut. De har også utviklet det de kaller Tecnicolor Expert Mode, som skal gi eksakt de samme innstillingene som de har brukt.

LG E7 er apparatet Technicolor har valgt som referansemodell, når de stiller inn spesifikasjonene sine.

Oled øker hos alle

Svalberg anslår at over halvparten av TV-modellene til LG har multi-HDR, mens HDR og 4K finnes på nesten alle de nye TVene.

Når det gjelder de øvrige oled-TVene, heter de to toppmodellene G7 og E7.

– Disse utmerker seg med designet vi kaller Picture on Glas, og kommer med en integrert lydplanke i bunn med høyttalerne vendt fremover mot lytteren noe som utgjør en stor forskjell.

C- og B-modellene har ifølge Svalberg et tynt og elegant design.

– Dette er gode alternativ dersom du ikke velger toppmodellene, og prisen skal være oppnåelige for de fleste. Vi ønsker selvsagt at oled skal nå ut til så mange som mulig, sier Svalberg.

– Hvordan har utviklingen vært i oled-salget?

– Det økte med 275 prosent fra januar til juli, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er fantastisk, med tanke på at vi nå for første gang har et stort antall andre merker som også selger oled. Vi ser at oled-salget øker for alle, ikke bare oss, og det er dette vi ønsker, sier Svalberg.

Som kjent er søsterselskapet til LG Electronics, LG Display, den eneste produsenten av oled-paneler for TV.

Technicolor bruker vår oled i alle sine studio når de avgjør hvordan deres materiale skal se ut

På LCD-siden, er SJ950 toppmodellen innen deres Super UHD 4K-modeller. Den har Nano Cell-skjerm, det vil si et IPS-panel med et filter med nanoceller.

– Dette fjerner forurensninger i fargene, ikke minst den gule tonen mellom de røde og grønne bildepunktene. Nanocellene absorberer lys, og gir et renere bilde med en bedre innsynsvinkel, sier Svalberg.

SJ950 i 55 tommers størrelse koster 20.000 kroner.

Ingen buede skjermer

– Dere har ingen buede skjermer lenger?

– Nei. Man skal lytte til kundene, og salget og interessen har vist at buede skjermer ikke er noe man ønsker.

– Hvordan ligger dere an når det gjelder høyttalere?

– I Norden har vi ikke satset på dette, men vi kan snu oss raskt dersom interessen er der. Vi har for eksempel partyhøyttalere med ekstremt god lyd og mange funksjoner, flere blåtannhøyttalere og ikke minst vår svevende høyttaler, sier Svalberg.

På IFA møter vi også Robert Widerström, som er ny salgs- og markedsdirektør i LG Electronics Nordic. Han har bakgrunn fra blant annet Philips og Samsung.

SJ950 er LGs toppmodell innen deres Super UHD 4K-modeller. Den har Nano Cell-skjerm, det vil si et IPS-panel med et filter med nanoceller, som blant annet skal fjerne støy i fargene. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvordan vil du beskrive LG som selskap, slik du kjenner det som tidligere konkurrent?

– LG har hatt en utrolig utvikling, noe man fremfor alt ser innen oled som er et segment selskapet eier og driver. Det er kjempespennende å komme inn i selskapet på dette tidspunktet, sier Widerström.

– Hvilke ambisjoner har du i din nye stilling?

– Vi skal selvsagt fortsette den positive utviklingen LG er inne i, og bygge varemerket ytterligere til å bli en premiumleverandør for nordiske forbrukere.

– Hva er deres største utfordring?

– Vi har sterke konkurrenter, men også et varemerke og flere teknologier som står så sterkt at vi fremover vil vokse ytterligere.

– Vil den norske bransjen merke en endring i selskapet?

– Jeg har nettopp begynt, og vil bruke litt tid før vi eventuelt gjør endringer som den norske bransjen vil merke. Det jeg allerede nå kan si, er at det gode salgsarbeidet vil fortsette, og at vi ønsker å styrke kjennskapen til merkevaren, sier Widerström.

Powered by Labrador CMS